Gå til innhold

Tec 226W litt spørsmål


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Spec's på Q-tec 550w psu @ komplett

-------------------------------------

+12V connector [y / n] yes

Output current +5V [A] 30A (Sticker 40A)

Output current +12V [A] 16A (Sticker 20A)

Output current -5V [A] 0,5A (Sticker 1,0A)

Output current -12V [A] 0,5A (Sticker 1,0A)

Output current +3.3V [A] 18A (Sticker 30A)

Output current +5V STB [A] 2,5A (Sticker 3,0A)

Maximal total power for 3.3 and 5 combined [Watt] 190 W (Sticker 285W)

-----------------------------------------------

Holder denne for tec'en?

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-24 17:53, skrev Ole_bob:

Spec's på Q-tec 550w psu @ komplett

-------------------------------------

+12V connector [y / n] yes

Output current +5V [A] 30A (Sticker 40A)

Output current +12V [A] 16A (Sticker 20A)

Output current -5V [A] 0,5A (Sticker 1,0A)

Output current -12V [A] 0,5A (Sticker 1,0A)

Output current +3.3V [A] 18A (Sticker 30A)

Output current +5V STB [A] 2,5A (Sticker 3,0A)

Maximal total power for 3.3 and 5 combined [Watt] 190 W (Sticker 285W)

-----------------------------------------------

Holder denne for tec'en?


P=VI=12V*16A=192W for 12V

jeg tror at denne holder. Trenger ikke å utnytte peltier-elementet helt ut. Effekten med den ekstra spenningen/strømmen gir ikke noe særlig mer kjøling siden mye av den ekstra strømmen brukes til å varme opp TEC´en. Du trenger ikke å overdrive.

Når TEC´en er spesifisert til 226W ved 12V så er strømmen max 19A. den har derfor en indre motstand lik spenningen del på strømmen:

R=V/I=12V/19A=0.63V/A = 0.63Ohm.

for å få en strøm gjennom den lik 25A som noen har foreslått må du sette en spenning på

V=0.63*25~16Volt

alt disse beregningene er for en ideell TEC. den virkelige krever kanskje litt mer spenning...kanksje 18V?

kjør den på 12V med den PSUen din du. Slipper å kjøre TECen hardt...

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-02 01:29, skrev ddd-king:

Quote:


Den 2002-09-24 17:53, skrev Ole_bob:

Spec's på Q-tec 550w psu @ komplett

-------------------------------------

+12V connector [y / n] yes

Output current +5V [A] 30A (Sticker 40A)

Output current +12V [A] 16A (Sticker 20A)

Output current -5V [A] 0,5A (Sticker 1,0A)

Output current -12V [A] 0,5A (Sticker 1,0A)

Output current +3.3V [A] 18A (Sticker 30A)

Output current +5V STB [A] 2,5A (Sticker 3,0A)

Maximal total power for 3.3 and 5 combined [Watt] 190 W (Sticker 285W)

-----------------------------------------------

Holder denne for tec'en?


P=VI=12V*16A=192W for 12V

jeg tror at denne holder. Trenger ikke å utnytte peltier-elementet helt ut. Effekten med den ekstra spenningen/strømmen gir ikke noe særlig mer kjøling siden mye av den ekstra strømmen brukes til å varme opp TEC´en. Du trenger ikke å overdrive.

Når TEC´en er spesifisert til 226W ved 12V så er strømmen max 19A.

 

Ingen produserer TEC`s idag som har Qmax 226W ved 12V. Du kan heller ikke bruke Qmax alene til å finne ut hvor mye strøm elementet trekker, da dette er et tall for gjennompumpet termisk energi, ikke elektrisk.

 

Skjønner heller ikke logikken din, først fastslår du at den nevnte psu kan levere 16A ved 12V, så finner du ut at TEC`en drar 19A ved 12V, allikavel så sier du at denne psu`en klarer fint å levere strøm til dette elementet ? Jeg tror du tar utgangspunkt i feile tall, konklusjonene blir deretter.

 

Quote:


Den har derfor en indre motstand lik spenningen del på strømmen:

R=V/I=12V/19A=0.63V/A = 0.63Ohm.

for å få en strøm gjennom den lik 25A som noen har foreslått må du sette en spenning på

V=0.63*25~16Volt

alt disse beregningene er for en ideell TEC. den virkelige krever kanskje litt mer spenning...kanksje 18V?

kjør den på 12V med den PSUen din du. Slipper å kjøre TECen hardt...


