Gå til innhold

Skole uten karakterer, pugging og eksamen


Anbefalte innlegg

Er det karaktersystemet sin feil at elevene ikke orker å arbeide jevnt med stoffet? Jeg kjøper ikke "leser bare for å få god karakter"-argumentet. Om elever hadde tatt ansvar for egen læring, hadde kunnskapen vært til stede før prøvene, slik at de ikke behøvde å sprenglese dagen før.

 

Uten karakterer hadde sikkert de fleste ikke lært noe i det hele tatt, de har iallfall ikke hatt store kunnskaper i flere emner.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det finnes mange dårlige forskjellige kulturer for å gi karakter, trynefaktor er reellt i mange tilfeller.

Min karakter i norsk kan bety noe heeelt annet enn en av dere sine, så - inntak per snitt er ikke retferdig. Skal man ha et like RETTFERDIG inntak så burde det skje per loddtrekning.

 

Jeg ser ikke helt hvordan loddtrekning er rettferdig. Og jeg skjønner heller ikke hvordan det får elever mer motiverte. Hvis det er loddtrekning trenger man i alle fall ikke å jobbe; man får ingen gevinst får å få bra karakterer - det har ingen betydning i det hele tatt i og med at det er tilfeldig hvem som kommer inn og ikke.

 

Oppsumering: Karakterer slik de blir brukt i dag, lager et DÅRLIG fokus i skolen. Det er dog vanskelig å bedrive inntak uten noen form for matematisk system.

Karakterer er praktisk, IKKE BRA.

 

Mulig det lager et dårlig fokus, men loddtrekning lager et enda dårligere fokus, som nevnt ovenfor.

Karakterer er det beste alternativet vi har. Man må ha noe som viser hvor flinke folk er i de forskjellige tingene. Jeg må også få legge til at lærere ikke bare ser på prøver når de gir terminkarakterer, men også på hvordan eleven gjør det i timer osv.

Endret av virvelvind
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...