Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

kommer meg ikke inn i dos


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

jeg som ikke forklarte godt nok, vil ikke ha ledetekst.... vil ha DOS, kjører du chkdsk i ledetekst, kjører den i skrivebeskyttet modus, og den klarer ikke å reparere feilen. Vil altså få opp dos utenom å gp inn i xp (er sikkert bare en f knapp eller noe)

Lenke til kommentar

Kan du ikke (hvis du ikke skal bruke noe spesiel syntax med chkdsk)

-klick min datamaskin

-høyre klick HD

-klick egenskaper

-klick verktøy

-klick kontroller

-merk for alternativer

-klick start.

Da får du beskjed om at windows bla..bla...bla.. men at kontrollen blir utført med neste oppstart og om det er ok ?

 

Da svarer du vel JA tenker!

For da blir gjennomført det sanme chkdsk som du ønsker men at drive C:\ må låses til den oppgave og det blir ikke mulig når windows er aktiv.

 

Allikevel du må væra sikker at du skal utføre kontrollen, dvs at du kan oppleve at du kommer ikke inn i win etterpå hvis andre partition /image programmmer har blitt brukt til å merge/ image eller gjøre andre forandringer i det opprinelig systemet ditt.

Det er i hvertfall noe erfaringer jeg har.

 

Lykke til uansett.

Lenke til kommentar

jeg som har forklart meg dårlig :blush:

jeg mener jo ikke dos, mener kommandolinja.

Jeg har prøvd å starte opp

trykke f8

velge "sikkerhetsmodus med bare kommandolinja"

men da restarter den (det som er problemet)

vil det hjelpe om jeg så deaktiverer "automatisk omstart", for så å prøve sikkerhetsmodus igjen, eller kan systemet ta skade av det?

 

takker for alle som har giddi å svart :thumbup:

Lenke til kommentar
jeg som har forklart meg dårlig :blush:

jeg mener jo ikke dos, mener kommandolinja.

Jeg har prøvd å starte opp

trykke f8

velge "sikkerhetsmodus med bare kommandolinja"

men da restarter den (det som er problemet)

vil det hjelpe om jeg så deaktiverer "automatisk omstart", for så å prøve sikkerhetsmodus igjen, eller kan systemet ta

 

skade av det?

 

takker for alle som har giddi å svart :thumbup:

5745361[/snapback]

 

Jada; Men vi kan utføre DOS commands i XP, command.com fra win98/ME er enda her i WinXP, men det skal ikke brukes (bare for hvis noe dos programmer vil ikke samarbeide med cmd.exe) og til slutt så er Command Prompt i XP, bassert i MS-DOS. Allikevel er NT/2000/XP ikke avhenging av DOS.

Så, at du nevnte DOS er ikke så farlig.(for min del)

 

Ellers du mangler CD'n sant, dvs WRC er ikke tilgjengelig.

Da er det vel eneste løsning for deg å få kopiert den (winnt32.exe) i HD din fra en win CD. Du trenger en commando for det ikke bare kopiere. Da kan du starte WRC fra HD og ikke væra avhenging CD. (det er begrensninger i funkjoner med du kan i hvertfall utføre noe commandoer, som chkdsk, men igjen med spesiell syntax )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...