Gå til innhold

Domene og webhotell. Hvordan velger jeg best?

Evas

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og så var dette blitt en reklame tråd for hoster... :roll:

Da får vel også jeg fortelle om mine host erfaringer:

Har benyttet en del hoster opp gjennom årene. Pro ISP er den beste pga. rask og god support, og best server oppsett. De kjører PHP i CGI mode, noe som medfører økt sikkerhet og mer konfigurasjonsmuligheter om du måtte ønske det. Du kan bla. endre i php.ini :D Absolutt å anbefale for nybegynnere og de som krever mer enn gjennomsnittet.

BTW: Sikker på at du ikke mente .no? :!:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei dere.

Jeg HAR fått domene og webhotell (se lenger opp i tråden), og også mange kommentarer på at jeg gjorde et dumt valg. Men pytt, gjort er gjort, og det var jo rørende billig. Det går an å flytte seg engang når litt mer erfaring er høstet. Takk eivind for svar på hva admin-c er for noe. Og så er dere jo iøvrig hjertelig velkomne til å reklamerer videre for div hoster.

Ha en fortsatt god dag! :D

Skrevet (endret)

Det har egentlig ingen praktisk betydning om man setter kunden som administrativ kontakt eller ikke på domenet. De fleste vil uansett sette opp sin egen e-postadresse på domenet, og alle setter også på registrar-lock.

Når registrar-lock er påslått vil ikke domenet kunne flyttes før eieren, dvs. kan være en annen person enn administrativ kontakt, har slått av denne låsen. Man må via leverandøren altså uansett for å få denne låsen avslått.

WHOIS-databaser er også en veldig mye brukt kilde for spambotter. Dersom man skulle satt kundens e-postadresse som administrativ kontakt ville man selv kunne bli beskyldt for å levere e-postadressen videre til tredjepart, eller for å drive med spamming.

Endret av jonepet
Skrevet

Det var det for meg. Godaddy sendte nemlig en link til administrativ kontakt på domenet når jeg skulle flytte det. Den inneholdt informasjon som man måtte ha for å godkjenne domenet. B-One kunne ikke fylle ut denne infoen, da man måtte logge på min konto på godaddy. Derfor kan det være lurt å få seg selv satt som admin-c før man flytter domenet.

Skrevet

Ja, men det er en vesentlig forskjell på leverandører som selv er registrar og leverandører som videreselger fra en annen registrar (99,9%+). Domeneshop.no er den eneste leverandøren i Norge jeg vet om som faktisk gir brukere full tilgang domener (tilnærmet 100% selvbetjening), inkludert å slå av/på registrar-lock, endre på alle instillinger, osv.

Etter siste oppdatering jeg har fått finnes det bare èn norsk registrar for .com/.net/.org, og det er Active24. Alle andre videreselger fra en annen registrar.

Skrevet (endret)
Ja, men det er en vesentlig forskjell på leverandører som selv er registrar og leverandører som videreselger fra en annen registrar (99,9%+). Domeneshop.no er den eneste leverandøren i Norge jeg vet om som faktisk gir brukere full tilgang domener (tilnærmet 100% selvbetjening), inkludert å slå av/på registrar-lock, endre på alle instillinger, osv.

Etter siste oppdatering jeg har fått finnes det bare èn norsk registrar for .com/.net/.org, og det er Active24. Alle andre videreselger fra en annen registrar.

6008343[/snapback]

Domeneshop får du full tilgang. Dette gjelder også domenenavnet.no . Man får brukernavn og passord til et eget kunde panel, der hvor man også får full tilgang.

når det gjelder .com/.net osv er vel godaddy.com et bedre alternativ en active 24. Det er ihvertfall min mening :hmm:

Endret av rogy
Skrevet (endret)

Blir bare mer forvirret jo mer jeg leser, kanskje noen kan gi meg anbefaling etter mine behov:

-Nybegynner/amatør (enkelt, support)

-Registrere flere domener samtidig

-Muligens parkere de før jeg kommer i gang..

-Videresende til andre domener / sider

-Ikke store behov for plass (men kanskje senere pga. bildegallerier)

-Billig

EDIT:

I tillegg er det en fordel jo mer anonymt det er, dvs. at folk ikke skal finne ut navnet mitt via brreg.no (og finne websidene dersom de har mitt navn), men det er kanskje ikke mulig (eller kan omgåes på andre måter)?

Hjemmesidesnering er nok ikke noe problem. Men ser noen webhotell også har ferdige nettbutikk-pakker, noe som kan være kjekt å ha etter hvert. Ellers har jeg også behov for å opprette forum på sikt, jeg vet ikke om det da er spesielle hensyn å ta (om noen "leverer" dette på samme måte som oppsett for nettbutikk). Generelt jeg vil ha det enklest mulig, men samtidig ha kontroll og valgmuligheter desto mer jeg lærer/skjønner.

