Gå til innhold

Objektiv til fotografering av barn


Anbefalte innlegg

Jeg er relativt ny innen foto, men kjenner de grunnleggende begrepene som blenderåpning, lukketid og brennvidde. Jeg trenger imidlertid litt veiledning til valg av objektiv.

 

Jeg er villig til å bruke 6-8000 på et kamera inkl objektiv. Jeg har testet Nikon D50 og var veldig fornøyd med det – synes det ligger mye bedre i hendene enn f.eks Canon 350D.

 

Som den nybegynneren jeg er, var godt fornøyd med kit-objektivet til D50, men er veldig åpen for å vurdere andre objekter. Hovedsaklig vil jeg fotografere barna mine – både i lek og portrett. Jeg ønsker én zoom-linse fremfor flere faste objektiver. Hva bør jeg se etter i et objektiv til dette formålet?

 

Er det f.eks fornuftig med en lyssterk linse for å minimere blitsbruk? Hvordan vet jeg om en linse er bra – er det nok å se på spesifikasjonene? Er stor blenderåpning (lav verdi) ensbetydende med en lyssterk linse? Går det an å si noe om hvor lav blenderverdi som er nødvendig for å ta bilde uten blits innendørs (dagtid/kveldtid) av personer – som holder seg noenlunde i ro? Hvilke andre kriterier er viktige for et objektiv?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har D50 med kit-linsa 18-55mm og når man er nær barna er det zoomområdet tilstrekkelig. Men da jeg tok med kameraet på trening i gymsal oppdaget jeg at det ble vanskelig å "komme nær nok" når datteren min var i aktivitet på andre siden av salen. Derfor tror jeg at jeg ville gått for 18-70 hvis dette er hyppig behov.

 

Jeg har imidlertid sett et behov for mer zoom enn det, og vurderer nå å beholde 18-55mm som objektiv til innendørsfoto og til selskapelige anledninger, mens jeg nok forsøker å finne et godt utendørsobjektiv som går fra "normalområdet" til 200mm for turer i skog og mark og idrettsarrangementer.

 

Når det gjelder høy lysstyrke (altså lave blendertall), så er det vel og bra. Men vær klar over at på tele med full blenderåpning blir dybdeskarpheten temmelig liten. Dessuten er lyssterke zoomobjektiver DYRE. Tror ikke du skal være så redd for blitz. Du kan også skru opp ISO (lysfølsomheten) og bruke stativ ved motiver i ro innendørs hvis du vil unngå blitz. En god ekstern blitz som kan brukes som indirekte belysning via tak og lignende koster dessuten ofte mindre enn et lyssterkt zoomobjektiv. Et tips er likevel Nikons AF 50mm f1.8 fastobjektiv. Dette er neste objektiv på min kjøpeliste. Det er ypperlig for portretter innendørs på D50 og i normalzoomverdenen kommer du ikke i nærheten av lysstyrken for firesifrede beløp. Ser også at mange har tatt gode konsertfotografier innendørs uten blitz med dette objektivet, selv om man må ganske nær i en slik sammenheng med 50mm.

Endret av Sarge
Lenke til kommentar

Ja. Stor blenderåpning er ensbetydende med lyssterkt objektiv. Noen kaller det og raske objektiv.

----

Kitlinse og et lyssterkt fastobjektiv er kanskje det beste for deg, når du sier du ønsker å fotografere innendørs uten blitz. samtidig som du sier du trenger et allround objektiv.

 

Et lyssterkt normalobjektiv er som svært god kvalitetsmessig, og gir kanskje mest for pengene. Nikkor 50/1,8 er får mye ros. Men på grunn av cropfaktoren blir det moderat tele på DSRL. Det finnes også en Nikkor 35/2 til rundt 3000,- det tilsvarer normal på digital, men det og kan gi litt trang billedvinkel. Sigma 28/1,8 får du for ned mot totusen kr, det begynner å hjelpe, og kvaliteten holder for de fleste. Skal du ha skikkelig vidvinkel bør du nok lete etter en 20mm eller mindre, men da begynner det å koste penger.

 

Jeg vil kanskje råde deg til å kjøpe kitlinsa først, og så bruke den litt, før du bestemmer deg for hvilken brennvidde du trenger.

 

EDIT: Ellers kan Konika/Minolta sin D5 pakke kanskje være det du trenger. Billedstabilisatoren der hjelper godt på inndørs. Den gjør det lettere å unngå bevegelsesuskarphet. Da kan det hende du kan greie deg med kitlinsa deres. Stiller du store krav blir kanskje en del av denne gevinsten spist opp av Nikon sine bedre støyegenskaper, og da er du kanskje like langt.

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Takk for bra svar!

 

Jeg blir nok litt for ivrig og stiller for mange spørsmål på en gang. Det gjør det vanskelig å få svar på det jeg virkelig lurer på, men har jeg lært av det? Neida. Noen tekniske spørsmål først:

- Hva betyr egentlig blenderverdiene i 18-70mm/f3.5-4.5? Kan blenderverdien variere fra 3.5 til 4.5 eller varierer det med brennvidden?

- På vilken måte tar jeg bedre portretter med 50/1.8 enn med kit-linsa?

- Hva vil jeg tape ved å velge en 17-70 mm fremfor f.eks et fast objektiv (f.eks 50/1.8)?

 

Fototim, hva mener du med ”trang billedvinkel”? Er dette riktig forståelse: Står jeg nærme motivet må jeg bruke vidvinkel og får dermed med mer av bakgrunnen, står jeg lenger unna med tele blir en mindre del av bakgrunnen med. Spørsmålet er da: hva er best? Hvilken brennvidde vil være den beste for portrett?

 

Jeg er ikke så redd for å bruke blits som innlegget mitt kanskje antydet. Spørsmålet var egentlig mer hvilke spesifikasjoner (deriblant lysstyrke) jeg bør prioritere ved et objektiv hvis jeg ønsker å bruke det til bilder av barna mine.

Lenke til kommentar
- Hva betyr egentlig blenderverdiene i 18-70mm/f3.5-4.5? Kan blenderverdien variere fra 3.5 til 4.5 eller varierer det med brennvidden?

Det betyr at på 18mm er største blenderåpning f/3,5 mens på 70mm er største blenderåpning f/4,5. I begge tilfeller vil du imidlertid kunne ha mye mindre blenderåpning, hvis du ønsker det, og det vil du ofte. Objektivet er vanligvis skarpest når du blender ned litt, i dette tilfellet (18-70mm) er objektivet skarpest rundt f/7-f/9. Så da kan du bruke det når du har nok lys, mens hvis du ønsker korte lukkertider kan du bruke maks blenderåpning.

- På vilken måte tar jeg bedre portretter med 50/1.8 enn med kit-linsa?

Dette objektivet er veldig skarpt, og lyssterkt, som kan gjøre det mulig å ta gode portretter uten bruk av blitz. Det er helt klart en fordel, fordi den innebygde blitzen ikke duger så veldig, og fordi blitz rett i øynene på et portrettmotiv ikke blir særlig pent.

På 50/1.8 kan du f.eks. blende ned til f/2.8 eller f/3.2 og få full skarphet, mens på 18-70mm'ern vil du måtte blende ned mye mer før du får full skarphet (f/7 e.l.). På 50mm'ern kan du bruke den store blenderåpningen for å få kort dybdeskarphet, noe du ofte vil på portretter, for å få en mindre forstyrrende bakgrunn.

- Hva vil jeg tape ved å velge en 17-70 mm fremfor f.eks et fast objektiv (f.eks 50/1.8)?

Du får et helt annet objektiv. 17-70mm vil være et greit allround-objektiv, mens 50mm er godt egnet til f.eks. portretter og konserter hvis du vil unngå bruk av blitz. 50mm kan også brukes til sport e.l. fordi fokus er relativt rask.

Det beste er kanskje ha begge objektivene, og bytte imellom. Det er derfor kameraet har mulighet til å bytte objektiv :)

Lenke til kommentar
Takk for bra svar!

 

Jeg blir nok litt for ivrig og stiller for mange spørsmål på en gang. Det gjør det vanskelig å få svar på det jeg virkelig lurer på, men har jeg lært av det? Neida. Noen tekniske spørsmål først:

- Hva betyr egentlig blenderverdiene i 18-70mm/f3.5-4.5? Kan blenderverdien variere fra 3.5 til 4.5 eller varierer det med brennvidden?

- På vilken måte tar jeg bedre portretter med 50/1.8 enn med kit-linsa?

- Hva vil jeg tape ved å velge en 17-70 mm fremfor f.eks et fast objektiv (f.eks 50/1.8)?

 

Fototim, hva mener du med ”trang billedvinkel”? Er dette riktig forståelse: Står jeg nærme motivet må jeg bruke vidvinkel og får dermed med mer av bakgrunnen, står jeg lenger unna med tele blir en mindre del av bakgrunnen med. Spørsmålet er da: hva er best? Hvilken brennvidde vil være den beste for portrett?

 

Jeg er ikke så redd for å bruke blits som innlegget mitt kanskje antydet. Spørsmålet var egentlig mer hvilke spesifikasjoner (deriblant lysstyrke) jeg bør prioritere ved et objektiv hvis jeg ønsker å bruke det til bilder av barna mine.

5886011[/snapback]

 

 

- På vilken måte tar jeg bedre portretter med 50/1.8 enn med kit-linsa?

For det første er den et hav bedre optisk. Du får skarpere og bedre bilder kort fortalt. 50 1.8 er i tillegg to steg mer lyssterk enn den zoomen.

Dvs i tilfeller der du må bruke lukkerhastighet f.eks 1/30s på f/4 med zoomen (og dermed få uskarpe bilder pga bevegelse fra barn og din hånd) vil du med 50mm kunne oppnå lukkertid som er det 4-dobblete, dvs 1/120s som holder i massevis.

Ja du kan øke ISO og kompansere for dårlig lysstyrke på zoomen, men det går ut over kvaliteten i tillegg til at 50mm like forbannet vil oppnå 4 ganger så rask lukkertid (dessuten stanger jo ISOen i taket etterhvert også)

 

 

- Hva vil jeg tape ved å velge en 17-70 mm fremfor f.eks et fast objektiv (f.eks 50/1.8)?

Du vil i suboptimal belysning kunne gå glipp av en hel masse bilder som du ellers fint kunne tatt med fastobjektivet. I tillegg har du mye bedre mulighet til å isolere motivet vha uskarp bakgrunn når du bruker stor blender.

 

-Hvilken brennvidde vil være den beste for portrett?

50mm er helt perfekt til portett (og til barn)!

 

Med trang vinkel menes at det du klarer å få med innenfor bilderammen er liten. Relativt sett, selvsagt. Om du setter på en tele får du et mindre utsnitt enn med en vid vinkel. Ja du skjønner nok.

 

Følg rådet til fototim og kjøp en fast 50mm. Den er billig og du får svært mye bedre bildekvalitet enn med en billig konsument zoom.

Lenke til kommentar
Fototim, hva mener du med ”trang billedvinkel”? Er dette riktig forståelse: Står jeg nærme motivet må jeg bruke vidvinkel og får dermed med mer av bakgrunnen, står jeg lenger unna med tele blir en mindre del av bakgrunnen med. Spørsmålet er da: hva er best?

5886011[/snapback]

Det meste har vel andre svart på, men ja, du har forstått trang billedvinkel riktig.

Billedvinkel kan oversettes med synsvinkel gjennom objektivet. Ved trang (eller kanskje bedre sagt; liten) billedvinkel ser du lite, ved videre eller større billedvinkel ser du mer.

 

Når ungene fyker rundt trenger du stor billedvinkel for å fange alle. Ønsker du å ta et portrett ønsker du kanskje å isolere (gjøre trangt rundt) motivet.

 

Jeg gjentar mitt råd. Kjøp ei kitlinse (Nikon sin 18-55 den får du nesten på kjøpet, dvs. ca 800 når du kjøper sammen med huset), den vil du nesten uansett få glede av videre. Gjør deg så noen erfaringer, og ta så den endelige beslutningen ut fra dette. Hva som blir riktig for deg videre kan ingen av oss vite. Dine behov er kanskje helt anderledes enn mine.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...