Gå til innhold

Mini test av Telenor som ISP


Anbefalte innlegg

Innledning

Vi hadde hatt ISDN i flere år, og så at ADSL var på vei inn i kommunen vår.

Men så lenge jeg bort så øde som jeg gjør, tenkte jeg at det går vell lang tid til vi får her ute.

Jeg bor i Inderøy kommune, som ligger 1 1/2 time fra Trondheim rettning nordover, og ikke langt fra Steinkjer.

 

For over ett år siden ringte Telenor så fint på telefonen og spurte om vi var interisert i ADSL fra de. Dette var da noen måneder før jul. Vi takket ja og fikk besjed om at ADSL skulle være levert innen julekvelden samme år.

Dette hørtes da greit ut.

Så lenge det var så liten kommune og at vi fikk ADSL litt under ett år etter at de i sentrum hadde fått det.

Så nærmet det seg jul. Ingen ADSL kom, og ingen besjed eller en lyd fra telenor.

Når vi var mitt i desember ringte jeg de, og spurte om det var lenge til vi fikk det.

Han i telefonen sjønte ingenting. Sentralen var ikke påbegynt en gang. Og han ga oss en datao. Siste dagen i februar.

Jeg tenkte med meg selv. At det var da alvor til utsettelse.

Jeg venta og venta. Og der kom pakka med ADSL modemet, og linja var oppe første mars.

Endelig rask linje(7xx/128)

 

Problemer etter problemer

Har alltid hatt problemer med linja i noen grad. Tor max linje oppetid er på 10 dager

Ellers var det disse problemene jeg har slitt med:

-Store stabilitets problemer ved liten last over lengre tid.

-Store stabilitets problemer ved stor last.

-Høy ping ved spill i og utenfor Norge

-Nedsatt hastighet til isdn flere ganger

 

Kundeservice

Kundeservice er ikke så vanskelig å få tak i.

Men her må du følge med!

Før måtte man si opp lengre ord, men i dag er det ja og nei.

Dette er litt iritabelt viss du ikke er helt våken, eller driver med flere ting samtidig

 

Viss du blir sendt videre til teknisk hender det at du ikke får hjelp til det du skal. De aner ikke hva de skal gjøre.

Dette har telenor kasta bort på meg:

-To ganger har en innstalatør hvert her og ikke gjort noe

-De sendte nytt modem, som jeg aldri har hatt problemer med

-Tusen sjekker på linja uten å funnet feil(feilen er ikke på selve linja)

 

Forsjellen på mail og telefon suporten

Når du sender mail lover de svar innen 24 timer (av og til har det vært 24dager vertfall hos meg)

Telefonen må du belage deg på litt venting, og du må følge med.

Den ene gangen jeg ringte om at linja var blitt 60/100 fikk jeg tilsendt nytt modem.

Så sendte jeg en mail etterpå for å sjekke, de sa at farten min var blitt satt ned og den skulle være tilbake om en time (det stemte)

 

Så viss du vill ha hjelp på timen kan du ta telefonen å ringe, viss du vill ha beste hjelpen er det faktisk på mail du får den :)

Jeg selv ble ganske iritert. Jeg bruker ikke den mailen de har gitt meg som online kunde, men en annen. Men de svarer ofte tilbake på den mailen jeg aldri har brukt.

Det gjør at du må inn på enda en mail for å lette etter svar!

 

Oppgradering linje

Når telenor oppgraderte den dårligste linja fra 7xx/128 til 1000/200 fikk jeg den tidlig for jeg hadde klaget så mange ganger på ustabil og svak linje.

Denne fikk da utsettelse etter utsettelse

Men til slutt fikk jeg noe... men denne stemte dårlig

500/300 (jeg grubla lenge)

Men så kontaktet jeg de å sa at download hastigheten var for liten. etter 14 dager fikk jeg den linja jeg skulle ha.

