Gå til innhold

Bygger HTPC fra bunn #26.04.2006 - HHD'ramme.


Anbefalte innlegg

Hei hei igjen alle sammen.

 

Da var det på ann igjen fra min side. Denne gangen skal jeg bygge HTPC kabinett fra bunn av.

 

 

HovedSponsor:

 

Årstad Videregående skole i Bergen.

 

Sponsor:

 

VENDUR.NO

 

Min sponsor hittil er skolen jeg går på, og vendur.no

 

*Av skole får jeg alt jeg måtte trenge av emner. (metall og denslags)

*Vendur får jeg 20% rabat på alle vifter, og jeg får en 40mm SilentX vifte til CPU'en min.

 

Kabinette skal bygges fra bunn til et ferdig produkt. Alle sidene på dette prosjektet vil bli laget i messing, som skal poleres til det blir speil i messing farge (gull). Fronten vil mest sannsynelig bare bestå av en bryter, jeg har ikke best meg helt enda for om jeg skal ha DVD rom eller ikke.

 

Toppen og bunnen vil bli laget i 8mm lexan glass, dette både for å få en stilig efekt, og at den da ikke leder strøm i bunn av kabinette.

 

Det vil bli laget i en ''clean'' stil, det vil si helt stil rent, det vil også bli laget med litt høyd, slik at det blir plass til nok HDD's og for å matche resten av mitt annlegg.

 

Størelser:

 

Høyde: 200mm

 

Bredde: 450mm

 

Lengde/dybde: 400mm

 

 

Jeg har ikke funnet den riktig fargen for å framheve spil efekten i sketchup, men her har dere i hvertfall en smakebit :love: :

 

HTPC.jpg

 

 

Jeg har startet prosjektet, og platene for alle sidene er kappet ut og gjort fine i kantene, de er serlvfølgelig ikke polert enda. For å få fram den rene stilen, har jeg funnet et emnet som skal sølvloddes i kantene, dette for å hindre hull og skruer, og for å få en fin flyt i kabinette. Dette emnet er en 90 graders messing plate, som ikke er for stor, og ikke for liten :w00t: .

 

DSC00018.jpg

 

DSC00019.jpg

 

PS: Mobil bilder.

 

Jeg er litt i tvil på om jeg skulle ha lagt en plate av lexan glass forann messing fronten. Da selvfølgelig med helt fine kaneter, og helt lik form og kanter som messing platen, dette for å skape et litt stilig bilde utav det, men er som sakt litt i tvil. :hmm:

 

Jeg er også ikke sikker på enda om det vil bli utført en mod på PSU'en, det er mulig dette kunne gidd et pent inntrykk når den står nedi kabinette, evt kansje laget ny ''kasse'' utav messing eller noe i den duren, er som sakt ikke sikker der heller. :hmm:

 

Dette prosjektet vil det komme updates på minst 2 ganger i uken regner jeg med, grunnet at prosjektet utførs på skolen.

 

Denne første updaten er ikke den største og beste, men det er i hvertfall noe. Nå er det påske ferie, men prosjektet vil fortsette tirsdag etter påske. =)

 

Det tror jeg får være nok for denne gang. Det vil komme update rett etter påske, evt før hvis det kommer inn sponsorer.

 

 

MVH

Arne

Endret av egOIst
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

UPDATE

 

 

Hei hei, nå har jeg tenget mer i sketchup her. Jeg er ikke sikker på hvor mange HDD's det vil komme, men som dere ser her er det allerede 3 HDD's, dette vil det bli (minimum)

 

HTPCmedHDDs2.jpg

 

HTPCmedHDDs.jpg

 

Som dere ser har jeg laget to hyller, disse er beregnet for HDD's og evt DVD rom, og som dere ser er den øverste hyllen litt lenge/dypere enn den under, dette fordi det skal gå ann å feste DVD rom på den.

