Gå til innhold

marius bygger switchmode og klasse D subamps


Anbefalte innlegg

heisann!

 

etter mange år som casemodder og overklokker ble jeg for et par år siden bitt av hobby-elektronikk, og gjennbitt av A\V basillene. dette har resultert i mye rart, men for nå har jeg lyst til å dele mitt sub-amp projekt med dere.

 

det å bygge en forsterker er nødvendigvis ikke spesielt vanskelig. jeg har bygd et par diskrete kit, dvs en forsterker og en preamp med "løse deler" som transistorer, dioder, resistorer, kondensatorer, ect, og utallige IC forsterkere. en IC er da en hel krets på en bit silikon, i en pakke.

 

nå føler jeg for å prøve meg på et nytt nivå, ergo bygge to switchmode powersuply og to klasse d forsterkere. dette er topologier som ikke bare er mye mer kompliserte en de "normale" trafo\likeretter\kondensatorer og klasse a\b alternativene til lydreproduksjon, de er også mer sofistikerte, og mye mer utfordrene.

 

det skal på forhånd sies at jeg ikke kan dette, å designe en smps er noe man vanligvis har mange, mange år skolesliting bak seg for å kunne klare, og at jeg da begynner i det små, for så å nå målet om 2 ferdige 500w\8ohm forsterkere med strømforsyning.

 

for øyeblikket har jeg satt sammen en søt liten krets med en ekstern pulsgiver, og med ukalkulerte induktor og kapasitans verdier i utgangsfilteret, og en trafo revet ut av en projektor PSU. dette er for å få følingen med hva jeg driver med, sammtidig som det er meget lurt å begynne i det små. å sikte høyt med en gang er fristende, men det er et fåtall av mennesker som bestiger mount everest uten å ha besteget noe mindre før - jeg er ikke et av disse menneskene, noe utallige forsøk på høytsikting i tidligere projekter har gjort klart for meg. :)

 

jeg har også en tråd gående på et annet forum, nemmelig diyaudio.com hvor jeg har fått, og får mye uvurdelig hjelp. den tråden kan finnes her om det skulle være av interesse.

 

jeg føler også for å nevne at jeg forstår at det er fåtallet her på forumet som har kjennskap til, og forståelse av smps design og virkemåte, og at jeg således ikke er noe orakel heller, men hvis noen av dere lurer på noe, skal jeg svare etter beste evne.

 

switchmode basics kan dere lese om her.

klasse D basics her.

 

-Marius

 

edit: kommentartråden er her.

post-9701-1144628861_thumb.jpg

post-9701-1144629217_thumb.png

Endret av Demogorgon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg har jo sagt litt om planene, det er kanskje på sin plass og informere litt om bruksområdet? subbene er av typen critical q subwoofer, et design av Joe Rasmussen, lukket design.

En meget god subwoofer jeg er svært fornøyd med. jeg har en til under bygging.

det negative med en lukket subwoofer er behovet for equlizing av signalet, noe jeg muligens ikke hadde hatt behovet for hadde designet vært portet, men jeg finner portede design til å ha mindre tiltrekkende lydmessige kvaliteter, og dessuten må kassevolum og bassrefleks rør være større en mine lukkede kasser hvis jeg skulle ha tunet frekvensen på kassene der jeg ville hatt den.

 

denne subben bygger rundt Peerless XLS 12' elementet, et beist av proposjoner. skikkelig dansk håndtverk, ikke noe billig kina skit i mitt domene.

post-9701-1144630409_thumb.jpg

post-9701-1144630437_thumb.jpg

post-9701-1144630452_thumb.jpg

post-9701-1144630470_thumb.jpg

Endret av Demogorgon
Lenke til kommentar

Da er valget av forsterker unnagjort, det blir 2x300\600W moduler fra 41hz.com.

dere ser mer her.

 

prisen på disse kitene er 89euro pr. stk.

 

valget falt på disse modulene på grunn av gode spesifikasjoner, god pris og godt skussmål. jeg håper å få rå til modulene neste måned, denne månden er det ny pc som har stått på menyen. gedigene konstruksjoner. gleder meg til å se litt nærmere på disse, klasse D ser jeg som et meget spennende område. :)

Endret av Demogorgon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...