 

Så fant jeg ut at 1mbit var for lite. Jeg bestilte meg 2mbit linje. Denne var det aldri noe store problemer med hastigheten. men stabiliteten uteble som vanlig.

Så kom dagen da de skall oppgradere linjene ennda en gang.

Da måtte jeg negradere til 1500/300 (var ingen vits til å betale mye mer for 2000/300)

Det gikk faktisk smertefritt.

Jeg tenkte som så om jeg kunne spørre om jeg kunne beholde samme hastighet 2000/300 for mindre pris enn det det var for 3000/350 eller at jeg kunne få øket uploaden.

Svaret var blankt NEI!

Til slutt i vinter fikk jeg 2mnd gratis nett fra telenor!

dette var da posetivt fra de!

 

Bytte leverandør

Så når året var gått nå i mars var jeg skikelig lei.

Jeg bytta til Freewave

De kunne tilby 2200/300 for 299kr på telenor linje samt +50kr mnd for fast ip

Men etter en dag starta problemene der også.

De leier linje fra telenor. Derfor må telenor fikse linja mi!

Freewave har sendt flere fårespørsler om at de må fikse farta mi.

Telenor har gjort inntet

Så håper dette kommer seg etter påske :)

 

Konklusjon

Telenor har egentlig en god suport på mail siden, over telefon er det mer folk som er satt in fra gata(virker slik)

De kan ikke levere stabil linje på landet, og viss sentralen er overfylt putter de stadig inn nye abonomenter

De vill heller ikke gi skikelig svar på spørsmål om sentralen og utbygging, teknisk svikt o.l

Samt har jeg fra telenor en gjenomsnitt på en oppkobling annen hver dag til en oppkobling til ny leverandør.

Og da har de linje igjenom telenor.

 

Så må si en ting til alle kjære telenor kunder

Bytter du leverandør, kan linja de bli 100% friskmeldt :)

 

Får litt pluss for god suport på nett, og aldri problemer med fakturaene.

Karakter sterk ener på terningen

 

 

 

 

*kan inneholde skrivefeil*

:whistle:

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Videoannonse
Annonse

Er i en lignende situasjon. Telefonlinja til huset har restriksjoner. På telefon var beskjeden å skrive et klagebrev til en merkelig adresse. Nja så er det no slik at området rundt ikke har allverdens innbyggere. Så et enkelt klagebrev vil ikke ha noen hensikt. Telefon support sa de og at de ikke hadde noe med telenor å gjøre. Dem var virkelig innleid fra gata.

Så etter langt om lenge så snakket vi med en lokal distrubutør. Han kunne tilby ADSL over trådløs. Med direkte kobling til hovednettet. Etter noen uker med masing og venting og forvirring og oppklaring. Så skulle de dukke opp 2 karer som innstalerte adsl fort og enkelt. Dem brukte 30 min på jobben og sia dem dro har eg ikke hørt fra dem.

Lenke til kommentar

Mistet stadig kontakten før og hadde for lav hatiget. Det fikset de etter en stund med klaging. Så begynte modemet med en ekstrem plagsom pipelyd og det var de raske med å sende meg et nytt. Så ble vi lovet raskere linje, etter noen måneders tid fikk vi ikke den heller. De lovet enda raskere og at det skulle skje fort. Til slutt fikk vi den raskere linjen vi ble lovet og fikk en gratis måneds bruk.

 

Nå har modemet mitt streiket. Jeg har sendt feilmelding (det sluttet å funke forrige uke på torsdag) Jeg ringte kundeservice men der var det enten en automatisert telefonsak og jeg har ikke fått noe svar fra feilmeldingen online.

 

Har tenkt å bytte umidelbart. Måtte låne et modem(av den første typen jeg fikk) for å få det til og virke.

