Gå til innhold

Studielån og hjemmeboende


MemorX

Anbefalte innlegg

Jeg studerer til Bachelor innen elektronikk (1. året), og lurer på hvor mange av dere som har studielån samtidig som dere bor hjemme?

 

Regjeringen ønsker fulltidsstudenter (altså ingen jobb ved siden av studiene), men stipend er utelukket så lenge man bor hjemme. Derfor lurer jeg på hvor mange av dere som bor hjemme som har studielån.

 

Poenget er at med en helge/feriejobb ved siden av studiene ender man opp med veldig lite fritid. Men hva velger dere som studerer, studielån eller jobb ved siden av?

 

Takker for alle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mitt terretorium..

 

Jeg var faktisk ikke klar over at man mister stipend om man bor hjemme. Det virker for meg som tøvete, da mange som bor hjemme må betale.

 

Men, jeg ser med en kjapp titt på hos lånekassen at dette desverre stemmer. Fy og fy.. Skal skrive en resolusjon på dette til helgen.. Landsmøtet i Studentenes Landsforbund..

 

Men, i alle fall, poenget er at man skal være HELTIDSSTUDENT så lenge man har full studiebelastning, altså 60 studiepoeng i året. Dette henger ikke helt på greip, spesielt ikke når man ikke får stipend som hjemmeboer.

 

Uansett ville jeg tatt opp fullt lån, i verste fall setter du det i banken, og lar det forrente seg, du tjener et par tusen på dette gratis-lånet. Men, man skal selvfølgelig ha skolebøker etc, og derfor er det kanskje nødvendig å bruke litt ved siden. Om du har kapasitet til det ville jeg jobbet, om du trenger tiden til studiene, så bruker du den tiden på studier. Det viktigste er at du som ferdigutdannet er klar for å jobbe, det er man gjerne ikke om man ikke får brukt nok tid til studier.

 

Håper du fikk litt mer svar der.. Hvis ikke spør.. Jeg har brukbar kompetanse på feltet..

Lenke til kommentar

Jeg har full studiebelastning, og har vel ganske mye å gjøre, som de fleste andre høyskolestudenter, men det er veldig sjelden jeg bruker helgene på skolearbeid.

 

Så i teorien kunne jeg jobbet i helgene, men mesteparten av tiden i uka går til skole. Derfor ønsker jeg å ha helgene helt frie fra slike ting, selv om det ikke alltid er mulig.

 

Grunnen til at jeg ikke tok studielån i år, var at jeg fikk en ganske godt betalt sommerjobb, men likevel har jeg ca. 3 mil å kjøre til skolen (bruker buss så ofte jeg kan), i tillegg til en del dyrt skoleutstyr. Dette gjelder ting som kalkulator til ca 2000 kr, og lærebøker som koster 800 - 1000 kr stykk. Har også kjøpt ny bærbar pc, som jeg bruker til studiene, men denne kan vel neppe regnes som skoleutstyr da jeg har stasjonær pc samtidig som skolen har mer enn nok pcer til oss.

 

En del av skoleutstyret er jo investeringer som jeg har gjort i år, og ikke trenger å gjøre neste år.

 

Jeg har klart meg så langt på pengene jeg tjente i fjor sommer, men det begynner å bli tynt. Poenget er at jeg neppe kan regne med å tjene like mye i år, selv om jeg skulle få jobbe på samme sted også denne sommeren.

Lenke til kommentar

Du er ikke alene.. Den siste boken jeg kjøpte kostet 1800.. Det er dyrt, og krevende, å gå optiker-linjen..

 

Jeg ville i ditt tilfelle uansett tatt fullt lån, og heller prøvd å begrense bruken din så langt det er mulig, og forsvarlig. Som studenter skal vi LEVE, ikke overleve.. Det er en viss forskjell der den forrige regjeringen ikke helt skjønte.. Derfor blir det spennende å se hva som skjer når de rød-grønne får satt sammen et helhetlig statsbudsjett.. Ungdomspartiene er på "vår" side i alle fall, så jeg er spent..

 

Det virker som de forventer at vi skal kunne tjene 104.500 ila sommeren, noe som er helt urealistisk for de fleste som er "vanlige" mennesker. Uansett, som vanlige arbeidstakere bør vi også ha rett til ferie. Hvorfor skal man som arbeidstaker kunne slippe unna med det, når vi som studenter må jobbe for å overleve på anstendig vis? Jeg vil derfor si det er uansvarlig om vi ikke får et løft der, slik at vi kan legge fokusen på det som er den samfunnsmessige nyttiggjøringen av den investeringen som gjøres i oss studenter; Vi skal lære!

 

Om noen pensler min gode venn Øystein Djupedal innom her er det fint.. hehe..

 

Og, angående laptop'en din.. Det er altfor mange studier som nærmest fordrer at man har laptop.. Det hjelper sjelden med stasjonær, men om skolen stiller med tilstrekkelig pc-dekning til studentmassen er det kurant nok.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...