danwan Skrevet 3. april 2006 Rapporter Del Skrevet 3. april 2006 Hei. Driver med et prosjekt hvor jeg skal få bygd inn et anlegg inn i en buss. Jeg har kjøpt inn 4 alpine forsterkere, som jeg ikke husker modellmerkene på for øyeblikket. Spr er hvordan jeg skal klare å få strøm til disse. Sikringa dems går på rundt en 80 ampere, men betyr det at peakene kommer til å nærme seg den høyden. Jeg har en generator som leverer 230 volt, og planen er å drive det fra det, men siden det er et bilanlegg så trekker det 12-14.4 volt. Jeg har funnet transformatorere som gjør om 230 til 13,3 volt med en gjevn strøm på 42 ampere, siden jeg har 4 forsterkere må jeg vel da ha 4 sånne hvertfall! men dette koster jo fort opp mot en 12000 kr. Er det noen som er kjent med muligheten til å ta det fra et batteri! Hele spr er jo hvorvidt det er mulig å lade opp batteriet like fort som jeg bruker det. Den største ladern jeg har funnet lever bare 40 ampere. Og jeg trekker jo ca 4 ganger så mye. Grunnen til at jeg bruker agregatet er at jeg skal kunne bruke anlegget over en lengre periode når kjøretøyet står stille. Er det noen som har noen konkrete ideer til å få ordnet dette. Mvh the don Lenke til kommentar
Trainman Skrevet 3. april 2006 Rapporter Del Skrevet 3. april 2006 Nå bruker jo ikke forsterkerne 80A HELE tiden. De KAN trekke opp mot det. En 40 amp lader på et litt stort og sinna batteri vil nok fungere greit muligens. Eventuelt kan du bruke to ladere/omformere og to batterier. Lenke til kommentar
danwan Skrevet 3. april 2006 Forfatter Rapporter Del Skrevet 3. april 2006 Har funnet ut det nå,,, hehe. Trengte 3 stinger 70 a/h batterier, og en 50 ampers lader, stinger batterien er tørrelementer og lades opp veldig raskt, og den 50 ampers ladern lader konstant. Eneste problemet er at vi må spille veldig høy musikk for å senke spenningen over batteriene når vi lader opp til under 13,7 V for at de ikke skal koke over. Men er litt usikker på om vi trenger kondensatorere, men det er jo fort gjort å kline på hvis vi må det! Lenke til kommentar
Evil Knivel Skrevet 4. april 2006 Rapporter Del Skrevet 4. april 2006 tror det kan være greit å kjøre med kondensatorene med en gang. viss spenningen faller fort ved høy belastning så vill laderen garantert prøve å kompansere fallet med å øke spenningen. noe som gjør at laderen kan bli ganske varm. går sikkert fint uten men bedre å være godt sikkret Lenke til kommentar
Typhon Skrevet 4. april 2006 Rapporter Del Skrevet 4. april 2006 Jeg vedder en kald Cola på at den kondensatoren vil gjøre liten nytte for seg Skål! Mvh Tony Lenke til kommentar
danwan Skrevet 4. april 2006 Forfatter Rapporter Del Skrevet 4. april 2006 Tror jeg dropper den kondensatoren jeg så får jeg se hvordan det går, Tar ikke lange tiden å sette på en hvis jeg føler at det går dårlig. Takk for hjelpen. Anlegget er oppe om en uke nå så da blir det mye klager i nabolaget! hehe Lenke til kommentar
Typhon Skrevet 4. april 2006 Rapporter Del Skrevet 4. april 2006 Tror jeg dropper den kondensatoren jeg så får jeg se hvordan det går, Tar ikke lange tiden å sette på en hvis jeg føler at det går dårlig. Takk for hjelpen. Anlegget er oppe om en uke nå så da blir det mye klager i nabolaget! hehe 5866362[/snapback] Du vil ha mye mer igjen å montere et batteri istedet for en kondensator! Mvh Tony Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 4. april 2006 Rapporter Del Skrevet 4. april 2006 Hvorfor ikke bruke en kraftig hjemmestereo forsterker isteden? det må jo være mye lettere..?? Lenke til kommentar
