Gå til innhold

Nytt kort i 1500-2000 klassen?


Eudora

Anbefalte innlegg

Hei alle

 

Jeg er nå på let etter et nytt hovedkort, etter at jeg grillet mitt ASUS A8N SLI-Premium kort. :cry: Dette var et kort jeg var svært fornøyd med, med unntak av dette heat-pipe systemet. Jeg har et kabinet som Hovedkort blir montert opp ned i, og da funker ikke heat-pipe. Jeg annskaffet meg vann-kjøling og problemet var løst. Så det spiller ikke noen rolle om nytt kort har heat-pipe eller ikke.

 

Mitt spørsmål til dere der ute er: Hvilket HK kjøper jeg nå?

Jeg har tittet på flere av kortene i prisklassen 1500-2000, men finner ikke ut hvilket jeg skal velge Det virker som det er små forskjeller på stort sett alle kort i dag. Som jeg sa var jeg fornøyd med mitt A8N Premium, men titter mer og mer på DFI.

Det har også i dag kommet A8N32 kort. Hva betyr 32 ? Bedre med eller uten 32 ?

 

Det nye kortet jeg er på let etter bør ha støtte for:

AMD64 x2 4400+

2x Corsair PC3200 1GB.

2x XFX 7800 GT

Digital Lydutgang

Vannkjøling fra AquaComputer

Overklokking :w00t:

 

Den siste tiden har ATI dukket opp med chipset på nye HK. A8N Premium har nVidia. Spiller det noen rolle hva jeg velger her? Hva er best? XFX 7800GT er nVidia basert trodde jeg. Hva med tanke på oppgradering senere. Jeg er ute etter et HK jeg kan bruke å oppgradere i lang tid. (Lang tid i dataverden :hmm: )

 

Håper du kan hjelpe meg, og kansje skrive noen punkter hvorfor det ene forran det andre?

 

De kortene jeg titter mest på er:

ASUS A8N-SLI Premium

ASUS A8N32-SLI Delux

DFI SLI-DR Expert

DFI RDX200 CF-DR

Alle finnes hos Komplett.no

 

På forhånd takk!

Endret av Eudora
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm etter litt mere lesing frem og tilbake, tror jeg, jeg velger å fortsette med ASUS. Fordelen med DFI er overklokking, men nå er ikke jeg den ekstreme overklokkeren heller da. Det virker også som det er problemer med sammarbeid mellom DFI og diverse skjermkort. Stemmer dette ? Nå det kommer til problemer med ASUS er det stort set BIOS'en det feiler noe. Men med en update av denne så funker det.

 

Så kommer vi til det som skal avgjøre kjøpet mitt.

A8N32-SLI Delux vs. A8N-SLI Premium.

 

Etter mitt hode er A8N32 den såkalte storebror til A8N, noe som skulle medføre at A8N32 er et bedre kort. Men er det det ? Det har færre SATA tilkoblinger og jeg vil også påstå at layout er dårligere på A8N32 .Det harogså 3 cool-Pipe blokker, fremfor A8N som har 2. Som nevnt i sist post har jeg i dag vann-blokker som passer A8N. Går jeg til innkjøp an A8N32 må jeg anskaffe 1 ekstra vannblokk. Vi snakker da om et prishopp på ca. 700kr totalt. Er A8N32-SLI Delux vert de 700 kronene mer en anskaffelse av et nytt A8N-SLI Premium.

Lenke til kommentar

Siden du sansyneligvis vill fortsette og bruke dine to 7800 GT kort i SLI må du gå for et hk med nf 4 SLI chipsett.

 

A8N 32 er bedre på spill en A8N, men ikke så veldig mye. Grunnen til at 32 versjonen har mer heatpipes er fordi SLI 16X chipsettet er en to chip løsning. (det er to fulle 16X i stedet for to 8X pci-e baner når det settet i sli) mens vanlig sli chipsett er en chip løsning.

Lenke til kommentar

Synes du burde velge A8N SLI Deluxe kortet, siden du ikke skal bruke den orginale chipset kjølingen og da blir det dumt å betale ekstra for premium utgaven, men det skal også nevnes at prisforkjellen mellom disse er bare 83kr (ifølge prisguiden)

jeg liker heller ikke layouten på A8N32 kortet og prisen er endel høyere, ytelses forkjellen er vel også minimal.

Lenke til kommentar

Brusfantomet: Den tråden ga meg en del forståelse av hele SLI prinsippet som jeg ikke helt har forstått meg på tidligere. :thumbup:

 

Freeky2k: A8N-SLI Delux ser ikke ut til å støtte AMD64 x2 4400+, men ellers hadde det vært et kjempevalg siden det har 2Ghz Databus.

Ref: Komplett.no (Kompatible prosessorer Athlon 64, Athlon 64 FX)

Ikke kult å ha en x2 4400+ hvis den ikke nyttes fult ut :roll:

 

Så da er i gunnen konklusjonen klar, jeg anskaffer meg et nytt

ASUS A8N-SLI Premium på mandag (6/3-06).

Hvis det ikke er noen DFI eiere der ute som kan komme med argumenter som taler for et av DFI sine kort.

Endret av Eudora
Lenke til kommentar
A8N SLI Delux støtter da X2 4400+, det er jo for svarte den kombinasjonen jeg kjører jo!

5702251[/snapback]

 

Stemmer det du sier, jeg bøyer meg i støvet. Bare leste litt på komplett jeg :whistle:

 

Men på ASUS.COM står det skrevet:

This motherboard supports AMD 939-pin Athlon™ 64 X2 Dual-Core processor with 1MBx2 or 512KBx2 L2 cache which is based on 64-bit architecture. It features better multithreaded / multitasking performance than Athlon™ 64 FX / Athlon™ 64.

Endret av Eudora
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...