Gå til innhold

Frastjålet E500, vurderer skifte til D50


Anbefalte innlegg

Jeg investerte i et Olympus E500 med to kit objektiver rett før jul og tok det med meg på tur til Dominikanske Republikk og Canada, hvor jeg fikk tatt en god del bilder jeg er fornøyd med helt til det ble stjålet i Canada.(Ja, forbanna surt... :no: )

 

Planen var da å bruke reiseforsikringspengene til å kjøpe et nytt og tilsvarende nå som jeg er kommet hjem, siden jeg fortsatt har 14-45 objektivet som passer til. Det eneste er at jeg nå er komme litt i tenkeboksen igjen, og vurderer å gå over til D50 etter å ha lest en drøss med lovord om dette kameraet, og prisen på å bytte ut Oly 14-45 med Nikon 18-55 ikke er særlig stor.

 

Har noen erfaringer med disse kameraene (gjerne begge) som kan gjøre valget mitt lettere? Jeg var absolutt fornøyd med E500, men jeg er fersk på foto med dslr så jeg har ikke kommet til det punktet hvor feil/mangler ville irritert meg, noe det kanskje vil i fremtiden..? Vurderer da enten å gå for E500 huset med 50-200 i tillegg eller D50 med 18-125/18-200(usikker der og). :hmm:

 

Eventuelt så jeg at E-330 var et nyskapende og spennende kamera, dessverre litt mer enn det jeg tenkte å bruke men har da likevel et objektiv som passer... Noen som har prøvd dette og kan uttale seg om det kan være verdt å presse budsjettet enda mer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En pent brukt E1 kan kanskje også være et alternativ. Jeg har ikke testet de to aktuelle kameraene, men har merket meg noe. De har nemlig veldig forskjellige egenskaper. E500 har en fantastisk fargegjengivelse du ikke får med vanlig aps-c. D50 har et lavt støynivå du ikke får med E500. Hvis du er glad i karakteristikken til E500 kan du bli skuffet over D50, og det samme hvis du er glad i støynivået til D50. Da blir du skuffet over E500. Vurder alvorlig om spissegenskapene til FT er noe du kommer til å savne. Det tror jeg jeg ville gjort hvis jeg hadde valgt E500 basert på dem.

Lenke til kommentar

Jeg hadde en E300 som dessverre bukket under for saltvann, og kom opp i samme dilemma som deg. Jeg endte opp med D50 rett og slett pga ergonomi.

Andre ting som lå til grunn var også støy. Jeg har i vinter tatt mange bilder av

fotballkamper som sønnen min har spilt, som brukes på klubbens hjemmesider.

Olympusen genererte mye støy på høy ISO som jeg måtte bruke for å få

tilstrekkelige lukkertider på dårlig opplyste kunstgressbaner.

På objektivfronten mener jeg at "kitobjektivene" til Olympus er minst et hestehode foran både tilsvarende til Canon og Nikon. Dette kan enkelt løses

ved å kjøpe andre objektiver, men allikevel.

En "fordel" med D50 er at filene selv i RAW (ca 5 Mb) er mindre enn jpeg fil i beste kvalitet fra Olympus (ca 5,5Mb). Dette har selvfølgelig noe med den lavere oppløsningen å gjøre, men praktisk med tanke på diskplass i det lange løp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...