Så en som skrøt av easyisp, og dette virker jo greit for meg som skal ha flere domener: http://www.easyisp.no/index.php?id=domenepakke.

Og hosting: P125 Webplass 125MB Overføring/mnd 2GB Epost konto(er) 10 til kr 50,- per mnd. Vet ikke om det er grei pris..

Endret av Zamot
Skrevet

Hei Zamot.

Jeg er like nybegynner og amatør som deg. Har fått meg et com-domene og webhotell hos B-one. Alt inklusive for 400 kr for første år. Neste år er prisen ca 300 kr. Som du sikkert har fått med deg, er mange her i tråden misfornøyd med B-one. Jeg har inntil nå ikke hatt problemer og har sørme også klart å banke en hjemmeside opp på egen hånd uten problemer. Har dog ikke hatt bruk for hjelp/support fra B-one enda, men mon dog ikke det er helt ok med dem.

Lykke til! :w00t:

Skrevet

Synes slett ikke Easy ISP er noe billig. Har du sett på prisene i det hele tatt? :!: (kan heller ikke si at designet vekker særlig troverdighet til tjenestene de leverer)

I tillegg er det en fordel jo mer anonymt det er, dvs. at folk ikke skal finne ut navnet mitt via brreg.no (og finne websidene dersom de har mitt navn), men det er kanskje ikke mulig (eller kan omgåes på andre måter)?

For .no domener er det helt umulig å skjule hvilket firma som står bak. For andre domener er det mulig, men det er ikke så mange av leverandørene som gir den muligheten til sluttbruker.

Skrevet (endret)
Synes slett ikke Easy ISP er noe billig. Har du sett på prisene i det hele tatt?  :!: (kan heller ikke si at designet vekker særlig troverdighet til tjenestene de leverer)

For .no domener er det helt umulig å skjule hvilket firma som står bak. For andre domener er det mulig, men det er ikke så mange av leverandørene som gir den muligheten til sluttbruker.

6060565[/snapback]

Mulig Easy ISP var litt dyre..

Pro ISP ser greit ut, Pro Medium til kr 45 + mva per mnd, 1000MB lagring og mulighet for tilleggsdomener (+ kr 8), og de har noe som heter Fantastico "...det mulig å installere scripter automatisk via noen få museklikk" noe som høres genialt ut for meg som kanskje skal ha forum, nettbutikk og bildegalleri etter hvert (men om det har så mye å si i praksis er en annen sak?). Det eneste som er litt merkelig er at man må ha subdomene (til hoveddomenet) for hvert tilleggsdomene - som da også viser det samme som tilleggsdomenet.

Endret av Zamot
Skrevet

Nei, det har jo lite å si i praksis dersom du klarer å installere dette på egenhånd. Bruker dette aldri selv da jeg kun utvikler egne løsninger. Men for de som ikke er kommet så langt enda kan nok Fantastico være greit å begynne med :)

Skrevet (endret)

Hva med cliche.no? De virker veldig billige..

De tar litt mer for å regge domener, men webhostinga er billig (er det bare pes å registrere hos noen andre for så å overføre det til cliche?).

Vet ikke hvordan det er med flere domener i samme hotell der, men det er jo billig å lage egne hotel for hvert domene...

Eivind_82, så du det siste jeg la til i forrige innlegg, ang. proisp?:

"Det eneste som er litt merkelig er at man må ha subdomene (til hoveddomenet) for hvert tilleggsdomene - som da også viser det samme som tilleggsdomenet."

Endret av Zamot
Skrevet

cliche er veldig billige ja. Har ikke prøvd dem, men har hørt flere ganger at serverne er veldig overbelastet. Du får hva du betaler for :D

Eivind_82, så du det siste jeg la til i forrige innlegg, ang. proisp?:

Så ikke det nei. Det er bare slikt det må settes opp etter hva jeg har forstått. De bruker cpanel og panelet krever det oppsettet.

Skrevet

Vil vel si at domeneshop har greie priser jeg da.

(For meg har det ikke s¨mye og si om jeg betaler 19,- eller 30,-)

Vis du skal instalere script er ikke dette vanskelig.

Alt du trenger og gjøre er og laste opp, kjøre instal fila og du er klar.

Det eneste du må huske på når du bestiller er at du får med php og mySQL (evt andre serverskript språk)

En kompis av meg gjorde den tabben og kjøpre den billigste pakka hos domeneshop.no (Uten php) Nå man han bruke en extra host for og få php på de sidene han trenger det. (Vet det er mulig og byte hele hosten, men det er mammaen hans som betaler.)

Ellers ønsker jeg deg lykke til videre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...