Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

CPU Usage opp mot 100% konstant


Anbefalte innlegg

For ikke lenge siden formaterte jeg, og la inn Windows XP på nytt. Kjører SP2, på min Netshop 1559. I det siste har jeg slitt med at CPU'n jobber heftig, selv om jeg ikke har noen tunge program kjørende. WinAmp sliter innimellom med å spille av musikken på en bra måte, samtidig som jeg skal lese mail...

 

Hva kan være feilen? Har lagt ved et bilde av CPU Usage historien på maskina, omtrent rett etter at jeg startet den...

 

Tips mottas med takk!

post-5387-1142769488_thumb.jpg

Endret av and_mit
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Akkurat nå:

Opera  50 400 K

Outlook 38 416 K

msnmsg 21 800 K

svchost  21 172 K

explorer 16 111 K

winword  15 772 K

 

Det der er jo hvor mye minne prosessene bruker, kan du ikke heller si oss hvilke prosesser som bruker mest prosent av CPU når de kjører? Synderen ligger vel på en suveren førsteplass der, tenker jeg..

Lenke til kommentar
Akkurat nå:

Opera  50 400 K

Outlook 38 416 K

msnmsg 21 800 K

svchost  21 172 K

explorer 16 111 K

winword  15 772 K

 

Det der er jo hvor mye minne prosessene bruker, kan du ikke heller si oss hvilke prosesser som bruker mest prosent av CPU når de kjører? Synderen ligger vel på en suveren førsteplass der, tenker jeg..

5774327[/snapback]

Jeg synest at det er unormalt høy minnebruk.
Lenke til kommentar

Sytem Idle Process står nå mellom 50 og 70.... Ellers ligger alle godt under 10.

 

Hva betyr dette mon tro?

 

Edit: System Idle process oppe i 80-90 innimellom.... Og såvidt jeg har lest meg til, så er ikke det problemet mitt. Tar jeg feil da? Opera tar mellom 30-40 av cpu nå, står det...

Endret av and_mit
Lenke til kommentar

Om jeg nå starter enten Outlook ekker IE, så hakker musikken som spilles i winamp. Slik har det aldri vært tidlgiere, forstår ingenting og det plager meg veldig. Utrolig irriterende.

 

Edit: finnes det ikke noe program som kan kjøre diagnose på hele maskina, og finne feil ?

 

Lagt til et nytt bilde av CPU jobbingen og oversikt over program som kjører, med 100% CPU bruk.

post-5387-1142769359_thumb.jpg

post-5387-1142769838_thumb.jpg

Endret av and_mit
Lenke til kommentar

Ta og avslutt ALLE programmer som går på maskinen din. Så åpner du et og et program samtidig som du ser på CPU usage. Hvis CPU usage spretter opp når du f.eks åpner IE, så har du synderen. Reinnstaller programmet, og problemet er nok fikset.

Lenke til kommentar
Ta og avslutt ALLE programmer som går på maskinen din. Så åpner du et og et program samtidig som du ser på CPU usage. Hvis CPU usage spretter opp når du f.eks åpner IE, så har du synderen. Reinnstaller programmet, og problemet er nok fikset.

5776717[/snapback]

 

Gjorde som du sa, og prøve med winamp, opera, ie, outlook og filezilla. CPU går opp mot 100% for hvert program, men roer seg kjapt ned igjen. Musa "lagger" også, under disse oppstartene av programmer. Så det spretter opp til alle program, men roer seg igjen. Har aldri hatt noe lignende problem med denne laptopen.

 

Batteri-innstillingene har jeg aldri rørt. Og så vidt jeg da vet, er det ikke det som er problemet.

Lenke til kommentar

Tipper det kan være DMA-instillingene dine, jeg. Gå på devicemanager, IDE\Atapi controllers, skjekk egenskaper på de som er der (2-3 stk avhengig av hva slags brikkesett du har), og gå på avanserte instillinger. Der skal det stå på DMA if avalible, uansett. Om det står på PIO, har du funnet feilen.

 

Har du forresten installert chipsetdrivere?

Lenke til kommentar

Ser fra lista di at du bør nok sjekke maskinen for spyware.

Ligger en stor del programmer i bakgrunnen som tar opp ressurser.

 

Likevel høres det ut som problemene dine stort sett er når du starter en ny prossess?

Det virker mer kjøling relatert for min del, og på en Mobile prossessor er 48 grader rimelig mye.

 

Ser også ut fra screenshot at du hadde mange programmer kjørende.

Du hadde åpent både Word, Winamp, Outlook, Opera og sikkert mer.

Kan du ta et tilsvarende screenshot UTEN noen åpne programmer?

Ta også en av aktive prgrammer nede ved klokka på start menyen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...