Gå til innhold

USB roothub og pipelyd


Anbefalte innlegg

Har en Dell Inspiron 630m som avgir en høyfrekvent pipelyd etter reboot. Lyden kommer både når maskinen idler, men også ved lette oppgaver som surfing og tekstbehandling.

 

Det jeg har funnet ut er at pipelyden forsvinner når jeg setter inn en USB-pinne, mens den kommer tilbake når den tas ut igjen. Dette gjorde at jeg deaktiverte

strømstyringen til USB roothuben igjen. Det viser seg at når jeg rebooter maskinen og strømstyringen er deaktivert, kommer pipelyden, men så snart jeg setter i USB-pinnen forsvinner den. Og med strømstyringen deaktivert er lyden fremdeles vekke når jeg tar ut pinnen.

 

Hva kan dette komme av, og er det mulig å få lyden til å forsvinne etter reboot uten å måtte ty til USB-pinnen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har opplevd diverse piping både fra maskin og strømadapter, men har ikke sett dette i sammenheng med usb-roothub. Forsvinner lyden også om du kobler til en usb-mus?

 

Har du kontaktet Dell ang. problemet? (Min erfaring er for øvrig at kontakt pr mail er det mest formålstjenlige når man skal rapportere såpass "sære" feil.

Lenke til kommentar
Har opplevd diverse piping både fra maskin og strømadapter, men har ikke sett dette i sammenheng med usb-roothub. Forsvinner lyden også om du kobler til en usb-mus?

 

Har du kontaktet Dell ang. problemet? (Min erfaring er for øvrig at kontakt pr mail er det mest formålstjenlige når man skal rapportere såpass "sære" feil.

5801293[/snapback]

 

Takk for svar!

Har kontaktet Dell, og de har sendt en diagnose-CD som er på vei, så jeg kan sjekke maskinen selv før jeg eventuelt sender den inn. Kontaktet dem via e-post, da endeløs venting på telefon ikke fristet. :thumbdown:

 

Bruker USB-mus, men dette påvirker ikke lyden. Den forsvinner kun når jeg kobler i USB-minnepinne.

Dell mener at det kan være en feil på drivere i Windows, eventuelt feil på

hovedkortet.

Lenke til kommentar

Dette er en "normal" feil på mange bærbare maskiner, med at lyden forsvinner når man deaktiverer strømstyring.

Eneste løsningen blir nok en reparasjon, da jeg mener å huske det er en transistor / kondensator som er "løs" (hvis du ikke vil kjøre med strømstyring deaktivert) Strømstryring på disse portene burde ikke ha så mye å si på på batterilevetiden.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hadde besøk av en tekniker fra Dell idag, som byttet hovedkortet på maskinen. Det viste seg at dette ikke fjernet lyden. Teknikeren prøvde også å ta ut HDD og DVD-ROM for å se om noen av disse komponentene laget lyden, men fant ikke ut noe. Han konkluderte med at han ikke greide å utbedre feilen, og sa at det nok måtte leve med lyden.

 

Skulle visst bli oppringt av Dell for å gi feedback om kundetilfredshet knyttet til reparasjonen. :hmm:

Lenke til kommentar
Hadde besøk av en tekniker fra Dell idag, som byttet hovedkortet på maskinen. Det viste seg at dette ikke fjernet lyden. Teknikeren prøvde også å ta ut HDD og DVD-ROM for å se om noen av disse komponentene laget lyden, men fant ikke ut noe. Han konkluderte med at han ikke greide å utbedre feilen, og sa at det nok måtte leve med lyden.

 

Skulle visst bli oppringt av Dell for å gi feedback om kundetilfredshet knyttet til reparasjonen. :hmm:

5908456[/snapback]

 

Har vært i kontakt med Dell opp og ned og i mente angående pipelyd fra systemet jeg også. Hovedkortet har blitt byttet to ganger, men uten hell.

 

Etter bytte av hovedkort har vi har funnet ut at pipelyden roer seg godt ned når man deaktiverer speedstep i BIOS (=at pipelyden øker proporsjonelt med prosessorspeed). Har du også 735a-prosessor?

 

Dell kunne ikke komme med annen løsning for meg enn å be meg vente på en BIOS-oppdatering. Jeg har bedt om å få heve kjøpet, men ikke fått svar på den ennå. :hrm:

Lenke til kommentar
Forresten tror jeg du har krav på å få hevet kjøpet ifølge kjøpsloven, i og med at Dell har prøvd å utbedre feilen 2 ganger uten å lykkes. Lykke til!

5908722[/snapback]

 

Ja, det burde i teorien være greit å få heve kjøpet, spørsmålet er vel om Dell anser pipingen for å være en vesentlig mangel og hva som skal til for å overbevise dem om det. Forsvinner pipingen om du deaktiverer SpeedStep i BIOS på din maskin?

Lenke til kommentar

Jeg vil si at dette er "vanlig" blant mange pcer. Lykke til med å få hevet kjøpet. Jeg mener at det ikke er grunn nok til å kunne heve kjøpet.

 

Jeg leste en tråd på notebookforums om diverse lyder. De fikk den vekk ved å undervolte og ved å hake under et av valgene i programmet RMClock. Det funket faktisk, og de høyfrekvente lydene forsvant.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...