Gå til innhold

Your CPU may have a problem...


enjoi

Anbefalte innlegg

Har nettopp kjøpt en brukt CPU for å oppgradere maskinen min, tenkte dette ville bli en enkel og billig måte å gjøre dette på.. Jeg har et aopen ak73 pro hovedkort.

 

her er link: http://global.aopen.com.tw/Products/mb/ak73pro.htm

 

Det har en FSB på 200mhz, men står i manualen at den kan skrues opp til 333mhz (166x2) og skal kunne kjøre stabilt på dette..

 

Så derfor kjøpte jeg en Amd Athlon 1400 prosessor, den har FSB på 266mhz, og regnet med at dette skulle gå greit. Når jeg setter den i maskinen får jeg beskjed om "Your CPU may have a problem", kommer ikke inn på BIOS en gang... Lurer på hva problemet kan være? :hmm: Har ikke oppdatert viften, som er en globalwin vifte som funket på den gammle 750Mhz´n, kan det være det at prosesoren går varm? eller hva skjer hvis du setter inn en prosessor som har høyere FSB enn hovedkortet kan gi den?

 

Trygve

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har nettopp kjøpt en brukt CPU for å oppgradere maskinen min, tenkte dette ville bli en enkel og billig måte å gjøre dette på.. Jeg har et aopen ak73 pro hovedkort.

 

her er link: http://global.aopen.com.tw/Products/mb/ak73pro.htm

 

Det har en FSB på 200mhz, men står i manualen at den kan skrues opp til 333mhz (166x2) og skal kunne kjøre stabilt på dette..

 

Så derfor kjøpte jeg en Amd Athlon 1400 prosessor, den har FSB på 266mhz, og regnet med at dette skulle gå greit. Når jeg setter den i maskinen får jeg beskjed om "Your CPU may have a problem", kommer ikke inn på BIOS en gang... Lurer på hva problemet kan være? :hmm: Har ikke oppdatert viften, som er en globalwin vifte som funket på den gammle 750Mhz´n, kan det være det at prosesoren går varm? eller hva skjer hvis du setter inn en prosessor som har høyere FSB enn hovedkortet kan gi den?

 

Trygve

5803218[/snapback]

Det står også en advarsel i manualen:

Warning:The design of this product follows CPU and chipset vendor's

design guideline. Any attempts to push beyond product specification

are not recommended and you are taking your own risk to damage

your system or important data. Before doing overclocking, you must

make sure your components are able to tolerate such abnormal

setting, especially CPU, DRAMs, hard disks, and AGP VGA cards.

Grunnen til denne advarselen er at ved å øke FSB, øker man også AGP-frekvensen og PCI-frekvensen.

Og ved f.eks 333 Mhz FSB, ligger AGP på ca 82 Mhz, og PCI på 42 Mhz.

Så høye frekvenser gir OFTE skade på hardware, som skjermkort, PCI-kort(som f.eks lydkort, modem o.s.v) og harddisker! :ermm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...