 

Jeg er litt i stuss på om jeg skal sette inn DVD rom, evt så må dette være en form for et slikt DVD rom :hmm: :

 

big_50323_dvd-u04s-564x376.jpg

 

 

Jeg har ikke funnet et slikt DVD rom som er IDE enda, har kun funnet i SCSI. Vet noen om et slikt? :hmm:

 

Det er bare å komme med forslag her, men husk da at kabinette skal bygges stil rent.

 

MVH

Arne

Lenke til kommentar
Se her du.

 

 

EDIT: Men hvorfor ikke slim-line da? Det passer vel bedre til HTPC

5877211[/snapback]

 

Takk takk, BTW så har ikke de heller den type DVD rom.

 

Nja, jeg er ikke sikker enda, jeg synes det er meget pent med de DVD romene der som man da freser ut en liten sprekk til, så de blir lagt inni kabinette, alt du ser fra utsiden er en tynn strek hvor du putter inni DVD'en. Den eneste ulempen med dette er at kantene på ''sprekken'' må være HELT fine, med tanke på riper å den slags.

 

mvh Arne

Endret av egOIst
Lenke til kommentar
Jeg ser ikke problemet.

5877720[/snapback]

Ser du ikke problemet?? det som er et stort problem her er at jeg ikke finner den type DVD rom jeg skal ha! Linken du viste, der de selger alt innenfor CD rom og DVD rom osv, der hadde de ikke, komplett har ikke, flexi-data har ikke, datakjeden har ikke osv osv, dette er PROBLEMET.

 

mvh Arne

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

UPDATE

 

 

Okay, hei hei igjen! :whistle:

 

Da var jeg hjemme fra skolen igjen, og ja, her kommer en update. :)

 

Jeg har i dag laget ferdig alle hjørnene (90 graders vinklene) og borret hull til disse i platene. Jeg er ferdig med alle platene nå, utenom den siste bakerste platen.

 

Her kommer bilder :)

 

 

DSC00088.jpg

 

^Her har jeg akkurat satt på den ene siden.

 

DSC00089.jpg

 

^Her prøver jeg å vise litt av hvordan jeg har gjort dette.

 

DSC00090.jpg

 

^Bilde av fronten med en side.

 

DSC00091.jpg

 

^Bilde av fronten og en side og vinkelen.

 

DSC00094.jpg

 

^Her har jeg fått på den andre siden også, bilde av vinkelen på den siden.

 

DSC00092.jpg

 

^Bilde fra venstre, over hele.

 

DSC00093.jpg

 

^Bilde av fronten med to sider.

 

DSC00095.jpg

 

^Bilde av høyreside.

 

Dette var det jeg hadde å vise for i dag, bare å komme med innspill. :)

MVH

Arne

Lenke til kommentar

Hei hei, jo takk for det.

 

Planen var å lodde, helt til jeg fant ut at da ville det bli litt ''kjedelig'' Da ville det blit alt for cleant, og ja, boltene er ikke så store, det er 8,8mm... så de er faktisk ikke noe stor i det hele tatt... :)

 

mvh Arne

Lenke til kommentar

UPDATE

 

 

Okay, da var det klart for en update etter arbeid ja. :)

 

I dag har jeg først gjort ferdig hullene i platen som skal være bak, der etter har jeg startet med bunnen.

Jeg har ikke fått gjort klart for PSU og HK og den slags, men den det kommer. :)

 

Bilder:

 

DSC00096.jpg

 

^Her har jeg fått på den nye platen bak.

 

DSC00097.jpg

 

DSC00100.jpg

 

^Her har jeg fått kappet ut lexan glasset, og startet borringen.

 

DSC00101.jpg

 

 

Jeg har også kjøpt inn nye bolter i dag, disse er lik til de som er montert nå, bare ikke så lange. :)

 

Dette var det jeg hadde å vise for i dag. Bare å komme med komentarer. :)

 

MVH Arne

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...