Gå til innhold

Koble digital-kabeltv til WMC


Anbefalte innlegg

Hei, er de noen glupe hoder som kan fortelle meg om hva som vil skje hvis man kobler digital-kabeltv-boks til WMC?

 

- Vil man fortsatt kunne styre kanalene via WMC?

- Funker EPG'en

- Er det andre ting som skjer, eller er kanskje digital-kabeltv bedre enn parabol?

 

PS! Hva er den beste måten å koble lyden fra WMC til forsterker på?

 

Hilsen

Knusse

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ang lyd så er det vel optisk eller coax (eller digital ut) om lydkortet ditt støtter det =) når det gjelder digital kabeltv så vet jeg ærlig talt ikke, men tviler på at du kan styre dekoderen fra wmc, da må du nesten bruke wmc som digital dekoder

5865239[/snapback]

 

Kan man bruke wmc som digital mottaker? På lik linje som de digitale boksene man får fra feks UPC?

 

.

Endret av Knusse
Lenke til kommentar
ang lyd så er det vel optisk eller coax (eller digital ut) om lydkortet ditt støtter det =) når det gjelder digital kabeltv så vet jeg ærlig talt ikke, men tviler på at du kan styre dekoderen fra wmc, da må du nesten bruke wmc som digital dekoder

5865239[/snapback]

 

Kan man bruke wmc som digital mottaker? På lik linje som de digitale boksene man får fra feks UPC?

 

.

5865289[/snapback]

 

Nei, men du kan styre en del digitale mottakere med MCE2005.

 

Digital kabel-tv er ikke bedre enn digital parabol.

Lenke til kommentar

Så det du sier er at det ikke er problemer med å koble digitale tv-signaler til wmc? Like bra med kabel som parabol? wmc klarer å finne kanalene?

Som du skjønner er jeg litt usikker på dette, men mener at det vil være rart hvis WMC klarer å håndtere signaler fra parabol og digital-kabeltv.

Lenke til kommentar
Så det du sier er at det ikke er problemer med å koble digitale tv-signaler til wmc? Like bra med kabel som parabol? wmc klarer å finne kanalene?

Som du skjønner er jeg litt usikker på dette, men mener at det vil være rart hvis WMC klarer å håndtere signaler fra parabol og digital-kabeltv.

5870412[/snapback]

 

Antar at det er Microsoft Windows Media Center Edition 2005 (MCE2005) du snakker om.

 

Digitale signaler kan i utgangspunktet bare tas i mot med en egen boks som kalles en set-top box (STB). (er noen untak her, men la oss droppe det nå).

Dette gjelder både for parabol, kabel og etterhvert for bakkebasert digital TV.

En STB har vanligvis en analog utgang (composite eller S-Video) som du kan koble til et analogt TV Tuner kort i PC'en (f.eks. Hauppauge PVR150MCE).

 

Siden du må ha en slik STB så blir det liten forskjell om signalet kommer på kabel eller parabol.

 

Du må i de fleste tilfeller mappe kanalnumrene i STB mot kanalnumrene i EPG'en i MCE. Dette gjøres i en egen wizard i MCE2005 som er veldig enkel å følge.

 

MCE styrer STB'en med en infrarød sender som simulerer tastetrykkene til den vanlige fjernkontrollen som følger med STB'en.

Dvs hvis du har satt opp at NRK1 er på kanal 1 på STB'en, så vil MCE sende tastetrykk '1' til STB når du velger NRK1 i MCE.

 

MCE har innbygget støtte for en haug forskjellige STB'er og kan også lære andre fjernkontroller. Det er noen STB'er som har en litt vrang fjernkontroll så det fungerer ikke på absolutt alle STB'er, men de fleste jeg har prøvd meg på.

 

MCE har ikke EPG for alle kanaler som finnes på kabel og satelitt. Du kan uansett se på kanalen, men du får ikke nødvendigvis programoversikt (EPG) for kanalen.

De vanligste kanalene er i EPG'en, f.eks. NRK1, NRK2, TVNorge og TV2. Men f.eks. Canal+ kanalene mangler.

 

Så mao er det to forutsetninger for at det skal virke:

- STB må ha composite eller SVideo ut (slik at du kan koble den til TV-kortet)

- MCE må klare å simulere STB'ens fjernkontroll

 

Bildekvaliteten blir dårligere enn om du hadde koblet STB'en rett på TV'en, men bedre enn f.eks. de fleste analoge kabelsignaler.

 

Alternativet er digitalt satellitt kort for parabol rett i PC'en med en CAM. Men det er visstnok veldig komplisert å sette opp + at du må ha et eldre Canal Digital abonnement for at det skal virke. Hvis du har det og vil vite mer om hvordan, så er det en tråd på mcpc.no som diskuterer dette.

Lenke til kommentar

OlavHW!

 

Takk så mye for utførlig svar. Da har jeg ingen flere spørsmål for nå :)

Men jeg kan jo konkludere med at bildesignalet blir faktisk dårligere å gå vekk fra digital-STB til å koble rett inn i analogt tv-kort. Det er jo ikke så bra. Regner med at det kommer gode løsninger for dette senere.

Lenke til kommentar

Hei!

Fin tråd!

Godt å få vite at MCE kan styre STB.

 

Det kjedelige med STB er at de gjerne har kun en tuner, slik at man ikke kan få sett på en kanal, samtidig som man tar opp på en annen.

 

Man kan omgå dette ved å bruke en dual tvtuner i pc`n, men da må det ene signalet hentes fra den ukodede delen av sendinga. Således mister man endel kanaler på den ene linja...

 

Men - det finnes vel dual-tuner STB? Går det an å få kjøpt sånt? Pleier kabelselskapene å ha slike for utleie?

 

Mvh,

HH

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...