Gå til innhold

Tvkort i tv, og kvaliteten på dette?


Dy§no

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er det riktig at bare dette http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=117285 kan kobles i tven, mens dette http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=314511 ikke kan(og altså bare kan vise tv på monitoren). Jeg vil som sakt koble tvkortet i tven slik at jeg får mediaportal programmet der.

 

Førstnevnte har bare en tv tuner, mens det andre har to; som jeg kunne tenke meg – har du noen tips for et tvkort som har to tunere og som kan kobles direkte i et tv?

5772655[/snapback]

Når du sier "direkte i tv" mener du da om du kan montere det i tv'n ?? I så fall kan ingen av dem det. Begge er ment for å kobles i en pc.

 

Når det gjelder å få tv bildet over på tv'n så kan du gjøre dette gjennom tv-ut utgangen på skjermkortet ditt.

 

Jeg kjøpte meg selv et tv-kort når tv'n min gikk i stykker her i fjor sommer, og kjørte tv via projektor. Tv signalene ble faktisk bedre gjennom tv-kortet enn vanligvis.

 

Når det gjelder de to kortene, så har begge to KUN analoge tunere. Jeg tror ikke de vil fungere når signalene blir lagt om. Du får derimot kjøpt tv kort med en digital og en analog tuner :yes: f.eks Hauppauge! WinTV-HVR1300MCE :thumbup:

Lenke til kommentar

Om du skal ha bilde fra pc'n over på maskina så må du ha tv-ut utgang.. Kan ikke se at pvr500 har dette. Den har en s-video INNgang og rca INNgang..

 

Overrasket over å høre at bildekvaliteten ble bedre; høres bra ut! Men kan det tenkes at tven du hadde ikke var av noe særlig kvalitet? Ikke det at mitt er noe å rope hurra for da…

som sagt så brukte jeg prosjektor til å vise signalene.. Har testa det opp mot å vise på tv også, og det ble faktisk bedre signaler med et tvkort :)

 

Nå håper jeg du vet at MediaPortal "kun" er et "skall" / program som du legger inn, a-la Windows MCE. Det følger sikkert med noen avspillingsprogrammer der, men tviler på at disse gjør avspillingen noe bedre enn hva andre avspillingsprogrammer. Det MP tilbyr er jo strengt tatt kun en interaktiv meny på skjermen over dine avspillbare medier.

 

Når det gjelder Hauppauge! WinTV-HVR1300MCE så vil dene ene tuneren bare kunne ta imot analoge signaler, mens den andre kan ta imot begge (skulle tro det fungerte sånn hvertfall, siden det kun er en tv kabel som kobles til kortet :hmm: ) i så fall, vil du ha to tunere nå, mens den ene vil falle bort seinere..

Lenke til kommentar

Nå er det noen år siden jeg kjøpte tv-kort sist, men tror nok at systemet fungerer på samme måte i dag. Saken er den at TV-kort per definisjon skal fungere som en VHF/UHF tuner, dette for å få tv/kabeltv inn på pc'en. For å se tv, fra dette kortet, på en annen skjerm enn pcskjermen bruker man et skjermkort med tvutgang, som oftest S-video. Hvis det finnes kort som kan kjøre signalet ut igjen uten å gå gjennom windows vil man da tvilsomt få muligheten til å bruke Mediaportal. Ser ikke umiddelbart noen ulempe med å bruke utgangen på skjermkortet til dette bruket. Vil nok anbefale et kort med to tunere da du har muligheten til å se på en annen kanal enn den du tar opp fra. Digitalnettet ligger så langt frem i tid(avhengig av hvor du bor) at du nok kan påberegne et nytt tv-kort når den tid kommer.

Lenke til kommentar

Prøv å spille av en DVD eller høykvalitets DivX eller noe, Da får du se hvordan kvaliteten sånn noenlunde blir. S-video er å anbefale, composite har mye dårligere bildekvalitet. Har kjørt diverse maskiner på tv selv med varierende resultat, og erfaringen min er at man ofte må fikle litt med innstillingene før man blir fornøyd. En ting blir man aldri fornøyd med og det er 1024x768 skrivebordsoppløsning på tv. Det svært vanskelig å se hva som står der og må ofte gjette seg til hva som står og hvor knappene er. Da vil man ha mer igjen ved å teste med et program slik som du tenker på, da disse er beregnet til å vise tekst på tv med et lesbart resultat.

Lenke til kommentar

Har jeg skjønt det rett? du skal koble til pc'en/tvkortet til en vanlig godgammmeldags billedrørstv? Tror ikke det er noen god løsning ,

tror ikke du får veldig bra bilde ved å bruke en "godgammeldags-tv" til

pc'en/tv-kortet.

 

eller?? :)

Endret av krbalto
Lenke til kommentar

Vil bare si et par ting...

 

Angående HTPC så er s-vhs sjelden et alternativ. De fleste som driver litt seriøst med dette bruker VGA eller DVI. Selvsagt vanskelig med en vanlig tv, men så bruker man vel gjerne helst en prosjektor eller flatscreen til dette :p

 

Skal man ha signaler ut fra pc'n så gjøres dette i de aller fleste tilfeller gjennom tv-ut på skjermkort. Kvaliteten er helt ok. Bildene man får med et tv-tuner kort til pc er ofte bittelitt dårligere enn hva du får fra en TV (forutsatt en TV av nyere dato). Uansett, signaler er relativt. Veldig mye som påvirker dette. Kablingen har VELDIG mye å si.

