Gå til innhold

Noen som har peil på stålpropell til 9,9 suzuki?


Anbefalte innlegg

Jeg har en 2005 modell GH 11 LS med en 9,9/15 suzuki påhengsmotor på. Jeg skal kjøpe ny stålpropell av merke: Solas propellere fra www.eurofritid.com og lurer litt på om hvilke av disse proplellene jeg bør kjøpe for at den skal plane helt fint, men samtidig f større fart enn før.

 

9,25 x 8, 9, 10, 11 eller 12 ? Hvem av disse er best.. Skriver dere her bør dere helst ha peiling på dette og ikke skirve useriøst. husk: båten er ganske tung

 

En annen ting også er at jeg lurer på om det er noe mer jeg kan gjøre for å trimme min motor mer enn det den er gjort nå. Har bare fjernet "sperren" for gassen / skruen som hindrer gassen i å gå helt i bånn, men kan jeg gjøre noe mer uten å skade eller bruke MASSE penger på det?

 

Takk for svar og hjelp javascript:emoticon(':!:')

smilie

Endret av monga
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
for å kunne finne ut mest riktig størrelse på propellen du trenge burde du vite turtallet på motoren nå?..trimme mer kan du jo selvsakt få fatt i en større forgasser

5804438[/snapback]

 

 

Anbefalt turtallsområde :

4,500-5,500

 

Noen som vet hvilken størrelse jeg må ha til propellen min? er vel noen med 9,9 hk og stålpropell her vel? :p

 

Sitter på en original stander 9 1/4 x 9... De finnes fra 9 1/4 7-11

Endret av monga
Lenke til kommentar

En stål propell på en GH og så liten motor har tilnermet lik null ekstra effekt. du får kanskje 1 knop ekstra hvis du er heldig, og du må betale rundt 2000-3000 kroner for en slik sola prop??

hadde en sånn før på en tohatsu 9.9(15) hk på en hurricane 370. merket lite forskjell, og den båten er mer egnet for fart enn GH'n.

Du kommer også tregere opp i plan med en sånn prop.

 

Mvh. Tim

Lenke til kommentar
En stål propell på en GH og så liten motor har tilnermet lik null ekstra effekt. du får kanskje 1 knop ekstra hvis du er heldig, og du må betale rundt 2000-3000 kroner for en slik sola prop??

hadde en sånn før på en tohatsu 9.9(15) hk på en hurricane 370. merket lite forskjell, og den båten er mer egnet for fart enn GH'n.

Du kommer også tregere opp i plan med en sånn prop.

 

Mvh. Tim

5881686[/snapback]

 

 

For det første koster en slik propell ikke mer enn 1300 kr og jeg tror ikke du har lest spm mitt. Jeg lurer på om noen av dere vet hvilken størrelse jeg skal ha på propellen. Ikke hva din mening om prosjektet er. Og ang det du sa om at jeg kommer tregere opp i plan kommer helt ann på størrelsen på propellen, og det vet jeg fra før.

 

Så hvis dere skriver her så gi meg gjerne svar fra egene erfaringer og tips meg om hva jeg burde velge.

Lenke til kommentar

propell er det største mysteriet med båt...du kan ikke barre si at det gir null effekt...kåmmer alt ann på propellen,størrelse på propellen ,turatallet på båten,hvilken båt du har og hvordan du har tiltet motoren...så å si d gir null effekt er det domeste jeg har hørt.

 

 

ps:gh10 holder seg i samme farten som en hurricane 370.kjenner folk som har fått gh til å passere 40knop...en hurricane 370 er sperret på 45 så....

Lenke til kommentar
propell er det største mysteriet med båt...du kan ikke barre si at det gir null effekt...kåmmer alt ann på propellen,størrelse på propellen ,turatallet på båten,hvilken båt du har og hvordan du har tiltet motoren...så å si d gir null effekt er det domeste jeg har hørt.

 

 

ps:gh10 holder seg i samme farten som en hurricane 370.kjenner folk som har fått gh til å passere 40knop...en hurricane 370 er sperret på 45 så....

5882786[/snapback]

 

 

 

Jeg har aldri nevnt noe om at propellen har tilnermet lik null effekt, jeg bare opplyste om at en stål propell Vs. original propell på en 9.9hk. på en GH 11 ikke hadde noe forskjell, for det første så merker man ikke noe forskjell hvis man ikke har winrace, seaflyer etc. som er bygd for høye hastigheter, og som er bygd for å ligge høyt oppå vannet med en overflate propell. eller når man begynner å gå opp i str. og skrogtype på båten/motoren, da begynner propellen virkelig å bety noe.

 

Og det med knop, hvorvidt de er ærlige eller ikke kan du også si er et mysterium, det er gps som gjelder, ikke gjengrodde knopmålere.

 

Forresten er det fysisk umulig å få en GH 10, hvis det var den du tenkte på, til å passere 40 knop, naturens lover og litt enkel hoderegning så finner du ut det..

 

Ikke bli skuffet hvis du ikke får noen ekstra knop, men propellen er jævla mye finere å se på enn original propellen da, det skal du ha..

Og jeg ville gått for en 11 tommer.

Lenke til kommentar

ikke meningen å gjøre deg sinna...foresten jeg stoler ikke på hva folk som selger båtene sier om farten med mindre det er gps målt...er enig med deg at det er det som teller knopmålere viser aldri nøyaktig rett..jeg kjenner en som har fått en gh til å gå ca.40knop...kjenner også en som har fått en with 10 drommedille til å gå ca.40knop(mer eller mindre)så umuli er det ikke.desuten skrev du at "En stål propell på en GH og så liten motor har tilnermet lik null ekstra effekt"

Lenke til kommentar
Og jeg ville gått for en 11 tommer.

5885100[/snapback]

 

Det hadde ikke jeg gjort, hadde gått for samme dimensjon og stigning men

med kupping av blader...

 

Koster i alle fall mer enn det smaker på 9,9 hk motorer, 30-40hk> vil man merke

noe mer til... ;)

Endret av jarmo
Lenke til kommentar

Ikke bli skuffet hvis du ikke får noen ekstra knop, men propellen er jævla mye finere å se på enn original propellen da, det skal du ha..

Og jeg ville gått for en 11 tommer.

5885100[/snapback]

 

 

Kan du si hvorfor du ville gått for en 11" ?

Båten min er altså en 2005 mod GH 11 LS med en 9,9 (15) Suzuki motor. Båt + motor ligger på rundt 200 kg, noe som er ganske mye så jeg må jo ihvertfall ha en propell med stigning eller timmer som gjør at jeg kommer i plan, men samtidig prøve å oppnå høyere fart!

 

Takk for alle svar hittil :thumbup:

Lenke til kommentar
Pga. Str. på båten, og motoren... Jeg hadde selv 11 tommern på en hurricane 370. Men det beste hadde vært å prøvd flere forskjellige dimensjoner, får å få best mulig ut av propellen, det  var det jeg gjorde, med tanke på planingen osv. Lykke til...

5890885[/snapback]

 

Diametern har mye å si hvis stigningen er feil..

Ergo> riktig diameter/stigning i forhold til båten er nøkkelord.

Endret av jarmo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...