Gå til innhold

Trenger innspill på HTPC pogramvare og Codecer


Anbefalte innlegg

Hei,

 

I mitt forsøk på å sette opp en HTPC boks så har jeg (i påvente av at TV kortet og nytt lydkort skal kommei posten) konsentrert meg om programvare. Jeg har bestemt meg for å bruke Windows XP Home edition + Medieportal og så langt ser dette ut som en bra kombinasjon.

 

Men det jeg derimot lurer litt på er en generell oversikt / anbefaling av følgende programvare:

 

Medieavspiller for musikk og film:

Hvilken medieavspiller anbefales for avspilling av musikk og film? Er det et program som gjør jobben bra for alle formål eller bør jeg ha et program for film og ett eget for musikk?

 

Codec:

Hvilke Codec trenger jeg og aller helst finnes det et godt sett med codecer uten spyware? (helst gratis, eller rimelig)

 

Format:

Hvilket format anbefales ved opptak fra TV via TV-kortet (tilkoplet vanlig bordantenne men med godt signal) til HD? Hvilket format er det "beste" og hvilken bitrate trengs? Jeg ønsker at TV opptakene skal være "lossless" men ikke til enhver pris - dvs. det er også viktig at ikke hele HD fylles opp etter en liten halvtime med opptak. Jeg har en 200Gb HD til formålet samt Mpeg2 encoding i TV-kortet.

 

Lossless musikk encoding:

Hva regnes som "tilnærmet lossless" ved ripping av CD plater? Jeg ønsker å rippe alle CD platene mine og legge disse på HD men vil ha en god kvalitet men samtidig ønsker jeg ikke at hver sang tar 40Mb plass. Hva regnes som det beste formatet til dette?

 

Sammenliknig av filmformat:

Hvordan rangeres media formatene DivX, AVI, Mpeg, DVD, VCD osv. Hva er forskjellene, styrker og svakheter. Ved ripping av DVD filmer - hvilket format bør jeg rippe til for å beholde god kvalitet til avspilling på TV og (fremtidig) prosjektør / stor LCD TV?

 

 

Anbefalte program til følgende formål:

- Konvertering av medieformat

- Avspilling av medieformat

- Ripping av DVDer

 

Det som er viktig med pogramanbefalingene er at det er gratis program eller rimelige program (ser ikke for meg å kjøpe lisenser til tusenvis av kroner her!). Jeg ønsker heller ikke program som inneholder haugevis med spyware osv.

 

Takker for alle innspill her!

 

muthe

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...