Gå til innhold

Støydemping av filserver med mange disker?


Anbefalte innlegg

Jeg har en filserver med 11 IDE disker som surrer og går i gangen. Støyen kan høres i stua og på soverommet om nattet. Irriterende, så nå er det på tide å dempe that mother.. Har lest litt erfaringer på forumet, men ønsker gjerne tips om støydemping som kan være optimalt til burken under.

 

Filserver specs: Athlon XP 2000+, Mist Frostbite kjøler, Asus A7V8X-X MB, 1024MB Ram, Tagan 480W TG480-U01 PSU. Kabinettet er stort og solid i metall og meget heavy; det er 60 cm i høyden, 20 cm bredt og 50 cm i dybden. Det har 2 store side dører som kan fjernes:

serverpcinside27tb.jpg

 

Av vifter; så er det en 80mm vifte foran i bunn som blåser kald luft inn, og to 80mm vifter bak som blåser den varme luften ut; den ene rett bak CPU viften og den andre over PSU som blåser varm luft fra diskene i brønnene ut. Temp ifl Asus Probe ligger vanligvis på CPU 50c og på MB 30c i dag.

 

Jeg kan alltids bytte ut alle vifter til Papst og bytte IDE kabler med runde kabler etc, for å få bedre luftgjenomstrømning. Men 30 grader i kabinettet i dag er vel ikke for mye.. Det er hovedsakelig støydempingsmatter eller harddisk demping som jeg ønsker å prøve. Harddisk vibrasjoner er det som høres mest. Jeg vet at temp vil øke noe med matter, så tips om bra og helst billige matter som ikke øker temp for mye ønskes!

 

Det er 11 IDE disker i kabinettet, alt fra stille Samsung til bråkete WD: 4 stk HD oppe i brønner og 7 stk nede som er montert i innkjøpte rammer. Begynner å bli dårlig plass nå. Dyre HD-kjølerammer til 400 kr per disk er såklart uaktuelt, evt en billigere løsning med feks gummioppheng etc. Leste om O-ringene og de kan være aktuelt til de diskene i brønnene, men må ha noe som passer til de 7 diskene i rammene under også. Lurer da på om noen har prøvd Nexus Anti Vibrasjon monteringssett, 60 deler i gummi for vifter og HD til 149 kr? Er disse skruene her lange nok til å rekke igjennom ramme, gummi og harddisk?

 

Kvaliteten på støymatter varierer veldig leser jeg. En test på hw.no av viser at man kun opplever -4 db forbedring etc, og da er det bortkastet. Holder det likevel med budsjett matter fra Noisebuster 6 stk skumgummi m/lim til kr 89 eller bør man satse på dyrere fra Mist som demper både resonans (vibrasjonsstøy) og luftbåren støy feks? Bør også matter dekke sidedører og top/bunn for å ha total effekt?

 

Morty

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Slik som dette:

5740591[/snapback]

Sykkelslange var en lur ide for de diskene som ikke er festet i brønnene! O-ringer er derimot fortsatt bra for disker i brønner altså? Noen nevnte at diskene ble varmere da kabinettet ikke lenger fungerer som passiv kjøler. Stemmer det? Ellers siden man stapper inn mye plast og gummi i kabinettet, ikke noe større fare for brann vel :ermm:

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om du har vurdert det, og jeg vet ikke hvor mye varme de HDD-ene produserer, men det skulle jo gå å lage vannkjøling til de også, da?

 

Avhengig av varmeutvikling, kan du kanskje klare deg med en oljeradiator (sjekk arbeidslogger -> vannkjøling uten pumpe), og da slipper du enda en vifte. Jeg vil dog anbefale en pumpe.

 

Selve "blokken" trenger ikke bli så dyr. Det du trenger er to kobberplater, og noen rør. Det er mange forskjellige designs her, men du trenger bare for litt flere disker. Søk litt rundt på forumet.

 

Fordelen med å vannkjøle er jo at du kan pakke inn diskene så mye du vil, fordi kjølingen er tatt hånd om.

Lenke til kommentar
Jeg vet ikke om du har vurdert det, og jeg vet ikke hvor mye varme de HDD-ene produserer, men det skulle jo gå å lage vannkjøling til de også, da?

Tror det blit litt for mye stryr for min del..

Er nok sykkelslange, O-ringer og evt støymatter som blir neste prosjekt.

Endret av MortenS
Lenke til kommentar

Derfor jeg brukte sykkelslange var pga. støydemping.

Jeg fjernet hele HD brønnen og erstattet den med slangen. (0 støy/vibrasjon) :)

 

Når det gjelder varme tror jeg ikke HD brønnen absorberte mye varme, og brannfaren er vel minimal da HD streiker lenge før det er noe fare for brann.

Lenke til kommentar

Som sagt før, i dag har jeg festet diskene nede med slike metal branketter som demper vibrasjoner dårlig.

 

serverpcinside32hk.jpg

 

Så da gikk jeg på jakt etter sykkelslange, men fant noe annet interessant som kanskje fungerer like bra; sykkel felgbånd, til 19 kr for ca 150 cm på Clas Ohlson :)

 

felgbndtilhd5ff.jpg

 

De er billig, i elastisk gummi og perfekt bredde for å feste skrue og henge diskene i. Spørsmål er om jeg bør feste diskene i et dobbelt lager av denne felgbåndet da gummien er ganske tynn.. Har noen testet med sykkelslange feks om sjekket om det er nødvendig med dobbelt lag, og om vanlige harddisk skruer er lange nok til å komme igjennom dobbelt lag med gummi og feste seg i disken?

 

Her er resultatet etter festing med felgbånd, men har ikke heng de opp enda da jeg trenger først sage til en 3'5" brønn for å få feste til skruene. Gummien er litt tynn så må følge med den tåler vekten til diskene:

mortycasemodfelgbnd2hs.jpg

 

Her er også resultatet etter O-ring festing av diskene CDRom brønnene:

mortycasemodoringer9sy.jpg

 

Jeg hadde ønsket å sette en 120 mm vifte utenfor diskene, men problemet er at diskene stikker utenfor kabinettet. En 120 mm vifte er 3 cm i bredden men selv om jeg setter på coveret er det lite å gå på. Noen tips om hvordan feste en 120 mm vifte utenpå CDRom brønnene? Jeg tenkte kjøpe med viftefilter til 120 mm, men er det mulig å kjøpe slik filterstoff løst slik at man kan lage sin egen festeordning som evt dekker hele fronten? Noen snakket om å bruke nylonstrømper istedet, men funker de særlig mot støv da? Er i alle fall kjent for å rakne... :p

 

mortycasemodoringutenfor3ai.jpg

Endret av MortenS
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
*snap*

 

Så bra ut det der..Angående støvfilter fungerer damestrømper utmerket, bruker det selv og det fungerer. Tror det var en nylon strømpe. Du bare kapper av litt og tar og trer den over den siden vifta trekker inn luft.

 

Fungerte felgbåndløsningen bra?Ble det mindre vibrasjoner av den?

Endret av Ueland
Lenke til kommentar

Felgebånd, det var egentlig innmari lurt. Har aldri tenkt på det før. De er jo ikke så lefsete også blir det kun ett lag å putte skruen igjennom.

 

Jeg bruker også nylonstrømper. Koster vel 10k å Rema, hvis du vil ha de billigste. Har ikke peling på det, for jeg får bare brukte: ødelagte...

 

LOZER

Lenke til kommentar
Fungerte felgbåndløsningen bra?Ble det mindre vibrasjoner av den?

Jeg har ingen instrumenter for å måle støynivå, men merker godt at duringen ved read/write diskspinn er bra redusert. Jeg har hengt 6 disker med felgbånd og det er ganske heavy så anbefaller et dobbelt felgbånd lag om noen vil teste selv. Kan være lurt å prøve skru felbåndet i bunn av kabinettet også slik at diskene er "låst" hvis du må snu kabinettet på siden etc. Hvis ikke slenger de løst der inne.

Lenke til kommentar
Fungerte felgbåndløsningen bra?Ble det mindre vibrasjoner av den?

Jeg har ingen instrumenter for å måle støynivå, men merker godt at duringen ved read/write diskspinn er bra redusert. Jeg har hengt 6 disker med felgbånd og det er ganske heavy så anbefaller et dobbelt felgbånd lag om noen vil teste selv. Kan være lurt å prøve skru felbåndet i bunn av kabinettet også slik at diskene er "låst" hvis du må snu kabinettet på siden etc. Hvis ikke slenger de løst der inne.

5888205[/snapback]

 

ok :w00t:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...