Gå til innhold

Valget: DCR-HC44E eller DCR-HC23E


Anbefalte innlegg

Tja, så var det min tur til oppgradering da.

Som mange andre her på forumet er jeg blitt motivert av førstefødte som snart skal komme.

 

Har kikket litt rundt og lest her på forumet, og sitter med et inntrykk av at Sony-kameraene gir mye for pengene.

 

Lurer litt på hva som egentlig er forskjellen på disse to kameraene:

 

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=318773

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=318770

 

Det første koster 4.995, det andre 3.290...

 

Er jo litt å spare på å kjøpe det rimeligste. Er det noe på den dyre versjonen som jeg mååå ha, eller kan jeg klare meg med det andre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Driver og kikker litt på disse nye Sony`ene jeg også. Har kikket litt på Sony PC55, den bittelille som selges til 3795,- på Komplett. Den kostet 7-8000 før jul 05, men har droppet kraftig over nyttår. Hendig liten sak, men liten linse (=lyssvak) og liten bildesensor (=grovere bilde) gjør at kvaliteten får dårlig kritikk i de testene/ erfaringene jeg har lest på nett. Men igjen, veldig lite = kan tas med over alt, og man er klar for alle Kodak moments uten å måtte fikle i kameravesker med linsedeksler, innstilinger og fandens oldemor før man er klar.

Etter det som står om de nevnte virker det som HC23 ikke har mulighet for å lagre stillbilder på minnebrikke, dvs at den trolig ikke kommer med minnebrikkemulighet. Den har også en nokså liten bildebrikke til video, oppgitt til 400 000 pixler, hvilket er lite.

HC44 har minnebrikke med 1 Mpix, hvilket er veldig lite. (Bruker stort sett alltid mitt lille 5Mpix lommekamera uansett til stillbilder så for min del kan de bare kutte ut stillbildefunksjonen og heller legge pengene i bedre videokvalitet) Den har en oppgitt videobildebrikke til 690 000 pixler, hvilket er adskillig bedre enn HC23. ( Selv om det ikke er noe voldsomt, men til "husbruk" er det nok helt kurant.) En kompis har en HC42 (utgående modell med 690 000 pix videobrikke) som ifølge ham fungerer helt flott til vanlig familiefilming. Han kjøpte PC55 først, men den avga såpass mye motorstøy på filmen ved filming i stille omgivelser at han byttet den i en HC42. HC42 får du på nett til 4995,- og 5795,- på Sony Center på Karl Johan. Kikket på HC44 selv idag, og den er designmessig litt lekrere enn HC42.

Tror jeg ville droppet HC23 med bakgrunn i veldig liten videobildebrikke og gått for en HC44 eller 46 (arvtakeren til 42). Kanskje noen andre som har kommentarer synspunkter til dette? Ellers så er det vel stort sett som ellers med dippedutter at dyrere generelt er bedre. (Eller?..)

 

Ellers er dette to fine steder å lese tester på: (men kun HC96 som er testet av de nye pr idag)

 

www.camcorderinfo.com

www.dvspot.com

 

Lykke til!

Hilsen Trygve :cool:

Endret av Trygve Irgens
Lenke til kommentar

Enig med deg i at stillbildefunksjonen uansett ikke blir noe poeng. Kan gjerne droppe den funksjonen.

 

Men når det gjelder kvalitet på videobildet er jo det selvsagt viktig. Hvor "dårlig" er det egentlig med 400k pixler? Vil man oppleve kvaliteten som dårlig på en tv?

 

Hører gjerne fra de som har hatt slike kameraer som det er snakk om her (Sony, mellom 3-5.000 kroner)

 

:thumbup:

Lenke til kommentar

hmmm

 

Mitt lille forskninsprosjekt har nå avdekket at HC44 har en optisk zoom på 12x (det står feil i overkskriften hos Komplett).

 

Den billigere modellen HC23 har 20x zoom.

 

Da står man igjen med valget mellom litt lavere oppløsning på bildet, mot en langt høyere zoom. Begge deler er viktig.

 

Spørsmålet er for min del: hvor mye har det å si at det "bare" har 4ookpix i stedet for 690kpix? Blir det bare grøt på tv-skjermen, eller får jeg tv-kvalitet på dette?

Lenke til kommentar

Jeg har nå vært i en rekke butikker som fører sony, og forhørt meg om forskjellen på antall pixels. Ingen som vet hvordan dette egentlig slår ut på kvaliteten når man skal se dette på TV...

 

Spm er jo om man får 2000 kr verdt med kvalitet for den pixelforskjellen som er mellom disse kameraene...

Lenke til kommentar

prosessen går videre....

 

Nitidig forskning har endt med at valget nå står mellom Sony DCR-HC23E eller Panasonic GSV-180...

 

Tar en tur i butikken for å "føle" forskjellen på de to kameraene.

Har vært veldig pro sony, men sitter igjen med et inntrykk av at gsv-180 har en stor fordel med 3 ccd...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...