Gå til innhold

Zeiss objektiver med Nikon F fatning


Anbefalte innlegg

Meget interessant for oss som bruker Nikon.

Zeiss skal lage objektiver Med Nikons F fatning.

Først ut er en 50 mm 1.4.

Etter hva jeg har fått med meg skal også prisen være i samme området som Nikons originalobjektiv.

Venter nok til disse kommer jeg i stedetfor å bestille nikon sin egen.

Det kommer etterhvert også 80 mm 1.4.

Skal visstnok også komme Zeiss objektiver med M-42 fatning, som det finnes adapter ti for Canon kamera.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Meget interessant for oss som bruker Nikon.

Zeiss skal lage objektiver Med Nikons F fatning.

Først ut er en 50 mm 1.4.

Etter hva jeg har fått med meg skal også prisen være i samme området som Nikons originalobjektiv.

Venter nok til disse kommer jeg i stedetfor å bestille nikon sin egen.

Det kommer etterhvert også 80 mm 1.4.

Skal visstnok også komme Zeiss objektiver med M-42 fatning, som det finnes adapter ti for Canon kamera.

5704091[/snapback]

 

Denne "nyhetene" har blitt omhyggelig diskutert for et par måneder siden på dette forumet, den har også vært forside sak på AKAM.no. Neste gang vær vennlig å sjekk opp om en ting er gammelt nytt før du poster det.

Lenke til kommentar

Da beklager jeg så meget at jeg kom med informasjon som jeg tenkte hadde interesse for andre også.

 

Kjørte faktisk et søk først, uten at det ga noen relevante treff, men da skal jeg selvfølgelig skjerpe mine rutiner og legge lista for å poste høyere neste gang.

 

Beklager så mye, skal ikke gjenta seg.

Lenke til kommentar

Er spent på hvordan 80 mm 1.4 vil komme ut prismessig. virker spennende.

 

Merker meg svar fra modin og tror at også jeg vil tenke meg om to ganger før jeg starter noen tråd her på akam! Det er mye som er gammelt nytt. Hvis alle trådstartere skulle lete gjennom gamle tråder for å se om det en lurer på har vært skrevet om tidligere, ville det bli ganske kjedelig å besøke dette forumet!!

Lenke til kommentar

Nå var vel disse ZF-objektivene utfallet av en større PR-kampanje fra Zeiss sin side som var mye omtalt i de fleste fotofora i ukesvis rundt nyttår. Jeg deler modins forbauselse over at det går an å finne kilder som tyder på at dette er brennhett nyhetsstoff såpass lenge etterpå, og synes det er dumt at dette skal bli tolket som et angrep på alle som poster informasjon som allerede er diskutert. Dette vil man aldri unngå, men det må være lov til å påpeke det slik at du vet at det finnes diskusjoner og meningsutvekslinger om det noen måneder tilbake i forumets historie.

 

Når det er sagt har det den siste uken dukket opp endel ny informasjon og noen faktiske testbilder her og der.

 

http://www.guru.org/~jdorff/zeiss/beta/

http://www.nikonclub.cc/nikon/index.php?showtopic=1655&st=30

http://www.zeiss.de/c12567a8003b58b9/Conte...1257118005d1d20

 

Hvis en kan leve med manuell fokus (i tillegg til manuell nedblending på ZS) på ZF-objektivene, kan dette bli spennende alternativer til originaloptikken..

 

Mvh

Kjetil

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg er enig i at så fremt du ikke har Nikon D200 eller bedre, så er det like greit å kjøpe Nikkor 50 1,4. At det objektivet er blant Nikkors skarpeste, betviler jeg dog.

At den tidligere Contaxversjonen av Zeiss objektivet med F-fatning var verdens beste 50mm all over, er derimot så og si ubestridt. Det gjør at hvis du har et Nikon-hus som kan måle lys med optikk uten chip (f.eks. D200), så vil det være et killerobjektiv. Lysere og større søker, i kombinasjon med en skikkelig manuell fokussnekke, vil kurere deg for lengsel etter AF. På en D70/D50 blir det for mye styr i forhold til det man betaler.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
Da beklager jeg så meget at jeg kom med informasjon som jeg tenkte hadde interesse for andre også.

