Gå til innhold

TEC 350W og 30A strømforsyning


Anbefalte innlegg

Ikke svar her no da..... bruk tilbakemelding forumet

 

 

I ett innfall så kjøpte jeg meg ett 350W peltier element på ebay. Jeg hadde en teori om at jeg kunne bruke det til å bygge en vannkjøling som kjøler vannet til under 0 grader og kanskje kunne være vifteløs..... Realitet eller evig optimisme? Følg med!

 

Fra en IBM server jeg ribbet, https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...dpost&p=5747488, så hadde jeg noen kraftige kjøleribber liggende. Planen var å sette disse sammen til en stor kjøleribbe som skulle kjøle ned den varme siden nokk til at det ble minus grader på den kalde. På den kalde siden står der ei vannblokk som skal kjøle ned kjølevesken som går til cpu. Dette var ett "tar det som det kommer" prosjekt der jeg ikke bregnet noe, bare bygde og så hva som skjedde.

 

 

Her er utgangspunktet, det som blir kontaktflaten mot peltier elementet. Jeg borret flere hull og gjenget de slik at jeg fikk festet kjøle ribber på sidene. Jeg prøvde Autosol på midten, fikk speilblank overflate, men den var ikke glatt.

 

pelier,%20server%20og%20dill%20030.jpg

 

Jeg måtte til med litt plansliping, toppen med glassplate fra en defekt scanner var perfekt som base når jeg skulle slipe. Siden den skal vannslipes så valgte jeg å gjøre det ute.

 

pelier,%20server%20og%20dill%20031.jpgpelier,%20server%20og%20dill%20032.jpgpelier,%20server%20og%20dill%20033.jpg

 

Merkelig nokk så ble finnishen blass når jeg slipte med 1400 papir, trodde den ble blank jeg men.... Gikk bedre med kobber vannblokken da :thumbup:

 

pelier,%20server%20og%20dill%20035.jpgpelier,%20server%20og%20dill%20039.jpg

 

Her begyner kjøleribben å ta form. Peltier elementet blir liggende i midten.

 

dsc00101.jpgdsc00102.jpg

 

Den ferdige konstruksjonen montert. Vet ikke helt hva jeg sammenligne denne tingen men. En X-Wing kanskje :tease: Avstanden ble ikke stor mellom den varme og den kalde siden, men jeg isolerte det med skumgummi.

 

pelier,%20server%20og%20dill%20041.jpgpelier,%20server%20og%20dill%20043.jpg

 

Men funket dette?? Hva slags strømforsyning skal drive dette monsteret?

 

Følg med!!

 

Diskusjonen skjer her

Endret av Behydro
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da er det på tide å bygge strømforsyning til denne saken. Er ikke noe tvil om at man trenger litt kraftige saker til dette her. Jeg begynnte med å planlegge en svitsj mode powersupply, men fant fort ut at det var for mye arbeid til ett test forsøk. Etter litt roting på hobby rommet mitt fant jeg fram to slike lekkerbisker

 

dsc00104.jpg

 

Nå må det sies at jeg har ikke beregnet noe på likeretter eller glattekondensator, bare fulgt magefølelsen og sunn fornuft. Jeg kommer til å beregne dette skikkelig etterhvert.

Hvis jeg skal bruke denne strømforsyningen så kommer jeg til å ha en halvstyrt likeretter, men nå bruker jeg bare en vanlig brulikeretter, dvs 2 stk.

 

dsc00103.jpg

 

Som du sikkert ser på trafoene så leverer de bare 11,5V effektiv verdi, dvs ca 16,2 v topp spenning. Men når man belaster dette så får man en del tap og over likeretter brua så legger det seg ca 1V. Og i tillegg så er spenningen i huset våres litt lav. For å klare å styre effekten og for å klare å komme opp i høy nokk spenning så bruker jeg en variac jeg låner fra skolen. Er fint å kunne regulere fra 0V og opp til ønsket verdi på en sikker måte når man driver å prøver ut ting.

 

dsc00105.jpg

 

Det blir ganske store og tunge saker dette her så jeg valgte å montere alt dette på en "ramme". Jeg tok fundamentet til en tape streamer som fulgte med AS/400 serveren min (les:https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...post&p=5747488) og satte komponentene på den. Det gav en solid konstruksjon som lett kan flyttes. Vært litt kjedelig om noe ledninger kom borti hverandre når der var full spenning og koblet på glatte kondensatorer, ville blitt en kraftig smell....

 

pelier,%20server%20og%20dill%20022.jpgpelier,%20server%20og%20dill%20021.jpg

 

Det var dess alle bildene jeg hadde for i dag. Neste blir å montere på ledninger og glattekondensatorer. En sikkring er heller ikke å fornekte. Den blir stående på utgangen. Trafoene er sikkret med egne sikkringer, men om utgangen blir kortsluttet så ligger der ganske mye energi lagret i kondensatorene. (Om smeltesikkringen rekker å løse ut før kondesatorene er helt utladdet er en helt annen sak...)

 

 

Diskusjonen skjer her

Endret av Behydro
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...