Gå til innhold

Bærbar. Mest ytelse for pengene?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+78912364

Kommer helt an på hva du skal bruke maskina til og hvor mye du ønsker å bruke.. personlig var jeg ute etter ei maskin i 10000-kroners klassen. Kom så over denne tråden og blei frelst.. Asus A6Ja. Jeg skal bestille på tirsdag. :)

 

Når det gjelder Pentium M vs. Intel Core duo anbefaler jeg å ta en titt på testen hos PCworld.com.

 

Edit: skrivefeil..

Endret av Slettet+78912364
Lenke til kommentar

dual core 2x2000mhz

single core 1x2000mhz

 

likheten= du ser ikke forskjell fysisk. det er integrert ikke 2 separate.

det koster litt mer enn dobbelt.

ulemper= en må skru av en kjerne på prosessor som er dual core eller 2 kjerners prosessor, til noen programmer spill, vet ikke om programmer, men iallefall spill. skal ikke være problem.

 

ikke mye i dag som er laget for dual core utenom et par nye spill, ellers så vet jeg ikke mer. uansett så hvis en bruker scandisk, norton anti-virus og annet tror jeg det bruker begge kjernene dvs den bruker dual core systemet fullt ut muligens til rendring,redigering, hva en fancy pc ord måtte møte på.

 

 

hvor mye kr har du til rådighet?

hvor mye vill du bruke? dvs kunne du tenkt deg å bruke, har vurdert?

skal du bruke den til spilling, andre skal bruke den til spilling, mulighet for at den kommer til å bli aktuell til spilling i det heletatt?

 

spesielle skjermbehov, widescreen?

 

skal det være med windows ferdig installert, veske, batteri som varer 1 time eller 3 timer

dvs 4 celler eller 8 celler. batterier dauer fort ut uansett, først år varer dem 3 timer, neste år 2 timer så 1 time. en bør bruke lader til enhver tid hvis en har anledning.

for å holde liv i batteriene.viktigste er at pcen er mobil.

skulle gjerne spart 2500 kr på å ikke kjøpt 8 celler batteri kun brukt ledning.

 

ellers så er TURION amd sitt svar på bærbar

 

PENTIUM M intel sitt svar p bærbar

 

begge er bra cpu/prosessorer. om de er 1.6ghz så betyr ikke at dem er senere en en vanlig 3ghz, de har nyere bedre teknologi og mer ytelse selv om frekvensen er redusert.

 

muligesns en turion eller pentium 2ghz tilsvarer 3ghz. usikkert. er tester for sånt. raske er dem uansett. og en betaler ofte vanvittig mye for 200mhz extra.

 

bærbare med vanlige cpuer, bruker mer strøm, blir varmere, kan gi noen problemer som lav batteri tid.

 

https://prisguiden.no/cat.php?cat_id=2

 

en bærbar består av plass til 2xram ,muligens noen tar 4.

 

minimum 256 til windows, helst 512, med windows, anti-virus og noe i bakrunnen, så går det fort opp mot 400mb, et spill alene kan bruke 500mb. så 1gb eller 2x512 er en fordel. selv om ikke alle selger med 1gb så be om dette utenom uten å betale for det ferdig installerte rammen på 2x256. evt.

1gb=1000kr

 

hd skal ikke være et problem om det er 40 eller 100gb, men er stor fordel å hd partisjonert til 2 hd.

Endret av pizzafordi
Lenke til kommentar

Som nevnt tidligere i tråden så kommer det an på prisklassen du tenkte på. Personlig så kan jeg anbefale Asus A6JA om du spiller noen spill av nyere dato.

 

Enten "billigversjonen" med litt mindre ram, hd og cpu for cirka 12 000,- eller den dyreste som ligger på nærmere 14 000 http://www.psdata.no/ps.asp?it=125383&mlevel=180200

 

Jeg kjøpte den billigste av de to og er kjempefornøyd!

 

Om du savner mer info på pc'en så finnes det en relativt stor tråd på den her:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=519213

Endret av Echeron
Lenke til kommentar

Bærbare skal brukes mest til foto og videoredigering. Lite spilling tror jeg, men vet jo aldri?

Må ha 1gb ram. Batteritiden er ikke det viktigste. Men vil ha en raskest mulig PC for pengene. Hadde tenkt noe mellom 6-9000 kr.

Hvordan vil denne være?

ACER ASPIRE 5612WLMI T2300-1.66G 100GB 1GB 15.4WXGA DVD+/-RW WXPH NO

http://www.advance.no/PartDetail.aspx?q=p:...05;c:36159;r:pg

Lenke til kommentar
Det er nok desverre ikke sånn at Dual Core er det samme som 2X2000MHz isteden for single core 1X2000MHz. De to kjernene gjør bare at arbeid som "multitasking" går bedre. Enkoding til f.eks. DivX vil gå kjappere osv.

5933370[/snapback]

Ja klokkefrekvensen kan ikke legges sammen, men husk også at all programvare som skal benytte seg av dobbelkjerneprosessorer må være spesialdesignet for det.
Lenke til kommentar
Det er nok desverre ikke sånn at Dual Core er det samme som 2X2000MHz isteden for single core 1X2000MHz. De to kjernene gjør bare at arbeid som "multitasking" går bedre. Enkoding til f.eks. DivX vil gå kjappere osv.

5933370[/snapback]

Ja klokkefrekvensen kan ikke legges sammen, men husk også at all programvare som skal benytte seg av dobbelkjerneprosessorer må være spesialdesignet for det.

5933546[/snapback]

Jepp, derfor er det ikke alltid lønnsomt å kjøpe Dual Core. Det kommer litt an på hva man skal drive med...

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Med størrelse på skjermen så har det egentlig mest med hva du skal bruke pc'en til.

Skal du flytte rundt på pc'en litt så vil jeg anbefale 15,4-tommeren da den er noenlunde grei størrelse sånn sett. Skal du derimot bruke pc'en til bildebehandling eller lignende så er det kanskje greit med en stor skjerm.

 

Det beste er vel å ta seg en tur ned på den lokale elektrosjappa som har laptoper å se de forskjellige størrelsene. Finn ut hva som passer deg best og løp å kjøp.

 

Jeg har forøvrig 15,4" og kan aldri tenke meg å kjøpe en med noe større skjerm enn dette.

Etter min mening, er det ikke er laptop lenger når skjermen blir så stor at du sliter med å holde balansen på en stol med pc'en på fanget :p

Lenke til kommentar

ECS Elitegroup 910 Bærbar PC med 17" skjerm En ekstremt kraftig maskin som takler alt! Den råeste modellen vi har!

 

17" Wide TFT skjerm, 1440x900 oppløsning

Intel Pentium-M 2266 prosessor (Alviso 533MHz FSB 2MB cache)

2048MB DDR-2 533MHz original toppkvalitets minne. Det er en ledig minneplass for oppgradering.

100GB harddisk 7200rpm

8x DVD±RW Double Layer brenner

Nvidia GeForce 6800 (NV42M MXM-III) 256MB DDR VRAM PCI Express 16x skjermkort

Innebygget TV tuner med fjernkontroll

Kan ta opp digitalt direkte fra TV-tuner

Azalia 7.1 lydkort og stereo 2-veis høyttalere med subwoofer innebygget

Trådløst 54Mbit nettverkskort (Intel Pro 2915 802.11a/b/g)

Bluetooth innebygget

10/100/1000Mbit Gigabit Ethernet GbE PCI Express nettverkskort

4x USB 2.0 porter 1.5Mbps/12Mbps/480Mbps

Minnekortleser som tar MS/MS Pro/SD/MMC

FireWire IEEE1394 port

56k faksmodem

TV-utgang (S-video)

 

 

18 735,- hvis 2x1024 ram

19 495,- hvis 2048 ram

 

http://multicom.no

 

 

Denne holder lenge for en bærbar... :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...