Gå til innhold

Lek med blender


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Jeg har ofte blitt fasinert av hvordan fotografer klarer å få forskjellige objekter (som har forskjellig avstand) til å være klarere enn andre objekter på bildet.

 

Jeg fant derfor ut at jeg skulle teste dette litt , legger ut resultatet her. Det fungerte jo faktisk!.

 

Dybdeskarphet001Medium.jpg

Blender på 3.5

 

Dybdeskarphet002Medium.jpg

Blender på 4.5

 

Dybdeskarphet003Medium.jpg

Blender på 5.6

 

Dybdeskarphet004Medium.jpg

Blender på 6.3

 

Dybdeskarphet005Medium.jpg

Blender på 7.1

 

Dybdeskarphet006Medium.jpg

Blender på 8.0

 

Dybdeskarphet007Medium.jpg

Blender på 9.0

 

Dybdeskarphet008Medium.jpg

Blender på 10

 

Dybdeskarphet009Medium.jpg

Blender på 11

 

Dybdeskarphet010Medium.jpg

Blender på 13

 

Ville resultatet blitt akkurat det samme om jeg hadde brukt blits?.

Jeg burde vell kanskje brukt blits.

 

 

 

Lukkertiden påvirker vell IKKE dybdeskarpheten ?.

 

 

 

 

Forøvrig tatt med EOS350D m/ 18-55 på 18mm

 

La oss si at jeg hadde vært ute å hatt 10 biler oppstilt på samme måten, ville det blitt på samme måten da?.

 

Hva skjer med dybdekarpheten når man zoomer ?.

 

Vellvell :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sånn i ettertid så ser jeg at jeg SKULLE brukt blits for å få frem effekten bedre, angrer på at jeg ikke tok flere bilder med mindre blender for å til slutt se at alt ble klart.

 

Forøvrig så var det ikke mine ølbokser, er nok mor/far sine, jeg drikker ikke;).

Lenke til kommentar

Alltid moro å leke med dette ja.

 

Effekten blir større jo nærmere motivet er. Tar du et bilde av biler som står oppstilt vil det nok ikke bli like uskarpt utenfor fokuspunktet. Prøv å ta nærbilder (veldig nær, populært kalt makro, men dropp ekte/uekte makro-diskusjonen her), så blir effekten enda tydeligere.

Lenke til kommentar

Nei, lukkertiden påvirker ikke dybdeskarpheten direkte. Men om du velger veldig kort lukkertid, vil det som regel være nødvendig med stor blenderåpning, og dermed liten dybdeskarphet. Velger du veldig lang lukkertid, vil du mest sannsynelig trenge liten blender, og dermed få stor dybdeskarphet.

 

Dette avhenger selvsagt av lysforholdene, men med normale lysforhold vil det være slik.

 

Tommy

Lenke til kommentar

hvis du havde skrevet lukketiden ned ville du se at for hver gang blænden bliver et trin mindre bliver lukketiden dobbelt så hurtig.

 

blits er lidt anderledes fordi lukketiden ikke kan komme over 1/200 del (på 350D) pga. lukkerens opbygning - to gardiner kører forbi brikken og da blitzlyset er så kort kan det ikke belyse motivet al den tid det tager gardinerne at køre forbi brikken med meget kort lukketid

 

muligvis kan gode blitzer tilpasse lysudladningen til den valgte lukketid og blænde, men det er der nok nogle andre der må fortælle om.

 

 

håber det er til at forstå

Lenke til kommentar
Det er tre ting du kan gjøre får å få liten dybdeskarphet:

1. Zoome inn ( høy brennvidde )

2. Stor blender

5766719[/snapback]

 

Her lurer jeg litt:

 

Mitt D50 har 5.6 blender med maks zoom. (høyeste/største brennvide som du skrev). Får å få minst dybdeskarphet, bør jeg ha blender 3.5 uten zoom eller blender 5.6 med maks zoom?

Lenke til kommentar
Her lurer jeg litt:

 

Mitt D50 har 5.6 blender med maks zoom. (høyeste/største brennvide som du skrev). Får å få minst dybdeskarphet, bør jeg ha blender 3.5 uten zoom eller blender 5.6 med maks zoom?

5772028[/snapback]

 

Jeg tror nok at du vil oppnå mindre dybdeskarphet ved 55mm og f5.6 enn 18mm og f3.5. Husk at det er brennvidden på objektivet uavhengig av brikkestørelsen som skaper dybdeskarphetsegenskapene. 18mm som er temmelig moderat vidvinkel på DX gir like mye dybdeskarphet som på 35mm hvor den er en ekstrem vidvinkel på grensen til fullframe fisheye.

 

Men for virkelig å oppleve hva blenderen kan gjøre med dybdeskarpheten feks til portrett bør du nok ha et lysterkt fastobjektiv med feks 55mm eller 85, en lysterk normalzoom på f2.8 vil også gi en bra effekt. Kitzoomen er rett og slett ikke lysterk nok til at man kan få virkelig uklar bakgrunn.

Endret av modin
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Den ultimate blender effekten syns jeg er når et objekt i "midten" av bildet er i fokus, og punkter foran/bak er uklar.

5765795[/snapback]

 

Absolutt :)

 

calcutta_regjering.jpg

(større versjon)

 

AF Nikkor 80-200mm f/2.8 ED, 92mm, f/2.8, 1/100s. Brennvidden og blenderen her gjør at jeg kan sitte noen meter unna og fortsatt få effekten jeg er ute etter.

 

Liten dybdeskarphet er en av de viktigste våpnene man har for å utheve hovedmotivet fra omgivelsene, og en av grunnene til at jeg er ivrig på å promotere god lysstyrke som et krav til et godt objektiv.

Endret av CWalken
Lenke til kommentar
Her lurer jeg litt:

 

Mitt D50 har 5.6 blender med maks zoom. (høyeste/største brennvide som du skrev). Får å få minst dybdeskarphet, bør jeg ha blender 3.5 uten zoom eller blender 5.6 med maks zoom?

5772028[/snapback]

 

Nikon D50 og 55mm ved 5.6 gir 29cm depth of field ved avstand 2m

Nikon D50 og 18mm ved 3.4 gir 198cm depth of field ved avstand 2m

 

Depth of field kalkulator for mange forskjellige kamera finnes her:

http://www.dofmaster.com/dofjs.html

Lenke til kommentar

Her er en liten serie på 3 bilder av hvordan man kan endre bildet totalt ved å endre blenderen på kameraet http://foto.no/cgi-bin/bildegalleri/vis_bilde.cgi?id=168262

Ved macrofotografering er det veldig ofte et problem med rotete bakgrunner, så å bruke riktig blender er vel så viktig når man ligger med rumpa i været og ser ut som om man gresser ;)

 

Nå begynner det heldigvis snart å bli vår og småkryp og blomster mm. dukker frem igjen :w00t:

 

Her er en smakebit på vårkåtheten til etpar småkryp i fjor vår:

115955.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...