Explorer Skrevet 23. mars 2006 Skrevet 23. mars 2006 Vel, som emnetittelen sier så lurer jeg på om harddisken i bærbaren min holder på å ta kveld. Her på mandag fikk jeg en blåskjerm etter at Firefox hadde låst seg, og måtte slå den av med på-knappen. Da jeg startet opp igjen så kom den med beskjed om at Windows ikke kunne starte fordi filen "C:\Windows\System32\Config\system" var skadet eller manglet. Denne filen hadde jeg byttet ut før, med å sette harddisken over i en annen maskin. Dette var ikke mulig med bærbarharddisken, og var derfor ikke et alternativ. Fikk satt inn en ny fil via masse dos-kommandoer og slikt, og fikk den tilbake slik det skulle være. Nå startet maskinen, og fikk en blåskjerm og restartet så snart den begynte å loade windows.. Alt sammen endte med at jeg innstallerte Windows på nytt, tok sikkerhetskopi av alt jeg hadde og formaterte en gang til, for å starte med blanke ark.. Uansett, etter "krasjen" så har harddisken lagd en ganske stygg og høy hylelyd. Etter noen timer gir den værste lyden seg, men det er fortsatt mye høyere enn disken brukte å være. Dette var så som så, men nå er den begynt å lage skumle klikkelyder i tillegg. Kommer et klikk ca hvert 20. sekund. Klikket er tydelig hørbart, kommer fra harddisken og minner litt om at lesearmen slår i selve chassiet på disken (lyden er het lik en gammel disk jeg hadde som gjorde akkurat dette etter å ha fiklet litt med et skrujern på). Disken er en 100GB Fujitsu, og alle SMART-verdier jeg kan lese ut via Notebook Hardware Control står markert som OK. Er det noen grunn til å frykte at disken kommer til å dø for godt snart, eller finnes det noen måte å fikse det på selv (tekniskt spark eller lignende.. )?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå