Gå til innhold

Kjøpe brukt utstyr i utlandet: Tolltrøbbel?


Anbefalte innlegg

Lurte på å kjøpe noe brukt datautstyr fra US/UK. Blir vel en forsendelse med verdi rundt 500 kr. Jeg har lest meg til at tollgrensen på 200 kr også gjelder for brukte varer. Det jeg undrer mer på er hvordan tollvesenet kan vurdere verdien av f.eks. brukt datautstyr.

 

Jeg kan få pakken merket med hva verdi jeg ønsker, eventuelt som gave vil jeg tro. Det jeg faktisk betaler er som sagt rundt 500 kr. Er det sjanse for at tollpakket vil forsøke å bestride verdien av varene? Hva er smartest; få det merket med litt for lav verdi eller som 'gift'? Noen med erfaringer å dele?

 

Er det forresten slik at alle forsendelser blir sjekket på grensen, eller er det snakk om et utvalg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

OK, så tollvesenet har i praksis ingen ting de kan si så lenge det står 'gift' på pakken (i alle fall så lenge det ikke står firmanavn der...hehe)? Og for såpass små verdier så vil de kanskje uansett ikke forfølge det....?

 

Så vidt jeg har forstått så er porto IKKE med i beregningen for om forsendelsen er tollpliktig. Unntaket er om porto er innbakt i prisen (= det som står på pakken).

Lenke til kommentar

* Kjøp fra firma: Grense 200 kr etter Tollvesenets valutakurser. Frakt (hvis spesifisert inngår ikke i beregningsgrunnlaget for grensen men er med i beregnings av moms når over grensen).

* Gave: Grense 1000 kr. Sendt fra firma blir normalt ansett som kjøp selv om pakke er merket med "Gift".

* Datadeler/elektronikk har ikke toll. Andre varetyper kan ha toll. Evt. toll inngår i beregning av moms.

* Verdi av bruktvarer vurderes etter skjønn. Tilsvarende gjelder for gaver for å vurdere om verdi er over grensen. Dette blir gjort selv om verdi er angitt - ettersom denne ofte er satt av forsikringsmessige årsaker og ikke alltid gjenspeiler varens reelle tollverdi.

* Alle pakker kan åpnes for kontroll. Dette gjelder uavhengig av om det er merket som gave eller om verdi er under respektive grenser. De har selvsagt ikke tid til å åpne alle forsendelser.

Lenke til kommentar

Ok, takk for et godt svar fra Per. Men friskies, er det slik at man er nødt til å skrive en verdi på pakken selv om det er en gave (eller merket sådann)? Kan ikke tenke meg at alle som sender presanger over grensen som gjør det da?

 

En annen ting er fortolling. Dette er vel en kostnad på over 100 kr, eller noe sånt. Men denne kostnaden gjelder bare dersom varen finnes å være verdt over 200/1000 kr da? Har også hørt at man kan gjøre noe av denne fortollingsprosessen selv og spare på det, men hvordan går man fram da?

Endret av tomwe
Lenke til kommentar
Noen som har konkrete tips om fortolling, hva man kan gjøre selv?

5914659[/snapback]

 

Sjekk her.

 

Tollvesenet holder gjerne igjen og åpner pakker hvor det ikke er oppgitt verdi på tollseddelen. Hvis det er kvittering inni pakken som viser verdi over kr. 200 for selve varen blir det å betale moms for varens verdi og frakten. Hvis det ikke er kvittering inni pakken vil tollvesenet avgjøre om varens verdi er under kr.200 og sende pakken til deg eller om du må vise frem kvittering på kjøp for eventuell beregning av avgifter.

 

Ha en fin dag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...