Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Zombie-pc (ingen oppstart, ikke engang bios)


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Dette startet på fredag, da jeg merket at winamp begynte å gjøre ulovlige operasjoner ca. hver 5. sang. Det sluttet da jeg installerte det på nytt (vet ikke om dette er relatert).

 

Jeg lot pcen min stå på, og da jeg våknet lørdag morgen, var det sort skjerm (lampen på skjermen orange). Ingenting svarte, ikke engang reset-knappen. Jeg holdt inn power-knappen i 5 sek og startet på nytt.

 

Pcen starter opp, men ingenting kommer opp på skjermen (orange lampe). Det er også ingen boote-lyder (beep), og cd-romene blinker. Ingenting svarer.

 

Jeg har to minnebrikker, har prøvd å boote med begge to alene. Jeg tok ut lydkortet, som er det eneste kortet jeg ikke trenger. Jeg prøvde å koble fra alle harddiskene (i håp om å likevel kunne se biosen). Jeg har fjernet støv. Fem minutter siden oppdaget jeg også at vifta på skjermkortet ikke snurrer.

 

Først trodde jeg det var hovedkortet som var kaput, så prosessoren. Nå virker det som det er skjermkortet.

 

Hva kan det være?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei og velkommen til forumet!

 

Ja det er mulig at vifta til skjermkortet har stoppa og brikka har smelta. Isåfall er det nok produksjonsfeil, og om reklamasjonen fortsatt gjelder så har du krav på nytt kort. Prøv med et nytt skjermkort for å finne det ut.

 

God påske!

 

Hilsen,

efikkan.

Lenke til kommentar
Hei og velkommen til forumet!

 

Ja det er mulig at vifta til skjermkortet har stoppa og brikka har smelta. Isåfall er det nok produksjonsfeil, og om reklamasjonen fortsatt gjelder så har du krav på nytt kort. Prøv med et nytt skjermkort for å finne det ut.

 

God påske!

 

Hilsen,

efikkan.

5931869[/snapback]

 

Takk, skal se hva jeg kan gjøre.

Lenke til kommentar

Ah, flott at det var en post oppe om dette allerede. :) Jeg har et lignende problem, Svart skjerm, ingen oppstarts "biiper" Ingen bios, ingen ingenting. Det skjedde etter at jeg kom hjem fra påskeferien, jeg hadde slått på PCn og var akkurat kommet meg inn på internet for å oppdatere meg på det siste da alt stoppet. Jeg ventet tolmoding i ca 1/2 minutt :innocent: før jeg trykket på "Reset" knappen, og der sto den. Den begynte å starte opp, men uten at noe skjer, den står å prøver å lese fra først den ene, så den andre DVD-romen.

 

Jeg har i likhet med Dimmy prøvd å koble ut alt, grafikkort, harddisk, DVD-romer, etc, men til ingen nytte, den bare står der og intet skjer. I mottsetning til Dimmy fungerer alle mine ting helt fint, ingen vifter er slått av eller noe slikt...

 

Så nå er jeg forkjølet og rimelig lei av å prøve å få den til å virke igjen, så om noen har peiling på hva det kan være som forårsaker dette, skal dere få en stor klem :p

Lenke til kommentar

Jeg gjorde nettopp et fremskritt. Jeg fjernet skjermkortet, og startet pcen. Da hørte jeg omtrent 5 pip, og så ingenting. Dermed skrudde jeg den av igjen. Jeg antar, og hørte fra noen andre, at dette er et debug-signal, og håper det betyr at alt annet virker som det skal.

 

I morgen kjøper jeg antakelig et nytt skjermkort, vi får se hva som skjer da.

Lenke til kommentar
Jeg gjorde nettopp et fremskritt. Jeg fjernet skjermkortet, og startet pcen. Da hørte jeg omtrent 5 pip, og så ingenting. Dermed skrudde jeg den av igjen. Jeg antar, og hørte fra noen andre, at dette er et debug-signal, og håper det betyr at alt annet virker som det skal.

 

I morgen kjøper jeg antakelig et nytt skjermkort, vi får se hva som skjer da.

5937792[/snapback]

 

Du burde kanskje prøve ett annet skjermkort (lån av en venn eller noe) for å teste at det er det som er feilen, ville vært litt kjipt å bruke 2-3000 på nytt skjermkort til ingen nytte ^^

Lenke til kommentar

OK, så nå virker pcen min! :thumbup: Takk for hjelpen!

 

I morgest prøvde jeg med et gammelt GeForce 2 MX kort, og da funka pcen bra, så jeg kjøpte et nytt Gainward GeForce 6600 256MB I dag, og alt ser ut til å funke perfekt! =) (I det minste etter at jeg installerte driverene)

Vet det er billig, ha'kke no å si :)

 

danko80: tror du det? Jeg kjøpte det Febuar 2003 fra komplett.no, det er over 3 år siden. Jeg trodde garantien var 2 år... Får vel kontakte de og se hva de sier

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...