 

Når det gjelder Mediaportal og lignende programmer så er ofte disse laget for å vises på TV og ikke monitor. Derfor vil man ofte synes det ser bedre ut enn vanlig tv-ut ellers. Er litt forskjell på å tilpasse et grensesnitt til en TV kontra en monitor som gjerne også kjører forskjellige oppløsninger.

 

Utfra sidene til Hauppauge! så har faktisk pvr350 s-vhs ut, noe som overrasket meg. Men spørs om dette blir noe merkbart bedre.

 

Og til slutt vil jeg til din bruk absolutt anbefale et kort med 2 tunere (grunnet opptak bl.a). Digitalt er fortsatt litt frem i tid her i landet, så med mindre du er spesielt interessert så trenger nok ikke det å være så høyt prioritert.

Endret av -JallaMann-
Lenke til kommentar
Takker nok en gang for svar!

 

Jeg har søkt og lest en del på nettet,- lest tester og omtaler. Virker for meg som om tv-kort fremdeles er i "start" fasen. Informasjonen om tvkort er heller dårlig akkurat nå, vanskelig å finne et kort som ikke har "mangler".

 

Uansett;

Her er en link som tar for seg temaet "Vi har testet ut en rekke forskjellige tilkoblinger til tradisjonelle CRT TV."Link

 

Kompositt er nok ikke det jeg bør bruke, s-video vil gi et langt bedre resultat.

 

Forskjellen mellom hauppauge WinTV-PVR-350 og WinTV-PVR-500 er, skal vi tro deres omtal, at førstnevnte er ment for å kobles opp mot et tv, mens det andre bare er ment for monitor. Ikke vet jeg!

 

Ellers fortvilende å lese ulike tester av disse korten, for de er så selvmotsigende til tider. På en test står det at kanalskifte med WinTV-PVR-350 går svært fort, mens i en annen står der at kanalskifte tar hele 3 sekunder...?(som jeg synes er for mye).

 

Prisforskjellen mellom en og to tunere er stor; i og med at jeg er usikker på dette tenker jeg at det holder med en tuner ettersom det skal være uproblematisk å sette inn flere tvkort(mao. at jeg kan kjøpe et ekstra senere dersom jeg føler behov for enda en tuner).

5783105[/snapback]

 

TV-Kort generelt, er ikke i startfasen. Mitt gamle Hauppauge kort er nå godt over 10 år gammel, og fungerer fortsatt. Sånn generelt må jeg vel tørre å påstå at kvalitetsmessig, så ligger Hauppauge kortene såpass mye over alle andre merker, at om du planlegger seriøs bruk, så er det egentlig det eneste alternativet.

 

Win-TV PVR500MCE er beregnet spesifikt for bruk i PC'er som benytter Windows XP Media Center Edition. Mens det andre PVR350, er beregnet for bruk i vanlig Windows. Forskjellen er at det ene er typisk for å se på TV "PiP" mens du jobber med noe annet, eller evt. for å se i fullskjerm på monitoren (PVR350) og selvsagt for å gjøre opptak/redigering. Det andre (PVR500MCE) skal brukes i en PC som ikke har noen konvensjonell monitor, men som kun er koblet mot et TV, såkalt HTPC eller MCPC. Det forventes således at man skal benytte skjermkortets Video-out, VGA eller DVI for å koble PC'en til TV.

 

Man kan jo således lure på hvorfor PVR350 har s-video ut. Dette er fordi mange benytter TV-kort som et hjelpemiddel for redigering av hjemmevideoer. Man bruker TV-kortets S-Video inngang og hardware mpeg encoder for å spille over video fra analoge video kamera, for så å redigere opptakene og deretter benytte TV-kortets S-Video utgang for å spille den tilbake over på video kasett, slik at man kan gi siste video'n av ungene til bestemor i julegave. Husker faktisk et liknende eksempel bli brukt til markedsføring av PVR serien når den ble lansert.

 

Noe av grunnen til at billedkvaliteten fremstår som dårlig når du kjører PC-bildet ut på TV'en din, er at PC'en kjører med LANGT høyere oppløsning enn det TV'et ditt er beregnet på. Vanlig Windows grafikk ser grusom ut på vanlige billetrørs TV'er. Setter du ned oppløsningen, så vil det bli noe bedre, men fortsatt ikke virkelig bra. Kvaliteten på TV-bildet derimot, vil likevel kunne se bra ut.

 

Husk også på, at TV-tunerene i de fleste TV'er ofte er av ganske middelmådig kvalitet. De Hauppauge har pleid å bruke derimot, er svært gode. Personlig har jeg (så sant signalkilden er av god kvalitet, med andre ord bra kabel-nett) opplevd av bildet via TV-kortet har vært MEGET bra. Riktignok har jeg ikke testet det ut på TV, men jeg ser ingen grunn til at det ikke burde bli riktig så bra der også.

 

Dette gir det kanskje ikke noe fullgodt svar på det du lurer på, men husk også at du har full retur-rett på alle varer i følge kjøpsloven, slik at det er mulig å returnere varen og få pengene igjen om du ikke skulle være fornøyd. Altså trenger du ikke tape pengene om du synes du har kjøpt katta i sekken.

 

Lykke til.

Lenke til kommentar

Svar på siste avsnitt: Man bruker ikke tuneren i tv'en når man tar imot videosignaler fra skjermkortet. Da er det mer som om man hopper over tuneren i kretsløpet. Loewe er da også tv'er i high end spekteret. Så en forbedring er så absolutt å forvente.

 

TV-kort utvikler ikke varme av betydning.

 

Low profile betyr at printkortet er halvparte så høyt for bruk i pc'er med lav høyde/liten plass

Endret av Amphion
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...