Gå til innhold

Jeg hater å lese bøker


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Anbefales å lese Harry Potter. Noen folk sier at det er barnebøker, men det beviser at de aldri har lest ei setning.

 

Det begynner når Harry er 11 år gammel, og vet ikke at han selv er en trollmann. Han er egentlig ganske ulykkelig og venneløs. Men så får han vite at han er trollmann, får komme til Galtvort, og får seg venner.

Den første boka kan virke litt barnsligere enn resten, men etterhvert som serien kommer lengere, blir Harry mer og mer voksen. I slutten av bok 7 er han nesten 18 år og står foran farer som kan utrydde drøssevis av liv.

 

Harry Potter serien anbefales ;)

Lenke til kommentar
Anbefales å lese Harry Potter. Noen folk sier at det er barnebøker, men det beviser at de aldri har lest ei setning.

 

Det begynner når Harry er 11 år gammel, og vet ikke at han selv er en trollmann. Han er egentlig ganske ulykkelig og venneløs. Men så får han vite at han er trollmann, får komme til Galtvort, og får seg venner.

Den første boka kan virke litt barnsligere enn resten, men etterhvert som serien kommer lengere, blir Harry mer og mer voksen. I slutten av bok 7 er han nesten 18 år og står foran farer som kan utrydde drøssevis av liv.

 

Harry Potter serien anbefales ;)

9457551[/snapback]

Anbefales på det sterkeste :)

 

HP har mye av æren for at jeg liker å lese, er god til å lese, begynte å lese og ikke minst for at jeg leser den dag i dag :) Har nå lest HP-bøkene godt over 100 ganger totalt (!), finner alltid ut noe nytt hver gang! Siste bok var også fantastisk, bare synd det er slutt.. :(

 

Anbefaler både norsk og engelsk versjon :)

Lenke til kommentar
Hvilken bok bør jeg lese da ?

5728757[/snapback]

 

 

Jeg var heller ikke noe glad i å lese bøker før, men i det siste året så har jeg lest en drøss med bøker.

 

Jeg begynte på serien om Morten Martens av Fredrik Skagen. Serien består av 7 bøker og er faktisk veldig spennende. Bøkene er veldig lettlest og spennende. Nå har jeg begynt på bøkene om Harry Hole av Jo Nesbø, har lest alle bortsett fra den aller siste. Det er noe jeg vil anbefale i alle fall.

Lenke til kommentar
Anbefales på det sterkeste :)

 

HP har mye av æren for at jeg liker å lese, er god til å lese, begynte å lese og ikke minst for at jeg leser den dag i dag :) Har nå lest HP-bøkene godt over 100 ganger totalt (!), finner alltid ut noe nytt hver gang! Siste bok var også fantastisk, bare synd det er slutt.. :(

 

Anbefaler både norsk og engelsk versjon :)

9466480[/snapback]

100 ganger :ohmy:

 

Det er bra du liker serien. Har selv ikke lest den...men hva med å prøve noe nytt nå? ;) Er mange fantasiske bøker der ute..og det er et liv etter Harry Potter!

Lenke til kommentar

Jeg elsker og lese bøker har alltid gjort det og kommer alltid til og gjøre det.

Poenget med og finne en god bok er ikke alltid og bare finne den ultimate boken som kan være vanskelig for mange og en hver.

 

Når man skal lese en bok bør det være helt eller nesten stille.

ikke prøv og tenk på andre ting en boken du leser i. Ikke på gloserprøven

eller hvordan det ordet ble om du byttet ut en bokstav.

For meg er konsentrasjon veldig viktig. Evnen til og stenge alt ute og fokusere

på og se historien i hodet mitt. Om jeg ikke gjør dette og bare leser teksten

mener også jeg som bok orm at en bok kan bli kjedelig i lengden.

 

Jeg må vell også hive meg på i rekken av "gode" bok forslag da

 

Artemis fowl - Alle bøkene. Lettleste og bra.

 

Phenomena - Begynt og tape seg litt i lengden nå

 

Alex rider - bra bokserie dette og.

