Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

boot.ini helvete ...


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har nettopp satt i noen nye disker og resoftet maskinen min, og av en eller annen grunn ender boot.ini på feil disk hele tiden!

 

Systemdisken min er en WD Raptor, men boot.ini, ntldr etc, havner på en av PATA diskene mine. Dette har fungert fint før (den gamle system disken var også en Raptor disk), men nå kommer jeg ikke rundt dette.

 

Jeg har forsøkt å koble vekk PATA diskene, men så fort Windows er installert, og jeg plugger diskene i igjen, får jeg beskjed om at ntldr, boot.ini (e.l.), mangler og maskinen derfor ikke kan starte. Starter jeg maskinen med installasjons cden til Windows i dvd-rom stasjonen, vil den igjen kalle en av PATA diskene mine for C:

 

Har installert Windows rundt 12 ganger nå, og begyner å bli rimlig lei av at jeg ikke kommer rundt dette, så om noen der ute har noen gode forslag, setter jeg meget stor pris på det.

 

 

--

"lettere lei" boot.ini helvete

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis det er slik at du starter Pc'en din med kun Raptor inn, du paritionere, formatere og klare å installere windows, så alle problemer deretter med tilkopling til andre disker henvises til at du har ikke Konfigurert Biosen din riktig. Det vil si at du må velge fra hvor / hvilken disk skal boote.

Det er min første tanke. Er det problemer fortsatt etter riktig boot instillinger så kan tenkes annet, men i utgangpunkt skal væra bios din som skaper helvete og ikke boot.ini.

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

Glemte å si det, men disken (den nye system disken) er satt som første HD i boot rekkefølgen, men når jeg prøver å installere Windows skal den alikevel ha den ene PATA disken til å være C:

 

Har tenkt BIOS hele tiden jeg også, og jeg kan jo ikke utelukke at feilen kan ligge der, men jeg begyner å se meg blind på dette og jeg klarer ikke å se hvor feilen ligger. :(

 

God påske til dere også! :)

Lenke til kommentar
Glemte å si det, men disken (den nye system disken) er satt som første HD i boot rekkefølgen, men når jeg prøver å installere Windows skal den alikevel ha den ene PATA disken til å være C:

 

Har tenkt BIOS hele tiden jeg også, og jeg kan jo ikke utelukke at feilen kan ligge der, men jeg begyner å se meg blind på dette og jeg klarer ikke å se hvor feilen ligger. :(

 

God påske til dere også! :)

5912543[/snapback]

 

Det vil væra riktig at du under installation har kun en disk tilkoblet dvs. Raptor.

Når du kommer så langt hvor du skal installere , så velg å slette den partition som er der og lage en ny.Ikke bare formatere uten å slette den partitionen. Deretter formatere du og installere windows.

Når du har den andre disken på , så er den allerede satt som system partition, og du kan ikke komme rund som du sier.

Nå jeg vet ikke om du har noe på de ide diskene, men hvis ikke så slette partitionene,og la dem upartitionert og installere dem etter at du har Raptor opp og går.

 

Når det gjelder Bios'en så det skal væra riktig konfigurert , og da tenker på de advanced settings. Det er da riktig at du ser på kortets manual når det gjelder instillinger der. Eventuelt oppgi kortet ditt så vi kan se på bios settings og eventuelt hjelpe deg mer.

Lenke til kommentar

Mener jeg slettet partisjonen på Raptor disken når jeg koblet vekk PATA diskene, men jeg skal ikke med 100% sikkerhet siden jeg har reinstallert så mange ganger nå at jeg ikke husker alt jeg har forsøkt.

 

Innholdet på PATA diskene er dessverre ting jeg skal ta vare på, og derfor kan jeg ikke slette partisjonene.

 

Hovedkortet er et Abit IC7 MAX3 (begynner å trekke på åra, men har ikke råd til å bytte ut MB, CPU, GPU og RAM for tiden...må vente til litt senere i år når Intel setter ned prisene og det er litt mere schpenn på kontoen).

 

Den nye systemdisken er koblet på SATA1 (IDE3), den gamle systemdisken er koblet til SATA2 (den har blitt formatert, og inneholder nå kun SWAP fil), og de to andre nye diskene som skal brukes til div. lagringsplass er koblet på SATA3 og SATA4 (de blir ikke gjenkjent under installasjonen, siden det krever driver til RAID kontrolleren, men det er helt greit siden de ikke skal settes opp i RAID, og Windows ikke skal installeres på de).

 

EDIT: Begynner å bli trøtt nå, så mulig jeg kaster inn håndkle for i dag nå veldig snart.

Endret av aprime
Lenke til kommentar

 

 

Se litt nærmare på det.

Bootable ad in device sett til Sata.

harddisk Boot priority ---her når du er inn skal du med å bruke PageDown tast skal du få øverst på lista di den disken som skal væra boot , dvs den IDE 3.

 

 

Jeg leste litt til og det ser ut at Bootable ad in device skal væra på SAta hvis du skal boote i Raid på den kontrolleren, så det må stå på PCI slot Device ...tro jeg, for du skal ha 2 disker du men ikke i Raid.

 

På den venste snap ,nederst har du Onchip Serial Ata ----her velger du Enhanced Mode. Det gjør at du kan ha opp til 6 disker , 2 på de sata portene (sata1,sata2) og 4 på de 2 ide portene dvs. 2 hardisker på den 1 og CD,DVD på den andre.

Da skal du passe på at du har On Chip Serial Ata Mode ----på IDE, 2 linjer ovenpå.

 

Den var litt av en bios godt, forstår at det kan oppstå problemer.

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

Takker og bukker for all hjelp! :yes:

Hadde en post gående på Abit forumet også, hvor det også ble pekt til "Bootable Add-In Device". Jeg hadde satt den til SATA RAID (hvorfor aner jeg ikke, men som sagt holdt jeg på med dette i mange timer og så meg til slutt blind på det hele), men den skal stå på On Board SATA. Etter å ha endret denne og installert Windows nok en gang, ble problemet omsider løst.

 

Takk igjen for god hjelp...nå gjenstår bare tanking av programvare så kan jeg endelig begyne å bruke maskinen på normal måte igjen. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...