cyberpet Skrevet 7. mars 2006 Skrevet 7. mars 2006 Eier en Windows XP Home lisens som jeg kjøpte sammen med en Dell bærbar for noen år tilbake. Den gang valgte jeg Home for å spare penger på kjøpet.. Saken er at jeg (bruker )/har bruk for Pro versjonen og vurderer nå å kjøpe den. Alternativene er ettersom jeg ser etter et raskt søk å kjøpe fullversjon til i overkant av 3000, Oppgradering til drøye 2000 eller en OEM vesjon til drøye 1000.. Det jeg da lurer på er hva dere vil anbefale, finnes det evt andre alternativer? OEM er jo det billigste, og gjør at jeg får 2 separate lisenser (Home + Pro) men går jeg da i noen feller ved å kjøpe den? Oppgradering koster nesten det dobbelte, og gjør at jeg sitter igjen med en gyldig lisens (kun Pro), men har det noen fordeler? Fullversjon er ikke særlig aktuelt tror jeg, koster alt for mye, særlig så nærme Vista. Til opplysning ringte jeg Microsoft og de sier eneste mulighet for å få ENDRET lisensen jeg har var å kjøpe oppgradering, de hadde ingen bedre tilbud, så for meg virker det mest fornuftig med en OEM lisens.
johnj Skrevet 7. mars 2006 Skrevet 7. mars 2006 Så vidt jeg vet kan ikke OEM-versjoner oppgraderes. Jeg ville kjøpt en ny OEM-utgave av Professional for rundt tusenlappen og byttet ut den installerte Home-utgaven med denne. Siden begge versjoner blir bundlet til laptopen og ikke kan flyttes til en annen maskin kan du i praksis pirke av Home-klistremerket og lime på Pro-lisensen i stedet da Pro tross alt er bedre, om ikke i praktisk bruk for Hvermansen, så i alle fall på papiret. Den eneste "fellen" jeg ser med OEM er altså at lisensen ikke kan flyttes til en annen maskin.
cyberpet Skrevet 7. mars 2006 Forfatter Skrevet 7. mars 2006 Oki, takker for svar! Litt merkelig hvis den versjonen jeg har ikke skulle kunne oppgraderes, da jeg nevnte dette når jeg ringte Microsoft, men kan jo hende det stemmer. Var nok heller ikke så veldig erfaren han jeg snakket med, da han ikke kunne svare på spørsmålet mitt med det samme. Men uansett er det jo både billigere og bedre med en ny Pro OEM. Har lest flere steder at Microsoft er behjelpelige med ny lisenskode ved oppgradering/skifte av PC gjelder det OEM også? Fint om noen kommer med erfaring om dette. Og for at det ikke skal bli noe diskusjon rundt det, så har jeg bruk for XP Pro fremfor Home...
persistent Skrevet 7. mars 2006 Skrevet 7. mars 2006 Såvidt jeg vet blir en OEM-lisens knyttet til den maskina den installeres på, så jeg tror ikke du kan få ny lisenskode for å flytte den over på en annen maskin nei.
johnj Skrevet 7. mars 2006 Skrevet 7. mars 2006 For å utdype mitt forrige innlegg: Det jeg mente var at man ikke kan oppgradere fra en OEM-versjon. OEM er betydelig billigere nettopp fordi supportansvaret ikke ligger hos Microsoft. Du kan selvfølgelig kjøpe en fullversjon til 3 000,- og få full support fra MS, men den lille supporten man eventuelt trenger til en OEM-utgave kjøpt for en tredjedel av prisen kan man vel som regel få gratis her.
oysfaerg Skrevet 7. mars 2006 Skrevet 7. mars 2006 Men OEM-versjoner får en kun kjøpt hvis du kjøper f.eks nytt hovedkort. Du kan ikke kjøpe OEM-versjoner uten videre.
johnj Skrevet 7. mars 2006 Skrevet 7. mars 2006 Men OEM-versjoner får en kun kjøpt hvis du kjøper f.eks nytt hovedkort.Du kan ikke kjøpe OEM-versjoner uten videre. 5715279[/snapback] I alle fall Komplett har lempet på disse kravene nylig. Produktet kan nå kjøpes løst ( ikke sammen med hardware ) hvis det skal innstalleres i egenbygd PC.
persistent Skrevet 7. mars 2006 Skrevet 7. mars 2006 Uoffisielt kan du godt få kjøpt OEM-versjoner i en butikk (f.eks. en lokal pc-sjappe), men offisielt har oysfaerg rett. Da skal kjøpet være knyttet til eks. et hovedkort. Men som sagt, det praktiseres forskjellig.
oysfaerg Skrevet 7. mars 2006 Skrevet 7. mars 2006 Uoffisielt kan du godt få kjøpt OEM-versjoner i en butikk (f.eks. en lokal pc-sjappe), men offisielt har oysfaerg rett. Da skal kjøpet være knyttet til eks. et hovedkort. Men som sagt, det praktiseres forskjellig. 5715303[/snapback] Sant nok, men de som selger den til deg kan bli straffet fra MS, bl.a. ved å måtte tilbakebetale og ikke få lov til å selge maskiner og utstyr med programvare og programvare generelt fra MS.
persistent Skrevet 7. mars 2006 Skrevet 7. mars 2006 Prismessig ville jeg heller godt for en oppgradering. Skal du bruke OEM lovlig må du kjøpe en nå, og så en ny ved evt. maskinbytte. Oppgraderer du så kan du flytte lisensen over på den nye maskina og prisen blir vel stort sett lik. I tillegg til at du pr. definisjon skal ha tilgang til bedre support med en original oppgradering enn en OEM versjon.