 

Den indre motstanden til et TEC forandrer seg, har positiv temp. koefisient. Man kan heller ikke måle den indre motstanden med et vanlig ohmmeter, fordi seebeck effekten setter opp en motspenning som gir feil måleresulatat.

 

Skal du beregne hvor mye strøm en TEC` trekker, så får du ta utgangspunkt i Imax og Umax. Disse to inntreffer på samme sted og du kan interpolere på grunnlag av disse for å gi et raskt overslag over strømtrekk ved andre spenninger.

 

En 226W peltier element, trekker ca 17-18A når det har 12volt over seg. Jeg har prøvd dette selv. Ved 15.4 volt, så trekker det ca 24A, noe som stemmer emd oppgitt Imax og Umax for elementet.

 

Kobles det nevnte TEC på den nevnte PSU, så vil den bli overbelastet. ( Kjører nok heller PSU hardt, ikke TEC`en.. :D )

Lenke til kommentar

Jeg har ett 226W peltier på en Permo GSV 3000

 

Variabel volt fra 0-16v(20v?) Maks belastning 40A over 1 minutt, men den "kjører" greit på 30A.

 

 

Har voltmeter og amperemeter, men det er bare volmeteret som gir utslag.

 

Har 3*idle med slurvete Arctic Silver 3 mellom alt. (blokk-tec-coldplate-cpu).

 

Meanwell'en er noe dritt i mine øyne da den ikke leverte nok V pga "skruen" ikke tålte noe særlig belastning.

 

 

Permo GSV 3000 (ca. 1300) + 226W TEC er en god kombinasjon :smile:.

 

 

http://www.permo.no

Lenke til kommentar

Jeg sa jo at alle beregninger er teoretiske.

PSUen leverer 192W og TECen trekker 226W. Går fint

å bruke den selv om den utnyttelsen til TECen ikke er maksimal. Derfor trenger han ikke å kaste PSUen og kjøpe en ny.

jeg rundet opp spenningen pga. at den indre resistansen endrer seg med temperaturen.

Les nøye!

Lenke til kommentar

Ber du meg lese nøye ? Les en gang til: TEC`en trekker IKKE 226watt... hvor får du det ifra ? 226W er Qmax, altså max gjennompumpet termisk energi. Du blander tingene her..

 

Og mener du seriøst at du vil belaste en psu som leverer maks 16A på 12V utgangen med 18A ?

 

Det er dømt til å mislykkes. Var det elektro du studerte ?? Dette er helt latterlig.. De "Teoretiske beregninger" som du kaller det har overhodet ingen nytteverdi.

 

Hvorfor du gidder å skrive om noe du ikke har peiling på skjønner ikke jeg helt..

Lenke til kommentar

Hei hondaen.

du virker som du har god peil og derfor spør jeg deg:

jeg lager peltløsning selv, og er akkurat blitt færdig med en hjemmelaget strømforsyning.

den består av 12 like strømforsyninger som jeg plukket ut av noen eldgamle servertårn.

de er regulerbare og jeg har stilt de til 15,5 v, og paralellkoblet de.

de er merket med

30 volt = 1,5 a

15 volt = 3 a

vil det fungere?

pelten er 226 w.

 

[ Denne Melding var redigert av: minimum payne på 2002-10-02 18:08 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-02 18:07, skrev minimum payne:

Hei hondaen.

du virker som du har god peil og derfor spør jeg deg:

jeg lager peltløsning selv, og er akkurat blitt færdig med en hjemmelaget strømforsyning.

den består av 12 like strømforsyninger som jeg plukket ut av noen eldgamle servertårn.

de er regulerbare og jeg har stilt de til 15,5 v, og paralellkoblet de.

de er merket med

30 volt = 1,5 a

15 volt = 3 a

vil det fungere?

pelten er 226 w.


 

Ifølge karakteristikken for en av de strømforsyningene dine, så vil de levere i underkant av 3A ved 15.5 volt, la oss si 2.9A.