danwan Skrevet 4. april 2006 Forfatter Rapporter Del Skrevet 4. april 2006 (endret) Greia er at jeg fikk en god venn som har vært med på å lage dolby souround sound til å kjøpe deg inn i usa. Han har en god del kontakter, og fikk dermed det meste til innkjøps pris. Dermed betalte jeg ca 2000 kr inkl det å få de til norge pr forsterker, og i norge ligger vel veil pris på ca 9000 pr stk. Dermed så slo jeg til! Og så fikk jeg med en hel haug av elementer. Har faktisk problemer med å plassere alle tingene forsvarsmessig. Disse alpine forsterkerne er jo noe av de råeste du får til bil hvertfall. Så faktisk så tjener jeg på det, det er jo greit å kunne kjøre anlegget en liten stund uten å måtte ha aggeregatet durene i bakgrunnen. Ser jo nå i ettertid at det hadde vært lettere med en vanlig forsterker men nå har jeg alt og har betalt veldig lite for det, så da for det heller gå å betale litt ekstra for de batteriene. Ja vet det er mer enn bare å få fiksa batteriene, men anlegget og ledninger har jeg, så det er bare å trekke ledninger, og få på strøm så er det klart til bruk! Endret 4. april 2006 av danwan Lenke til kommentar
pndjo Skrevet 9. april 2006 Rapporter Del Skrevet 9. april 2006 (endret) vel, som trainman nevner så vil du ikke ha en konstant max strøm trekk... så om du skaffer deg 3 stk Stinger eller andre GELE batterier og et batteri ladder hos Biltema skal bli det enkleste måtte å få dette til å fungee mest optimal. Gele batt skal minst laddes med 14,4volt og maks 14,9volt... de "fleste" standar laddere gerier ikke å levere denne spenningen men Biltema har en type ladder som du kan justere opp spenningen så se etter den typen... og for ortende gang, LADDE SPENNINGEN er viktigere enn mye strøm som er tilgjengelig i ladderen.... du kan sammenligne med dette enkle eksempel: du har 2 bøtter med vann der den ene er batt din og den andre er dynamo/battladder og med et rør som forbinder den sammen, om ikke HØYDEN mellom disse 2 er forkjellige så vil ikke flytte noe særlig vann i mellom- selv om den ene bøtte er på 1 millon liter og den endre er på 10 liter, om man øker høyden på den store bøtte så vil det flytte mer vann gjennom røret.... om den store bøtta har mye vann (=kan levere mye strøm) vil det flytte mer vann over kortere tid og fylle den lille bøtta på kortere tid ellers vil bare ta lengre tid.... en kondensator vil bare belaste ladderen/dynamon mer uten noe særlig utbytte... også for ortende gang: kondisen SKAL ha strøm i kortere perioder og da må dynamo/ladder levere dette i kortere og større mengder.... som regel likereterne blir varmere... hvorfor? fagliteratur om strømsforsyninger.... å bruke agregat for å drive en ladder gir en meget dårlig energi utbytte.... såkalt smør på flesk.... så bare om man er langt unna strøm nettet er dette aktuelt, monter heller en større dynamo i bilen -alt fra 75Amper og oppover- da får dere bedre ladning fra dynamon men husk å bytte ladde regulatoren.... til en 15volts type!! hver amp trekker ca 1Amper til og med 3Amper ved tomgang og opptil 15Amper ved normal høyt spilling....bare hvis du kobler mange elementer i parallel så impedansen blir lav så vil den forsterkern som de er koblet til bruke nesten det dobbelte med strøm og da er vi tilbake igjen der interne spenningen i ampen må holdes -raskere og fortere i kortere perioder- med nok strøm/spenning til den lave lasten.... Stinger batt er meget gode men samtidig dyre... kjøp noe billigere som Optima eller andre merker... selv har jeg stinger og optima... sikker glemt en par andre ting men fortell åsen det går med plannen dine! ja! SYRE batterier koker ved ca 14,5volt og det varier med temperaturen.... Maritim batt er isåfall best egnet i ditt tilfelle da disse tar ladning mye raskere og tåler litt dypere utladninger enn standar batt... bruk GELE batt da det er mye bedre løsning og enklere men det krever de riktige modifiseringer/oppgraderinger i alle ledd.... kabler og sånt er alfa og omega også... lykke til! Endret 9. april 2006 av pndjo Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå