Gå til innhold

WEB eller Windowsprogrammering


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg er i gang med MCAS sertifisering og nå må jeg bestemme meg for om ojeg skal satse på WEButvikling i C# eller windows forms utvikling

 

Hva syns dere er lurt?

 

Det er to forskjellige emner innen MCAD med ca 20% forskjell i pensum

 

Hva hadde du valgt med tanke på fremtid?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har tatt MCAD-sertifisering, men jeg tok begge to (både desktop og web). Med tanke på fremtiden ville jeg nok valgt web siden det er mest utbredt i større prosjekter.

 

Du har rett i at det er svært mye pensum som er likt, så dersom du skal ta begge to bør du ta disse med kort tids mellomrom :)

 

Vær obs på at det kommer nye sertifiseringsløp i løpet av året basert på .NET 2.0.

 

Øyvind.

Lenke til kommentar

takk for svaret.

 

Det var noe av tankegangen min, ta en og så ta den andre ganske kjapt:)

 

Ny setifisering er på vei, juni, med tanke på .Net 2.0..

 

Men så tenkte jeg at de fleste bedriftene kommer til å bruke 2år til å legge om til nyesete platformen så for øyeblikket, altså for i år så tror jeg at det er best å ta MCAD nå for så å oppgradere til de nye sertifiserignene..

Det er snakk om 1 eksamen..

 

Men har du noen forlag, pekepinn, tips osv for MCAD?

 

Og hva jobber du med nå? Har sertifiseringene hjulpet deg noe i forhold til den jobben du har lyst til å jobbe med?

Ble det lettere å finen jobb?bedre lønn?

 

mange sprøsmål..jeg veit.

 

Hvilke bøker brukte du?

Lenke til kommentar

For å ta sertifiseringer bør man jo i utgangspunktet ha erfaring. Det er uansett en stor fordel. Man kan leke seg og lese så mye man vil, men erfaring fra "real life" er uansett best.

 

Når det er sagt tok jeg sertifiseringene mine noen år ETTER at jeg ble ansatt i firmaet jeg nå jobber i. Dette er for å lettere kunne selge meg ut som konsulent. Så hva det har å si for meg som jobbsøker kjenner jeg ikke til.

 

Jeg brukte bøker for å forberede meg, alle fra samme forfatter:

MCAD/MCSD Training Guide (70-315): Developing and Implementing Web Applications with Visual C# and Visual Studio.NET

MCAD/MCSD Training Guide (70-316): Developing and Implementing Windows-Based Applications with Visual C# and Visual Studio.NET

MCAD/MCSD Training Guide (70-320): Developing XML Web Services and Server Components with Visual C# .NET and the .NET Framework

 

Dette er noen monsterbøker, men det er masse som kan skumleses, hvertfall i overlappende pensum. Ellers har den mer "kompakte" serien MCAD ... Exam Cram fått bra omtale.

 

Øyvind.

Lenke til kommentar

takk.

da er 70-306 og 70-316 bøkene bestilt fra mazon.

det var de jeg siktet til også, amit kalani har fått mye bra tilbakemelding på bøkene sine.

 

Har også skaffet meg Microsoft sin self pased trainig kit som et tilleg lesing til disse bøkene.

 

 

Men siden du har tatt begge,

 

vil du anbefale å ta 306+305 eksamene osv..

eller bli ferdig med 306,316 +320 for så å gå tilbake til 305,315+320..?

 

Alstå samme emner eller ta hele sertifiseringen "windows forms" for så å gå tilbake og ta "Webutvikling"..

 

Dette er litt personlig, men an jeg få lov til å spørre hvor mye tjener du som sertifisert konsulent med noen års erfaring på nakken?

 

tusen takk for svarene

Lenke til kommentar

Du skriver at du har bestilt bøkene for 306 og 316? Det er jo Visual Basic- og C#-versjonen av samme eksamen. Mulig det var en feiltasting fra din side :)

 

Jeg skjønner ikke helt hva du mener med rekkefølge her, mulig du surrer litt med tallene dine. For å oppklare ev. misforståelser: Jeg har tatt MCAD med følgende eksamener: 315, 316 og 320. Det jeg mente med at jeg hadde tatt "begge deler" var at jeg hadde valgt både Web (315) og Windows (316) i steden for å bytte ut en av disse med f.eks. SQL server (229) eller BizTalk (230).

Det har ingen hensikt å ta mer enn tre eksamener i MCAD-løpet (dersom du sikter på MCSD blir det jo litt annerledes).

 

Mulig jeg misforstår deg litt her, i så fall får du bare oppklare :)

 

Se PM for det siste punktet ditt.

 

Øyvind

Lenke til kommentar

Hei.

 

Jeg ser nå at det er meg som blandet her.

 

Jeg tenkte slik:

Det er 3 eksamen en må gjennom for å bli sertifisert:

 

at 305-315-320 er webapplikasjonutvikling rettet

mens

306-316-320 er windowsform utvikling.

 

Tre eksamen i hver rettning:)

 

men ser nå at det er helt feil..

takk.

 

da skal jeg ta og gjøre om orderen min her:)

 

For min del blir det C# i første omgang og så får jeg se om jeg skal ta VB etterhvert.

Den er tross alt stadig flere arbeidsgivere som spør etter VB utviklere.

 

slik du hadde gjort det så kommer jeg til å gjøre det samme.

Ta både Web og windowsutvikling.

Lenke til kommentar

Tid og antall spørsmål varierer fra test til test. Har også tatt både win og web, og kan jo si at windows testen var veldig mye lettere syntes jeg.

 

 

Disse to løpene:

"at 305-315-320 er webapplikasjonutvikling rettet

mens

306-316-320 er windowsform utvikling."

vil ikke være gyldige til MCAD desverre:

"In the following combinations, candidates will receive credit for only one of the two exams: 70-305 or 70-315, 70-306 or 70-316, 70-310 or 70-320."

 

fra: http://www.microsoft.com/learning/mcp/mcad/requirements.asp

 

 

Fordelen med å ta SQL server (70-229) som "elective" er jo at man samtidig kommer et steg på vei mot MCDBA, som er en sertifisering ikke så mange har. Bakdelen er at det er den desidert vanskligste testen ;)

Lenke til kommentar

Det er jo klart.

Det sier nesten seg selv når eneste forskjellen i disse sertifiseringene er jo språkvalget.

 

Samme pensum men å Velge VB istedet for C# blir kanskje litt for lett.

 

Jeg har tenkt å å gå 70-315,70-316,70-320..for kanskje satse MCSD, som er en eksamen unna etter MCAD.

Eller oppgradere til nye serftifiseringer som Microsoft kommer med nå i løpet av juni.

 

http://www.microsoft.com/learning/mcp/mcts/default.asp

 

Men for min del vil det ta litt tid som sagt for jeg har nettopp begynt med å jobbe med sertifiseringene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...