Gå til innhold

asp.net: vise meny når bruker er innlogget


Anbefalte innlegg

Jeg har en side som er delt i to - Venstre side skal inneholde en Login box og en meny, og høyre side skal vise innholdet (content vindu).

 

Har fått på plass Loginbox og meny, og jeg får logget inn brukere. Det jeg ønsker, er at når en bruker en logget inn, skal menyen komme frem, og når ingen er logget inn, skal menyen være skjult. Enkelt å få til dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Det der virket :-)

Et annet spørsmål: asp har masse funksjoner og komponenter som er ferdiglaget, f.eks Login box. Når jeg bruker en Login Box, er da tilstand mellom sider ( f.eks sessions) allerede implementert? Når man lager mer avanserte webapplikasjoner, er det da normalt å skrive sine egne login bokser og skrive kode for tilstand selv?

 

 

 

 

Hvis du bruker ASP.Net 2.0 så er det enkleste å bruke Login kontrollen, og LoginView kontrollen til å filtrere hva som skal vises om brukeren er logget inn eller ikke.

 

Eller som svaret over:

panelMeny.Visible = User.IsAuthenticated;

5691232[/snapback]

Lenke til kommentar

Login kontrollene i ASP.Net 2.0 bruker som standard SqlMemberShipProvider mot connectionstringen som har navnet LocalSqlServer. Den bruker ikke Session, men en kryptert cookie. Du må lage databasetabeller og sånt først ved å bruke ASPNET_REGSQL.EXE som ligger i %windir%\microsoft.net\framework\VERSION katalogen.

 

Det er også ganske enkelt å skrive sin egen membershipprovider ved å bruke IMembershipProvider for å f.eks. hente/lagre brukere i egendefinert database eller filer eller mot domenekontroller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...