Gå til innhold

Studielån og hjemmeboende


MemorX

Anbefalte innlegg

Jeg studerer til Bachelor innen elektronikk (1. året), og lurer på hvor mange av dere som har studielån samtidig som dere bor hjemme?

 

Regjeringen ønsker fulltidsstudenter (altså ingen jobb ved siden av studiene), men stipend er utelukket så lenge man bor hjemme. Derfor lurer jeg på hvor mange av dere som bor hjemme som har studielån.

 

Poenget er at med en helge/feriejobb ved siden av studiene ender man opp med veldig lite fritid. Men hva velger dere som studerer, studielån eller jobb ved siden av?

 

Takker for alle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mitt terretorium..

 

Jeg var faktisk ikke klar over at man mister stipend om man bor hjemme. Det virker for meg som tøvete, da mange som bor hjemme må betale.

 

Men, jeg ser med en kjapp titt på hos lånekassen at dette desverre stemmer. Fy og fy.. Skal skrive en resolusjon på dette til helgen.. Landsmøtet i Studentenes Landsforbund..

 

Men, i alle fall, poenget er at man skal være HELTIDSSTUDENT så lenge man har full studiebelastning, altså 60 studiepoeng i året. Dette henger ikke helt på greip, spesielt ikke når man ikke får stipend som hjemmeboer.

 

Uansett ville jeg tatt opp fullt lån, i verste fall setter du det i banken, og lar det forrente seg, du tjener et par tusen på dette gratis-lånet. Men, man skal selvfølgelig ha skolebøker etc, og derfor er det kanskje nødvendig å bruke litt ved siden. Om du har kapasitet til det ville jeg jobbet, om du trenger tiden til studiene, så bruker du den tiden på studier. Det viktigste er at du som ferdigutdannet er klar for å jobbe, det er man gjerne ikke om man ikke får brukt nok tid til studier.

 

Håper du fikk litt mer svar der.. Hvis ikke spør.. Jeg har brukbar kompetanse på feltet..

Lenke til kommentar

Jeg har full studiebelastning, og har vel ganske mye å gjøre, som de fleste andre høyskolestudenter, men det er veldig sjelden jeg bruker helgene på skolearbeid.