Kjørte faktisk et søk først, uten at det ga noen relevante treff, men da skal jeg selvfølgelig skjerpe mine rutiner og legge lista for å poste høyere neste gang.

Beklager så mye, skal ikke gjenta seg.

 

Hei!

 

Her forstår jeg ikke helt hva dere mener.

 

Hvorfor skal man ikke ta opp igjen temaer som har vært diskutert tidligere?

 

Dét er det jo ingen logikk i: Hvis poster A legger inn et innlegg om emne X, så gjør A dette fordi han eller hun ønsker å drøfte et bestemt fotoverktøy, en teknikk eller en fotorelevant prosedyre. I dette tilfellet et objektiv. A ønsket å diskutere Zeiss-objektivene, og visste heller ikke at disse hadde blitt behandlet tidligere i akams fora.

 

Men det må da nødvendigvis bety at det er flere andre - mange flere andre - som heller ikke har sett den tidligere diskusjonen rundt de omtalte objektivene, og som på samme måte som A ønsker å drøfte disse og få vite mer om dem.

 

Hvorfor da Cirrrus beklager å ha omtalt Zeiss-objektivene, er vanskelig å skjønne. Dvs. jeg skjønner det selvsagt, men det er overhodet ingenting å beklage fordi intet fotografisk emne blir noensinne uttømt, og i hvert fall ikke objektiver som vi nå må forvente at flere og flere blir interessert i.

 

Akam-forumenes kvalitet ville synke dramatisk, hvis det skulle være slik at et tema som tidligere er behandlet i et eller annet forum her deretter ikke kunne tas opp på ny.

Lenke til kommentar
Men siden den er manuell så skulle vel Canon folken også kunne ta den i bruk, det finnes jo adaptere for objektiv også - men man mister riktignok et eller to blendertrinn...

 

Du mister ikke så mye som en blender engang ved å bruke et Novoflex-adapter for å sette Nikon på Canon. Den økningen i avstanden du får, er minimal, og kan ikke sammenliknes med for eksempel en mellomring.

 

Her er Novoflex-adapteret som gjør det mulig å bruke Nikon på Canon:

 

http://www.av-hardware.no/display.lasso?pr...01105NKq381D405

Lenke til kommentar

Det finnes også en variant med 42mm skrufatning. Kompabilitetsmessig vil den være enda mer garantert i forhold til adapter, siden den ikke altid er 100% på Nikon til Canon-adaptrene. Så kan man jo kjøpe seg et av de lekre Voightländer Bessaflex'ene som analog back-up (sikle).

Et annet (og kanskje enda bedre alternativ), er å kjøpe en brukt Contax Zeiss på ebay. Det vil bli billigere, og man får adapter til Contax-fatning også.

Lenke til kommentar
Du mister ikke så mye som en blender engang ved å bruke et Novoflex-adapter for å sette Nikon på Canon. Den økningen i avstanden du får, er minimal, og kan ikke sammenliknes med for eksempel en mellomring.

 

Her er Novoflex-adapteret som gjør det mulig å bruke Nikon på Canon:

 

http://www.av-hardware.no/display.lasso?pr...01105NKq381D405

5807795[/snapback]

 

Jepp stemmer det, da Canon har minst avstand fra filmplan til objektivfatning av de store SLR merkene. Slik at de andre produsentenes objektiver kan brukes med adaptere som ikke inneholder linser, og de vil fokusere til uendelig uten tap av lys.

 

Ps. Jeg kjøpte en Canon/Nikon adapter for 80 kroner på E-bay. Så jeg ville jeg nok ikke kjøpt Novoflex adapterern da denne er KRAFTIG overpriset. Det står foresten at Novoflex adapteret øker avstanden til bakre linselement. Dvs at det ikke fokuserer til uendelig, litt dårlig da det ikke er noe problem og lage en som fokuserer til uendelig det gjør min og den kostet en tidel.

Endret av modin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...