 

12 * 2,9 = 34,8A Her ser vi at den kan klare strømtrekket til et 226W tec, som har en Imax på ca 24A ved 15.4V.

 

 

Det som skape problemer for deg er reguleringen av disse psuene. Hvis f.eks en står instilt på 15.1 volt og en annen på 15.4 volt. så vil det gå en strøm tilbake til den andre psuen.. strømtrekket blir "skeivt"

 

Slike "skeive" belastninger kan føre til at en psu leverer mye mer strøm enn en annen psu.

 

Det beste er om alle psuene er dønn make, samtidig som de er likt innstilt, med samme belastningskarakteristikk; da er det enklest å stille dem inn. De har da samme "statikk" som det kalles på fagsproget..

 

Du bør stille inn alle psu`ene til å fungere sammen, 12 stk krever endel justeringer. Du bør iallefall sørge for, under full belastningen så går det ikke mer en maks 2.9A for hver forsyning. Du bør altså måle strømmen som går i hver forsyning under belastning.. dette er ganske tungvindt, men kan spare deg fra havari:

 

La oss si at du har et peltier element som trekker 12A. Da bør du stille inn hver forsyning til å levere 12A/12stk = 1A/stk Kanskje en psu leverer 1.4A mens en annen leverer 0.4A.. da regulerer du dem med å stille på spenning.

 

 

Oppsettet ditt vil fungere, men det virker veldig tungvindt, mtp oppbygning..12 stk krever endel kobling. Du har også 12 ganger mer feilkilder..

 

Noe annet du bør tenke på er hvis f.eks en psu tar kvelden. Da øker belastningen på de andre, ryker det en til så øker belastningen enda mer osv.. Systemet har altså liten grad av redudans.

 

Håper dette var til hjelp :=)

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-02 19:40, skrev ViperOz:

vil det funke å drive ett tec 226w på en enermax psu

@ 431 w og 20 a på 12 volt ?


 

Hvis den psu`en kan levere 20A på 12 volt`en, så kan du bruke den, men du er på grensen av hva den klarer. Jeg ville ikke ha belastet den med noe annet en selve peltier elementet da.

 

Håper det var til hjelp... ;-)

Lenke til kommentar

Hondaen, takk for hjelpen.

de er akkurat maken fabrikat og modell.

har stilt alle inn på tomgang til 15,50 v med voltmeter. bør jeg sette en motstand inn i de og så måle? er det det du mener? eller trenger jeg ikke det siden de er like?

er egentlig klar til å prøve anlegget nå, og

begynner sammenstillingen av komponentene når jeg har satt radiatoren inn i kabinettet, må mekke litt inni veggen får å få plass.

igjen takk for hjelpen :smile:

Lenke til kommentar

takk for hjelpen HOndaen ; men er det ikke mulig å koble til hovedkort ellers så må jeg kjøpe en ny til å drive hk (driver hddene(4stk)/cdrommene(2stk) og viftene (noen delta vifter:) ) ++++ med en GAMMEL 220 watter med egen av og på knapp)

kan psu pluttselig sprenge lr no viss jeg bruker pelt og hk ?

Lenke til kommentar

minimum payne:

 

Jeg ville ha koblet inn en vanlig/justerbar motstand på: 15,5/2,9 = 5,34 ohm eller litt høyere til hver psu, og regulert hver enkelt av dem til du ser strømmen er 2,9A eller spenningen over er 15,5Volt. Da tar du hensyn til last under innstillingen..

 

Enkleste og forteste er å stille dem inn sånn ca på 15 volt og bruke et tangamperemeter til raskt finne ut hva strøm hver enkekt gir når alt er oppkoblet, for deretter regulere.

 

Tomgangspenning kan være litt misvisene, er psuene dine stabilisert ? Har en strømforsyning som viser 19 volt ubelastet her, 12 volt belastet... men den er ikke helt god gitt... du har nok en som er bedre stabilisert ;)

 

 

ViperOz: Jeg ville kjøpt en ny psu som driver hk, harddisker, cdrom osv.. Den gamle kan drive peltier elementet f.eks

 

Det som skjer hvis du overbelaster psu, er at sikringen i den sansynligvis vil ryke. Ikke noe dramatisk..kanskje du vil høre et lite "poff" når det skjer. Psu`er til pc er laget for å kunne takle dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...