Bone Skrevet 7. mars 2006 Skrevet 7. mars 2006 Det er da vel fysisk mulig å bruke en OEM versjon på flere enn 1 PC?!
Bone Skrevet 7. mars 2006 Skrevet 7. mars 2006 nei du får ikke aktivert den da 5716471[/snapback] Så.. den Første PC'n jeg bruker den CD'n på er KUN den PC'n jeg får brukt OEM -versjoner på? Er det slik at den sender info til MicroSoft da, eller.. om maskinvare-regnummer, eller noe sånn, slik at neste gang den sjekker så stemmer det ikke overens?
Maxila Skrevet 7. mars 2006 Skrevet 7. mars 2006 aner ikke men når de byttet hovedkort på min data så må jeg ringe vær gang jeg skal aktivere, det er jo nesten som ny data
Bone Skrevet 7. mars 2006 Skrevet 7. mars 2006 Og jeg som har brukt piratversjon av XP i alle år, tenkte at nå skulle jeg være snill å kjøpe orginal XP (som jeg har gjort), men hadde nå egentlig planer om å bruke den på både de to stasjonære og den bærebare som jeg eier.. Synes jeg har vært "snill" nok som har kjøpt en OEM versjon til over 1000-lappen til at jeg kunne ha fått brukt dem på mine egne PC'er i hvert fall.. hmm.. Skuffende.. sikkert mange som er uenige men..
johnj Skrevet 7. mars 2006 Skrevet 7. mars 2006 nei du får ikke aktivert den da 5716471[/snapback] Så.. den Første PC'n jeg bruker den CD'n på er KUN den PC'n jeg får brukt OEM -versjoner på? Er det slik at den sender info til MicroSoft da, eller.. om maskinvare-regnummer, eller noe sånn, slik at neste gang den sjekker så stemmer det ikke overens? 5716493[/snapback] Jess, ved aktivering sendes en oppsummering av maskinvaren i datamaskinen til Microsoft, og neste gang du aktiverer må dette samsvare - med unntak av små endringer som en rambrikke ekstra, f.eks. Feiler aktivering over internett må du slå på tråden og ordne det over telefon. Vil du ha Windows på tre maskiner, må du har tre unike lisensnumre. Du kan bruke den samme CD-en om du vil, men du må altså ha tre lisenser.
cyberpet Skrevet 7. mars 2006 Forfatter Skrevet 7. mars 2006 Og jeg som har brukt piratversjon av XP i alle år, tenkte at nå skulle jeg være snill å kjøpe orginal XP (som jeg har gjort), men hadde nå egentlig planer om å bruke den på både de to stasjonære og den bærebare som jeg eier.. Synes jeg har vært "snill" nok som har kjøpt en OEM versjon til over 1000-lappen til at jeg kunne ha fått brukt dem på mine egne PC'er i hvert fall.. hmm.. Skuffende.. sikkert mange som er uenige men.. 5716547[/snapback] Jeg er enig, akkurat samme situasjonen jeg er i.. Skjønner at jeg ikke kan ha den installert på flere maskiner samtidig, men vil gjerne kunne flytte den hvis jeg kjøper ny PC.. Til dere som har greie på det: Hvis jeg kjøper en OEM og installerer den på laptopen min, vil jeg få installert den på en ny maskin med en telefon til MS? Det er det viktigste for meg.. Og er det da slik at en fullversjon (ikke OEM) kan man flytte mellom maskiner som man vil?
Maxila Skrevet 7. mars 2006 Skrevet 7. mars 2006 (endret) cyberpet det tror jeg faktisk går vis du sier at du har byttet hovedkort og fått det på garantien edit: jeg fikk nytt hovedkort på garantien da ringte jeg inn, og sa jeg hadde byttet hovedkort, de spurte om det hadde gått på garantien, og jeg sa ja og så måtte jeg bare skrive inn en god del tall Endret 7. mars 2006 av MAXILA
persistent Skrevet 7. mars 2006 Skrevet 7. mars 2006 Spørsmål 1: Nei - dvs. en OEM-versjon knyttes (for evig og alltid) til den maskina/maskinvaren den installeres på. Ingen overflytting. Spørsmål 2: Ja - med litt forbehold. Dvs. at du kan installere en fullversjon på en maskin og så avinstallere den og be om ny lisens for å legge den inn på en annen maskin. Du kan ikke ha den på to samtidig, da den første versjonen vil slettes hos MS (dvs. du vil aldri få validert den).
johnj Skrevet 7. mars 2006 Skrevet 7. mars 2006 Til dere som har greie på det: Hvis jeg kjøper en OEM og installerer den på laptopen min, vil jeg få installert den på en ny maskin med en telefon til MS? Det er det viktigste for meg.. Det er mulig at du kan lyve deg til at det fungerer, men lovlig sett: Nei. Og er det da slik at en fullversjon (ikke OEM) kan man flytte mellom maskiner som man vil? Stemmer, men for å ha ditt på det tørre må den kun være installert på én maskin av gangen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå