Gå til innhold

x1600 pro og varmeutvikling


Anbefalte innlegg

Hallais. Har fått meg ett Sapphire X1600 Pro 512MB AGP

 

Jeg får ikke opp temperaturavlesing gjennom drivere så jeg må stole på ATItool her.

 

Spiller jeg noe 3d så skyter tempen rett opp til 102C' på GPU og blir der. Dette syns jeg var veldig høyt, men finner ikke noe sammenligninsgrunnlag.

Idle gjør den på minst 62C'.

 

Er det sannsynlig noe er galt med kortet? Finnes det andre program som leser temp fra X1x00 serie kort enn ATItool?

 

Viften fra Sapphire er høy og bråkete for en som har vært vant til vifteløst skjermkort. Finnes det noe gode kjølere som er i stand til å kjøle denne atomreaktoren uten å låte som ett helikopter?

Endret av Kjellvez
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Har en liten, men viktig oppdatering å komme med. Det står nå klart for meg at temperaturene jeg opplevde var altfor høye. Idle temperaturen steg og steg så noe måtte gjøres.

 

Grunnen er at kjøleløsningen var dårlig innstallert fra produsentens side.

 

Jeg skrudde av vifte/kjøleribbe og avdekket en GPU som var fullstendig badet i kjølepasta. Det var ALTFOR mye som vare var smurt utover.

Gjorde helt rent, dvs fjernet all dritten, før jeg påførte en pitteliten dæsj med Arctic Silver 5 på GPU. Presset på originalvifte/kjøleribbe og skrudde godt til.

 

Resultat: Idle temperatur under like forhold gikk fra 70C' til 50C'. Stresstemperatur gikk fra 102C' til 70C'.

 

Så dersom kortet ditt blir varmere enn du mener det bør være, sjekk om ikke produsenten har misforstått dette med mengden av kjølepasta.

Kortet er altså bilig fordi de ansatte en blind ape til å smøre på kjølepasta ;)

 

Før kræsjet den gjerne i spill etter en time, nå overklokker jeg GPU fra 500 til 640 uten problemer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...