Gå til innhold

Visningsprogram som viser eksponeringsdata


Anbefalte innlegg

Jeg er ute etter et program for fremvisning av bilder hvor du i tillegg kan få vist eksponeringsdata på en enkel og diskre måte. Jeg har såvidt kikket litt på gratisversjonen av Pixort men ved første øyekast virket det ikke så lovende til visning. Noen som vet om noe brukbart program til formålet?

Endret av Oljens
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Picasa fungerte greit nok hvis man bare er ute etter blender, lukkertid og iso. Skal man ha flere detaljer blir det litt mange tastetrykk. Jeg har også sjekket ACDSEE etter tips fra Paalwa, der kunne man selv velge ut hvilke parametre som skulle vises, men presentasjonen i visningen kom som mer eller mindre sammenhengende tekst som var tung å lese. Programmet var dessuten bare en prøveversjon med 7 dagers varighet.

 

Noen bedre? Finnes det f.eks plugins til PS som håndterer dette?

Endret av Oljens
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Du kan jo prøve FastStone.

Den viser en del EXIF-data bare du flytter musen til høyre skjermkant. Den har også lysbildefremvisning, hvor du kan velge hva som skal vises av EXIF-data. Dette vises da med egendefinerte farger og oppsett oppe til høyre.

 

Hvis du ikke syns denne kan tilpasses nok etter dine behov, kan kanskje XnView være noe.

Lenke til kommentar
Du kan jo prøve FastStone.

6199995[/snapback]

Ja, nå har jeg prøvd, og FastStone passer meg best av de som er nevnt i denne tråden. Det er enkelt å få frem de viktigste EXIF-dataene, og ved å trykke Ctrl+H får man enkelt vist histogram. I tillegg er programmet intuitivt og brukervennlig.

 

Visning av utvalgte EXIF-data derimot er dårlig presentert, og så langt jeg kan se gis det ikke tilstrekkelig muligheter for forbedring av presentasjonen. Jeg tar gjerne mot flere tips om det.

 

Takk for alle innspill så langt.

Endret av Oljens
Lenke til kommentar
Visning av utvalgte EXIF-data derimot er dårlig presentert, og så langt jeg kan se gis det ikke tilstrekkelig muligheter for forbedring av presentasjonen. Jeg tar gjerne mot flere tips om det.

6201316[/snapback]

Så du har prøvd å trykke S i fullskjerm-modus, for deretter å velge "Show text" og tilpasse denne?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Du kan jo prøve FastStone.

6199995[/snapback]

 

Takk for tipset TOmmy!

Fasstone er nå mitt faste program for å håndtere bilder. Sammen med PS dekker det mitt behov. Jeg anbefaler alle å prøve det. Et av de mest logisk oppbygde program jeg har prøvd, uansett kategori.

Endret av Oljens
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...