Gå til innhold

Fil + Terminal server A la "IBM AS 400"


Anbefalte innlegg

Ikke svar her no da..... bruk tilbakemelding forumet

 

 

Nytt prosjekt er avsluttet! Jeg er litt sann treig av meg så jeg får ikke opp worklog før prosjektene er ferdig... tisk tisk

 

Da har jeg til og med fått opp flere bilder :thumbup:

 

Utgangspunktet er den ene maskinen fra ett IBM AS/400 oppsett. Det besto egetntlig av to slike kabinettet + ett gedigent 19" rack med en svær streamer, driveren til streameren og en raid 5 disk. Fikk hele pakka med to kasser med kabler fra en bedrift som la ned. Prøvde i lang tid å få opp igjen dette men gav til slutt opp. Måtte sette opp token-ring og treminaler og div. Da fikk modderen i meg full tilgang.

 

 

Her er utgangspunktet med raid 5 disken liggende oppå.

pelier,%20server%20og%20dill%20011.jpgpelier,%20server%20og%20dill%20012.jpg

 

Jaggu med så har padden lurt seg meg på bildet. Padden er en snodig fyr, har til og med blitt moddet :) Kommer mere om han på siden min

 

pelier,%20server%20og%20dill%20014.jpg

 

Dremmel var litt underkill på dette proskeltet så jeg måtte krype til korset og hente luftsag på verkstedet til fadern. Har dess ikke noe bilde av den, men når det kommer til modding så er den suveren

 

pelier,%20server%20og%20dill%20044.jpg

 

To standard ATX miditower har fått bøte med livet på dette prosjektet, men har så mange liggende at litt svinn må en regne med. Disse ble montert på skinner slik at man kan trekke ut maskinene uten noe mere fiksfakseri.

 

pelier,%20server%20og%20dill%20045.jpgpelier,%20server%20og%20dill%20047.jpgpelier,%20server%20og%20dill%20048.jpg

 

Jeg ville ha ett enkelt system for å feste diskene i filserveren, jeg endte opp med en løsning der jeg har en ramme med støtter som skiller diskene. Som støtter brukte jeg vanlig limpistol lim. Rammen er foret med skumgummi som har lim på ene siden. Ble ganske fornøyd med resultatet. Det er ikke pent, men funksjonelt. Jeg har ikke satset på utseende her, er jo bare en server som står gjemt på en bod.

 

pelier,%20server%20og%20dill%20049.jpgpelier,%20server%20og%20dill%20053.jpg

 

Her har jeg fått på begge strømfosyningene og lagt noen vifter oppå fronten. Er ikke desse viftene jeg brukte til slutt, var bare noe jeg hadde slengende

 

pelier,%20server%20og%20dill%20055.jpg

 

 

Her er plass til 10 disker, men kan lett oppgraderes til flere. Nå så der der "kun" 0,89Tb, men til sommeren så skal jeg bikke den magiske terskelen :thumbup:

(PS! koblet til den eksterne disken på 250Gb bare får å komme over... hehe)

Er en del gammle disker som står der no, men de blir kastet ut etterhvert som der kommer nye.

 

 

Diskusjonen skjer her

Endret av Behydro
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke svar her no da..... bruk tilbakemelding forumet

 

 

Litt info om hardwaren. Den er bygget opp av avdankede deler fra mine andre maskiner. Det eneste jeg har kjøpt nytt var ett sett med 1Gb ram til filserveren

 

Terminal server: blir oppdatert snart

 

 

Fil server: blir oppdatert snart

HK: Epox EP-7A ?

AMD XP 2100 Trough bread

1 Gb value ram

 

 

 

Diskusjonen skjer her

Endret av Behydro
Lenke til kommentar

Ikke svar her no da..... bruk tilbakemelding forumet

 

Jeg har nå fått inn begge maskinene og de er oppe å går, men det er litt upraktisk med start/reset knapp på baksiden. Jeg laget derfor en ny fornt "kontroller". Tok utgangspunktet i den orginale som var der, men kunne ikke bruke kretskortet på baksiden, Det er alt for vanskelig og tar alt for lang tid å finne ut hvordan det fugerer og få det til å fungere på det nye systemet.

 

Da var det bare å ta ett eksperiment kort og begynne. Jeg valgte å sette brytere og dioder slik de var på originalen. Passet bra med 4 brytere: on/reset oppe og on/reset nede. Der var også ett display originalt, og jaggu der var en HD44780 kontroller på det. Kan komme til nytte, kanskje...

 

Server%20og%20dill%20001.jpgServer%20og%20dill%20002.jpg

 

Litt uskarp bilde, men her er dioder, trykk brytere og display. Jeg valgte å bruke kat 5 kabeler. Hvorfor? Fordi det var det jeg hadde for øyeblikket.... En til signal (power on, reset og HDD) og en til strømforsyning. Og der er jo to til hver maskin, altså 4 kabler.

 

Server%20og%20dill%20009.jpg

 

Her er baksiden med HDD aktivitets kortene påmontert. Pot metret er til kontrasten på LCD og det samme er de pinnene som stikker opp. Tviler på at jeg skal bruke det displayet da jeg har 4 stk 4*20 LCD og 3 stk 2*16 og 1 stk 2*40 LCD liggende.... Jeg slengte også på ferritt kjerner på signal kablene, bare som en ekstra liten forskikring mot støy. (litt uskarpe bilder men.... Pytt!

 

Server%20og%20dill%20010.jpgServer%20og%20dill%20011.jpg

 

 

En liten test av LED :thumbup:

 

Server%20og%20dill%20015.jpg

 

Her er noen bilder av det ferdige kabinettet.

 

Server%20og%20dill%20010.jpg

 

Front

 

Server%20og%20dill%20019.jpgServer%20og%20dill%20020.jpgServer%20og%20dill%20021.jpg

 

Bak

 

Server%20og%20dill%20022.jpgServer%20og%20dill%20023.jpg

 

 

 

 

Diskusjonen skjer her

Endret av Behydro
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...