Gå til innhold

Macro fotografering med Olympus E-500


Anbefalte innlegg

Har nettopp kjøpt meg Olympus E-500 kamera med blant annet et OLYMPUS ZUIKO DIGITAL 14-45MM F3,5-5,6 objektiv.

Har også lyst til å komplimentere med en macro linse og har funnet et Olympus Zuiko Digital 35mm f:3.5 Macro objektiv. Men er litt blank på dette området og trenger derfor noe råd før jeg eventuelt kjøper dette macro objektivet.

 

Med mitt 14-45mm objektiv, kan jeg også ta closeup bilder av for eks. en rose, som jeg kan fotografere fra ca. 25-30cm slik at rosen fyller hele bildet med klar fokus.

I mitt hode er macro et objektiv som kan ta enda mer detaljerte bilder av blomster, insekter etc.??!!

Vil dette 35mm macro objektivet nevnt over, ha denne muligheten eller har jeg totalt misforstått begrepet macro-fotografering??

 

Er der andre alternative macro adaptere eller convertere som eventuelt kan brukes på mitt E-500 kamera med fourthree forskruning?

 

 

Pvest

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et macro-objectiv gjengir motivet på billedbrikken i sann størrelse. Et insekt vil dermed fyll mesteparten av bildet (siden sensoren på e500 er relativt liten).

 

Et billigere, om enn dårligere, alternativ er å anskaffe så kalt close-up-lens som du kan skru inn foran på objektivet, i filtergjengene.

 

Jeg kjøpte et 10x macro fra ebay for 170,- levert, og det er artig til sitt bruk. Er selvfølgelig klar over at kvaliteten på et dedikert makro-objektiv er langt bedre, men kan allikevel brukes til artige bilder. Man kommer muligens litt for nærme, 5x er kanskje lurere. Da blir det også lettere å få passe dybdeskarphet. (som uansett ikke er god på makro)

 

Hvis du er interessert, søk på "58mm close up" på ebay.

 

Lykke til.

Lenke til kommentar

Ordet Macro (som egentlig kommer fra analogtiden) betyr i bunn og grunn bare at motivet gjengis i korrekt størrelse på negativet. Er et insekt 2cm langt i virkeligheten, skal det også være 2cm på negativet. Dette er ekte macro, også kalt 1:1 macro (størrelseforholdet mellom virkeligheten og opptaksformatet er 1:1). Olympus produserer i dag to macroobjektiver, 35mm f3.5 som du nevnte, og 50mm f2.0. Sistnevnte er dog ikke et 1:1 macroobjektiv, men kun 1:2 (motivet blir bare 50% av original størrelse på opptaksformatet). Fordelen med 50mm'eren er imidlertid at det har mye bedre lysstyrke, og at det tilsvarer 100mm i 35mm-format slik at du ikke trenger å gå like nærme motivet. Selv foretrekker jeg at macroobjektiver har lang brennvidde nettopp av denne årsak. Det er ikke alltid praktisk å gå helt innpå motivet. Men 35mm'eren (som blir 70mm i 35mm-format) vil altså gi deg størst forstørrelser, dersom du kan komme nær nok.

Lenke til kommentar

Takker for innspill og info.

 

Hadde jo vært kjekt med 50mm macro objektivet. Men når det er ca. 2500kr i forskjell mellom 35mm og 50mm og det kun blir på rent hobby basis, går jeg for 35mm objektivet.

 

Har også bestilt meg en OM adapter, slik at jeg kan bruke objektivene til mitt gamle OM-10 kamera. Men er litt forbannet på Olympus som forlanger over 900kr for en slik adapter for å kunne bruke andre originale eldre Olympus objektiv. :mad: Spesielt når en leser at slike convertere for andre kameratyper koster mellom 100-200 kr!

Skulle jo tro de ønsker å straffe oss gamle "Olympus" entusiaster. :no:

Men det får bli en frustrasjons-tråd ved en annen anledning! :)

 

Pvest

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...