 

Gir dem 1+ selv.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Hadde samme problem som deg, fikk ikke linja som jeg hadde bestilt osv, prøvde Telenor, Nextgentel, og Ventelio, INGEN av de funka, samme feil på alle samme, og alle leier linje av Telenor, så gikk lei til slutt, å bestilte Canal Digital Internett, ikke ETT problem siden. Alt fungerer supert hele tiden :)

 

koster meg 450 kr i måneden for 6000\1000

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Interesangt det med Telenor og hvordan service folk får, jeg har aldri opplevd noe negativt med de.

 

Positive ting jeg har opplevd:

-Nedetid på kanskje 2-3 dager på 3-4 år.

-Får 4000/512 linje selv om jeg betaler for 2500/350.

-Aldri vært trøbbel over lengre tid (flere dager), ADSL kom den dagen det ble lovet !

 

EDIT: en bokstav som manglet :p

Endret av aGal
Lenke til kommentar

Merker at det er stor forskjell i kundeservicen og resten av telenor hvordan folk opplever det.

 

Jeg har ihvertfall aldri hatt problemer med de, eller en gang streiket modemet prøvde et annet før jeg ringte de og sa hva jeg hadde gjort... Ringte de en mandag.. Hadde det nye på døren torsdag ettermiddag.. ifølge internet loggen på online.no og i routeren har jeg vært koplet opp 1700 timer i strekk uten problemer..

Vi snakker her om en linje som blir belastet minimum 50% av maksimal kapasitet og ikke sjeldent 90 - 100%... Vi har også 3 - 6 PC-er online til enhver tid...

 

 

Bergen

Lenke til kommentar

Legger til noen morrrrrosommme saker:

 

Husker da jeg bodde på Slemmestad og de hadde bygd ut til aDSL der, er sikker på at de har minst 50 kontakter perr telefon av mine klager på ustabil linje, og først etter 6 mnd , med telefon mas, 2 modemer med samme feil, byttet de ut DSLAM'en, og teknikker sendte beskjed tilbake til meg om at det hadde vert en overspennings skaded DSLAM med 15 koblinger mere enn hva som den var tiltenkt for....genialt bra Telenor.

 

Jeg fikk da mettnings dosen fyllt til randen, sa takk og farvell og byttet til NGT.

 

 

Men NGT har også slitt, fra og ha landets beste support med ekstremt lav svartid (typ under 60 sekunder) til på slutten da jeg flyttet ut a Norge, ¨lå de på nermere 45min. ventetid, disse slet også med og forstå at problemet lå mellom modem og server, men NGT bytta først ut 3 modem, her var det også tilkoblings punktet som ble byttet ut nede i gata.

 

Sverige:

Bredband 2 - http://www.bredband2.com/web/

Rask og bestille, ring inn, bestill det du vil ha, koble så PC, switch eller router til vegguttak (huset må da alleredet være lagt opp med RJ45 uttak for fiber)

Billig. BB2 skulle ha 150,- mnd for 100/100 linje, 1 mnd oppsigelses tid eller bytte på dagen om du fremdeles skal være koblet til fibernettet.

 

ComHem: www.comhem.se

Dette er Sveriges svar på UPS/GET/Canal Digital

Universal løsning(TV, telefon og internett over samme kabel), lang support tid, ok pris, lav båndbredde (24/1, blir fortiden sertifisert for 24/8 linje).

 

Noen problemer her er at de bare sender ut 1. IP, så om du har flere maskiner, må du ha router (switch holder ikke).

 

Stabilitet:

Dette er somsakt "boredslagbredbånd" og 24/1 kan jeg egentlig drømme langt om, men 2.5/3Mbit ned er mulig, linja detter ned av ymse grunner, men kommer opp innen 2-3 timer.

 

Selgere: Det ringer i tide og utide selgere som ikke vet hva dem selger, feks HD kanaler, det som er greit og vite er at HD-TV ta 8Mbit effektivt fra internett linja di, og når du konfronterer selger med dette, somregel med litt morsk stemme, bryter somregel selgeren sammen i gråt...morro fredags underholdning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...