Gå til innhold

TES: Vil nytt skjermkort hjelpe?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

jeg har følgende specs:

AMD Athlon 64 3200+ 2.2GHz

1024mb RAM

XFX GeForce FX5200

Så jeg lurte på om det ville hjelpe med et nytt skjermkort - isåfall hvilket?

Takker for alle svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Skjermkortet er en klar flaskehals, ville byttet det ut med minst 7800gt eller X 1800 XT, da kan du spille på nesten full grafikk i alle fall uten lagg. Selvsagt er 7900 GTX eller X 1900 XT å foretrekke, men synes egentlig ikke at de er verdt det når du med litt tweaking kan forvandle skjermkortet ditt. :p

EDIT: Har selv 7800 GT og kjører på 7800 GTX fart, går veldig bra. 7800 GT synes jeg gir mye for pengene nå til dags i tillegg. :)

Endret av Islanbadsj
Skrevet

Tenkte ikke over det engang, du må foressten sjekke ut om hovedkortet ditt har AGP 4x eller 8x, midt gamle hadde bare 4x. :hm:

Alle de skjermkortene jeg snakket om tror jeg bare kommer i PCI express.

Skrevet

Alle kortene du linket til Islanbadsj, er bare i PCI express ifølge prisguiden. Men hovedkortet er et Asus K8N, så det støtter AGP x8.

Skrevet (endret)

Prøver meg på litt highjacking av denne tråden... samme spørsmål egentlig, så da tenkte jeg at det ikke var noe vits å mekke ny...

Har et AGP system med denne spekken:

AMD 64 3000+

1gb ram

GeForce 4 Ti4400 :blush:

og merkelig nok så fungerer jo ikke Oblivion (tenkte ikke på å sjekke gfx støtte før jeg kjøpte spillet)

maskinen min funker helt fint på alle spill bortsett fra BF2 og Oblivion, er vel pga at arkitekturen er så gammel at det ikke engang er støtte for dx6 :p

så nå er det på tide med et nytt skjermkort... men hva burde jeg gå for:

6800GT til 1995,- eller

7800GS til 2443,- ?

vil resten av maskinen min i det hele tatt klare å kjøre de kortene fint eller blir cpu/hk en flaskehals? har mest lyst på 7800 hvis den er så mye bedre enn 6800 som jeg har lest (med tanke på nextgeneration støtte), men er jo ikke noe vits å kjøpe 7800 hvis det kortet er alt for bra for resten av maskinen.

edit: leif

Endret av xaith
Skrevet

Ja, det er ikke støtte for GeForce4 i Oblivion, det har mange fått smertelig erfare. :p (selv om det på Elderscrolls-forumet har blitt lagt ut .ini-fil hacks for å få spillet opp og kjøre, med veldig nedsatte grafikknivåer)

Uansett, begge kortene du nevner vil være en forholdsvis god match for systemet, hvis du har råd til 7800GS, er det jo forøvrig det man helst bør gå for, selv om 6800GT (som jeg har) er bra nok til å drive spillet også da. Uansett, bare pass på å at man har en strømforsyning som holder. (En god 400 watts eller høyere)

Skrevet

Prøvde den hacken(oldblivion) for å få Oblivion til å fungere på GeForce 4 serien (funker også med mange andre gamle kort) og det gikk jo, men grafikk ble jo ikke veldig bra, men fikk jo i alle fall testa spillet før jeg går til innkjøp av et nytt kort.

Blir nok til at jeg kjøper et nytt HK til min gamle CPU/RAM, men med PCIe port. Teit å bruke 3000 kr på et AGP kort nå, når jeg kan få et HK med et supert PCIe kort for ca 3500 kr. Da vil jeg jo kunne bruke det PCIe kortet på min neste PC.

Takker for hjelpen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...