Gå til innhold

Raid5 kontroller spørsmål

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei

Har tenkt til å kjøpe denne kontrolleren til filserveren min:

http://www.pcutstyr.no/main.php3?PI=info&P...29585X872482420

Planen min er å ha to Raid5 arrays med 4 stk disker i hvert array. Grunnen til dette er at jeg har en teori om at jeg da vil ha mulighet til å oppgradere kapasiteten uten å måtte ta backup av dataene til et eksternt medium (blir store mengder data etterhvert så det blir lite hensiktsmessig...).

Teorien går ut på følgende:

Jeg har to stk Raid5 arrays men finner så ut at jeg trenger mer diskplass. Jeg velger å kalle de to eksisterende Raid5 arrayene A og B. De fire nye og større diskene som skal erstatte A eller B kalles array C.

Ok, planen er da:

A består av de minste diskene og skal erstattes med C.

1. Jeg kobler da ut array A og setter inn array C. Jeg har da B og C på kontrolleren.

2. Jeg kopierer så innholdet over fra array B til C og sletter innholdet på B.

3. Jeg tar ut array C igjen og setter inn A (med diskene på de samme s-ata portene på kontrolleren som de sto før).

4. Jeg kopierer innholdet fra array A til array B.

5. Jeg tar ut array A igjen og setter inn igjen array C (i samme rekkefølge som forrige gang de var koblet i).

6. Jeg har nå (i følge teorien min) array B og C, uten å ha mistet noe data)

Spørsmålet mitt er da:

Vil dette kunne fungere, eller vil array A bli ødelagt når kontrolleren må opprette et større array på de nye diskene i C, slik at når A settes inn igjen likt som før så vil dataene bli borte?

Setter stor pris på tilbakemeldinger!! Er virkelig i knipe her.. har ikke lyst til å sette 1TB ++ i fare for å teste :)

Endret av marsboer
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Merk at hvis du flytter et raid fra kontroller type X til en konroller av annet merke så vil ikke RAID settet fungere.

Et alternaltiv du kan vurdere er å faktisk kjøre alt i software RAID, hvertfall RAID støtten i Linux er av slik type at uansett hvordan du kobler til diskene vil systemet forstå hvilke disker som hører til hvilket array.

Du kan og utvide et RAID sett uten større problemer (LVM), og ikke minst så mister du ikke innholdet den dagen du skifter kontroller, siden RAID settet funker så lenge alle diskene er tilkoblet en Linux maskin. :)

Stortest av RAID kontrollere:

http://www.hwb.no/test/serverarkitektur/te...gnu_linux/15307

Men ja, teknisk sett skal jo systemet ditt fungere, da kontrolleren hører til/bør lagre informasjon om RAID settet på de forskjellige diskene. Dog er jeg ikke 100% sikker på akkurat det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...