 

Tom clancey - Mye action her men kansje ikke like bra historie

 

Harry potter - Opplevelsen min av harry ble mye ødelagt av at ordet Tryllestav

kunne bli byttet ut med lang tung ting som gjorde disse bøkene "grisete"

Lenke til kommentar
Da vil jeg absolutt anbefale Erlend Loe's Naiv Super.

5729860[/snapback]

Makuleres, makan til søppel skal du lete lenge etter. Erlend Loe skriver bøker som en skoleelev. Håpløst simplistisk.

 

Jeg vil anbefale deg å lese bøker av f.eks Stephen King, Tom Clancy eller HP Lovecraft. Spennende, actionfylte bøker som passer bra til alle aldre.

5737297[/snapback]

 

Erlend Loe sine bøker er lettleste, interessante, morsomme og korte, altså ideelt for en som vil lære seg å like å lese. I tillegg til Naiv Super må jeg legge til "L" (her burde du ha i bakhodet at mye av det som står i boken faktisk ble gjennomført), "doppler" + "volvo lastvagnar" og "tatt av kvinnen" (Egentlig teaterstykke, men fryktelig morsom, kan jo også lese den som ett teaterstykke sammen med noen)

 

Alkymisten er jo en fin-fin og KORT bok... Anbefales fra min side iallefall! :)

9385708[/snapback]

 

Alkymisten er en veldig bra bok, men kan være litt langsom hvis en trenger action i boka.

 

-----------------

 

Andre bøker å anbefalle er:

 

Hobbiten: Nattahistorie for barna/barnebarna til Tolkien som han senere skrev til en bok Hvis du liker denne kan du vurdere "Ringenes Herre", men denne er en del tyngre å lese

Artemis Fowl: Fryktelig festlige bøker om en rik, overglup gutt. Fikk meg til å lese konstant til jeg var gjennom alle 3(?) bøkene, noe som ikke tok veldig lang tid.

Harry Potter: Dette er en bok som passer de fleste godt, hvertfall de 3 første bøkene er ganske lettleste og morsomme.

De fire og han som gjør galt verre: Norsk fantasytriologi som handler om dyr. Veldig morsom, stjålet en del her og der, men ganske lettlest og fin triologi som dessverre mangler siste boka fortsatt. Selv kan jeg ikke vente til den siste kommer ut.

 

Kan sikkert komme med flere her etterhvert, men disse jeg kommer på i farten.

Lenke til kommentar

Hvis man skal begynne med Harry Potter som 15-åring eller eldre og ikke leser bøker, ville ikke jeg begynt fra begynnelsen. Jeg ville heller sett film 1-3, og dermed lest bok 4-7, grunnet at de førte bøkene er skrevet på en veldig barnslig måte og kan fort bli kjedelig (synes i alle fall jeg).

 

For de som liker å lese bøker burde man lese de 3 første og, det gjorde jeg. Men dette var da jeg var rundt 11. Skulle lese bok 1 for ikke så lenge siden, og trodde jeg skulle dø av den barnslige skrivemåten. Jeg slet meg rett og slett igjenom. Da er det bedre å leve med minnene om hvor god den var før.

 

Bok 4-7 er mye mer spennende, og det anbefales på det sterkeste å lese de på engelsk, ettersom de norske oversettelsene er så bånn i bøtta at man kan spy.

 

Ellers anbefaler jeg Dan Browns bøker, spesielt Da Vinci Koden og Engler og Demoner.

Endret av mortenmm
Lenke til kommentar
Alle elsker Haikerens Guide til Galaksen. <3

9551489[/snapback]

 

Hehe, joa, historien er jo god. Men hvor aktuelt er det for en person som hater å lese å starte på denne, relativt store, boken/disse bøkene.

9551570[/snapback]

Begynne med en om gangen? Eneren er jo tynn. Det er de egentlig alle.

Endret av someOen
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

"kanskje Hobbiten også er noe for deg. en lettlest fantasybok, liker du den så kan du fortsette på den litt tyngre boka ringenes herre"

 

Ja, Hobbiten er en veldig god bok. Jeg liker den.... Og den er vanskelig enn boka ringenes herre... De er også veldig gode, men de er mer vanskelig.

 

((((Jeg bare lære norsk... så jeg kan ikke skrive veldig godt ennå. :D))))

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...