dayladore Skrevet 23. mars 2006 Skrevet 23. mars 2006 (endret) Hei på alle!! Jeg har lyst til å lage noe. Nemlig en tabell over øvingstider og øvingsrom. Jeg vil at jeg skal kunne redigere tabellen enkelt på nett og gjerne på samma sida som "printen" av tabellen ligger. det er 3 øvingsrom. 3 band hver dag, 7 dager i uka. brukergruppen blir meg og 2 til som skal "disponerer" rommene til band. det som er ønskelig er å kunne gå inn, se på og slette/legge til band i det satte øvingstidene. hadde vært genialt med om alle kan se på øvingstabellene, men bare oss 3 som kan redigere ved å logge oss inn Jeg kan bittelitt php, men leser meg til mer og mer info hver dag Gidder noe å si hva jeg trenger å gjøre, evt hva jeg må lære meg for å få fiksa dette? 1. svar: Du burde så abslolutt lære deg MySQL(eller andre databaser)smile.gif Veldig smart om du har en host med PHP og databasestøtte(MySQL). Deretter burde du lese litt om PHP og MySQL både på php.net og på sindrem.com. Det er en god start ihvertfall. Dayladore sier: Jeg har host med PHP og MySQL. Jippi meg! jeg vet bare ikke hvor jeg skal begynne. Selvfølgelig er det best om jeg begynner fra scratch og lærer meg alt, men jeg lurer jo selvsagt på om det er noe i første omgang som kan få hjulpet meg med dette, slik at det ikke tar så inni h****** lang tid før det er oppe? ps. håper emnetittelen smaker bedre nå. om den så ikke faller i smak, så vennligst si ifra før dere lukker tråden. ikke alltid like enkelt å vite hva som passer som emnetittel. takk. Endret 23. mars 2006 av dayladore
trondes Skrevet 23. mars 2006 Skrevet 23. mars 2006 hmm.. høres ut som et stort prosjekt å begynne med Men som du alt vet, trenger du en database løsning til dette. Det første jeg gjør før jeg skriver noe kode i det heletatt er å sette meg ned å finne ut hva jeg skal registere.. Slik jeg klarer å lese her så må du ha 4 tabeller.. En til brukere, en med rom informasjon( navn på rom feks.) og en tabel med tider det er øvning og en tabel med gruppe/band informasjon i. JEg ville satt dem opp slik bruker: bruker_id, fornavn, etternavn, login, passord, mobil, epost, nivå( admin/bruker el.) osv.. band: band_id, bruker_id ( kontakt personen kan få seg egen innlogging, så knytter vi den opp mot bruker tabelen), band_navn og annen nyttig og unyttig informasjon rom: rom_id, navn, status ( åpen/stengt ) (kanskje det skal pusses opp en gang?) tid: tid_id, reg_bruker_id (brukeren som registerte det), rom_id, band_id tid_fra, tid_til. På denne måten er det enkelt å sette opp ekstra rom, fjerne rom, legge til brukere og band... Men dette er bare et forslag
luser32 Skrevet 23. mars 2006 Skrevet 23. mars 2006 Men les litt på sindrem.com da, tar ikke lang tid:/
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå