Gå til innhold

ISO-verdier på digitalkamera


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Iso-verdien forteller hvor lysfølsom filmen eller sensoren er. For å slippe inn riktig mengde lys, må du sette lukkertid og blenderåpning på kameraet (eller kameraet gjør dette automatisk). ISO fra f.eks 100 til 200 utgjør en dobling av følsomheten.

 

F.eks vil

 

ISO100 + f/5.6 + 1/100sek

ISO200 + f/5.6 + 1/200sek

ISO400 + f/5.6 + 1/400sek

 

ISO100 + f/5.6 + 1/100sek

ISO200 + f/8 + 1/100sek

ISO400 + f/11 + 1/100sek

 

alle gi den samme eksponeringen og like mørkt bilde.

 

ISO på analogt kamera bestemmes kun av filmen du setter i. Det at det går an å stille det inn på kameraet (må gjøre dette), er for at kameraet skal vite hvilken film som står i. Dersom kameraet ikke vet dette, så klarer det ikke å sette lukker/blender riktig for en gitt lysmengde.

 

Torbjørn

Lenke til kommentar

til koncerter og under andre dårlige lysforhold kan det være umuligt at få hurtig nok lukketid selv med størst blænde, og så må man op i iso.

 

Jeg kører næsten altid med 500 mm tele og for at få lukketiden op i mod 1/1000 med største blænde (som er 5,6) skal jeg i overskyet vejr ofte bruge både iso 8 og 1600

 

og jo - der ryger lidt kvalitet ved at gøre sensoren mere lysstærk, men jo nyere kameraet er jo bedre håndterer det høj iso

Lenke til kommentar
Da blir jo det naturlige spørsmålet: Hvorfor endre ISO-verdi i stedet for lukkertid/blenderåpning?

 

Dessuten: Har ikke sensoren en bestemt følsomhet? Man må da tape noe dersom man "definerer" den til å være mer lyssterk?

5896961[/snapback]

Faktisk er det slik at film og digitalsensorer har litt til felles når det gjelder følsomhet og hva høy ISO gjør med bildet.

 

En analog film med høy ISO vil være mer grovkornet enn en med lav ISO, og det resulterer i et mer kornete bilde. Men også film har opp gjennom årene gjennomgått en utvikling, og mens det på 70-tallet var vanskelig å unngå korn selv med film på 200 ISO og 100 ISO var det vanlige, så ble 200 ISO-filmene betydelig bedre på 80-tallet, og erstattet etterhvert 100 ISO som den vanligste filmtypen.

 

Når det gjelder bildebrikker blir jo ikke kornene større, men med økende ISO vil brikken få mer støy, altså unøyaktighet i eksponeringen for hver piksel, noe som gjerne oppfattes som mer kornete. Desto mindre pikslene er, desto større er gjerne dette problemet. Siden digitale kompaktkameraer som hovedregel har mye mindre sensor enn digitale speilreflekskameraer er de mer utsatt for denne støyen også på lavere ISO-verdier. Det er hovedsaklig to typer støy:

* Luminansstøy, som gjør at det blir unøyaktighet i intensiteten på hver pixel. Med dagens høyoppløselige brikker er gjerne dette et problem som betyr lite når man betrakter bildet som helhet, siden unøyaktigheter i pixler nær hverandre jevne hverandre ut på en øyevennlig måte.

* Fargestøy (chroma-støy) er et større problem, og selv digitale speilreflekskameraer har dette problemet når man kommer opp i ISO på 1600. Den arter seg på den måten at enkelte farger får større unøyaktighet enn andre farger i bildet. Ofte er det rødfargen som stikker seg ut og skaper mørkerøde flekker i mørke områder. Dette problemet er mer problematisk, siden det kan gi et lite attraktivt, kornete fargestikk i mørke områder.

 

Jeg vil for egen del tilføye at støyen på bildebrikkene i digitale kompaktkameraer er hovedgrunnen til at jeg gikk over til DSLR. Det er etter min mening en helt annen klarhet i bildene fra DSLR-brikker enn i de mindre kompaktkamerabrikkene. Dette er spesielt synlig når man fotograferer i lite lys med høy ISO.

Det er i den senere tid kommet enkelte ultrazoom-kompaktkameraer med større bildebrikker som er av samme størrelsesorden som DSLR, men disse kameraene koster gjerne MER enn de rimeligste DSLR-kitene, og bruker sannsynligvis mer strøm siden bildebrikken hele tiden er aktiv når man anvender søkeren. I et DSLR-kamera er bildebrikken kun aktiv når bildet tas.

Endret av Sarge
Lenke til kommentar
ISO-verdien på en analog film forteller oss hvor lysfølsom den er, men hva betyr ISO-verdien på et digitalkamera? Jeg vet at det går an å stille ISO-verdien på et analogt kamera også (uavhengig av filmen), uten at jeg helt forstår det heller...

5896885[/snapback]

For det første vil jeg si Sarge har skrevet et knakende godt innlegg som jeg ikke er uenig i.

Til hovedspørsmålet "Hva betyr ISO verdien på et digitalkamera" vil jeg svare at det betyr akkurat det samme. Videre at billedbrikken har en viss følsomhet for lys, akkurat som film. Parellellt går også muligheten for å presse film, og å stille inn høyere følsomhet for billedbrikken. Filmemulsjonen derimot er analog, og er ikke like godt egnet som en elektronisk behandling der alt dreier seg om digitale signaler.

Derfor er digitale kamera overlegne film kamera når det gjelder fotografering i svakt lys der høy ISO er nødvendig.

Altså, billedbrikken består av lysfølsomme dioder, som leverer lys (og farge gjennom filtrering) til en prosesssor. Prosessoren kan behandle dette på en normalverdi eller forsterke signalene.

Endret av brainware
Lenke til kommentar

Jeg synes brainware og Sarge's innlegg forklarer alt. Det er det området der det digitale excellerer i forhold til analog film. Man får riktignok noe støy ved bruk av iso 1600, men det er ikke altid skjemmende. Chromastøy er den minst flatterende, men den kan ofte elimineres i rawkonvertering eller Photoshop. Luminansstøyen er ofte sjarmerende, og den velger jeg oftest å ikke gjøre noe med. Stort sett gjør jeg ingenting med støy uansett, hvis ikke motivet krever det.

Mange husker sikkert mine utlegninger om begrensede gråtoner i digitale bilder, men jeg bruker likevel dSLR. Grunnen er nettopp de fabelaktive egenskapene på høy iso, samt hurtighet og økonomi (selvfølgelig).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...