Gå til innhold

Annbefalinger av diverse PHP-bøker?


Gjest Slettet+56132

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+56132

Jeg har nå i lange tider hatt lyst og lære meg PHP og MySQL. Så jeg har nå søkt litt rundt på forumet i PHP-delen og sett på diverse bøker om PHP annbefalt av dere.

 

Og jeg kom frem til at det er tre bøker som ser mest facinerende ut. Og det er følgende:

 

- Webprogrammering i PHP (408 sider) av Svend Andreas Horgen. Pris: 398,-

- PHP and MySQL Web Development, 3rd Edition (960 sider) av Luke Welling og Laura Thomson. Pris: 175.28,-

- Stylin' with CSS: A Designer's Guide (250 sider) av Charles Wyke-Smith. Pris: 134.19,-

 

For meg er det bok nr. 2 som ser mest lovende ut. Koster 10 kr mindre enn bok nr. 3 :p Jeg har også sett litt på kommentarene, der bok nr. 2 falt mest i smak. Den fikk mest positivt og høyest karakter...

 

Nå skal det også sies at bok nr. 1 ser litt for enkel ut... Og engelsk er ikke et problem, det forstår jeg godt. Så jeg vil ha tilbakemeldinger om de bøkene jeg har satt opp. Helst ikke si i fra om andre, da disse ser greie nok ut...

 

Takker for alle svar!

 

PS: Oppsettet er bare for å få det til å se litt "fancy" ut :p

 

EDIT: Tok bort den siste boken om PHP da den er uaktuell og la til en om CSS...

Endret av Slettet+56132
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+56132
Ville gått for nr1 eller nr2:)

5675049[/snapback]

Takker for ditt svar :)

 

Jeg har bare lest nr 1(venter på nr 3). Men jeg mener at Webprogrammering i PHP er for de som kan lite eller ingenting php fra før.

5676989[/snapback]

Jeg lurer bare på om den tar for seg MySQL i samme slengen? Har litt lyst å lære PHP og MYSQL.

 

Selv om eg ikkje har lest 2. eller 3., så kan eg anbefale 1.

Den er lett å lese i. Eg har lært mykje frå den.

5677091[/snapback]

Høres bra ut, men tar den for seg PHP og MYSQL?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132
Jepp, har et kap. om MYSQL og et om php+mysql.

EDIT: Kva har CSS med saken å gjere? Har du tenkt å kjøpe ei bok om CSS?

5678611[/snapback]

Mja, muligens. Får se etterhvert, jeg er ikke helt sikker på hva CSS er da, det er jo kun en mulighet... Kunne jo trenge det også

Endret av Slettet+56132
Lenke til kommentar
Høres bra ut, men tar den for seg PHP og MYSQL?

Webprogrammering i PHP har to kapitler om MySQL og ett om SQLite, hvis jeg ikke husker helt feil (har solgt boka). Selv må jeg innrømme at jeg lærte lite av denne boka, men så kunne jeg litt PHP og MySQL når jeg begynte å lese den.

Jeg har uten tvil lært mest av å studere andres scripts og lese diverse tutorials. Dette forumet har også vært til stor hjelp, selv om jeg aldri har spurt om hjelp her (liker best å klare ting uten hjelp fra andre, men ikke misforstå, det er ikke noe galt i å spørre om hjelp).

 

Bøker for å lære PHP og MySQL er unødvenig etter min mening, men det finnes en del gode bøker som tar for seg sikkerhet og litt mer avansert PHP og MySQL. Skal selv gå til innkjøp av en bok som tar for seg nettopp det med sikkerhet, må bare få litt cash først.

 

Beklager hvis dette ble litt OT.

 

Edit:

Jepp, har et kap. om MYSQL og et om php+mysql.

EDIT: Kva har CSS med saken å gjere? Har du tenkt å kjøpe ei bok om CSS?

5678611[/snapback]

Mja, muligens. Får se etterhvert, jeg er ikke helt sikker på hva CSS er da, det er jo kun en mulighet... Kunne jo trenge det også

5679152[/snapback]

Du er ikke helt sikker på hva CSS er, og så skal du kjøpe bok om det?

Anbefaler heller at du leser litt på HTML Dog eller W3 Schools hvis du skal lære deg CSS (og HTML for den saks skyld).

Endret av Prodigy_
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132
Høres bra ut, men tar den for seg PHP og MYSQL?

Webprogrammering i PHP har to kapitler om MySQL og ett om SQLite, hvis jeg ikke husker helt feil (har solgt boka). Selv må jeg innrømme at jeg lærte lite av denne boka, men så kunne jeg litt PHP og MySQL når jeg begynte å lese den.

Jeg har uten tvil lært mest av å studere andres scripts og lese diverse tutorials. Dette forumet har også vært til stor hjelp, selv om jeg aldri har spurt om hjelp her (liker best å klare ting uten hjelp fra andre, men ikke misforstå, det er ikke noe galt i å spørre om hjelp).

 

Bøker for å lære PHP og MySQL er unødvenig etter min mening, men det finnes en del gode bøker som tar for seg sikkerhet og litt mer avansert PHP og MySQL. Skal selv gå til innkjøp av en bok som tar for seg nettopp det med sikkerhet, må bare få litt cash først.

Penger er ikke et problem, men har jeg lyst så har jeg lyst.

 

Det er sikkert ein fordel å vite kva du du bruker penga dine på.

Korleis veit du at du treng det når du ikkje veit kva det er?

CSS brukar du berre til design og har ABSOLUT ingenting med PHP og webprogramering å gjøre.

5679162[/snapback]

Jeg kan faktisk HTML, og jeg vet at CSS har ingenting å gjøre med PHP. Jeg ville ha annbefalinger av bøkene, ikke kritisering av hva jeg har lyst å kjøpe :roll:

Lenke til kommentar

Bok 1 er ikkje veldig avansert, men avansert nok.

Den har mange eksempel med bilde av resultatet.

 

BTW: Poenget med denne tråden er at du skal få ei bok som du er fornøgd med, ikkje sant? Det kan jo vere lurt å skjekke kva CSS er før du kjøper bok. Eg seier ikkje at du skal lære det, berre få eit lite innsyn i det.

 

Erleg talt, det tek deg maks 20 min.

www.htmldog.com

www.westciv.com

Viss du har innsyn i CSS, så treng du ikkje bry deg om det eg har skrive ovenfor.

Grunnen til at eg anbefaler dette, er at du gav uttrykk for at du ikkje visste kva CSS er her:

...jeg er ikke helt sikker på hva CSS er da...
Lenke til kommentar

Jeg lurer egentlig på hvilken type bok du er ute etter? I første post nevner du tre bøker, to PHP (og MySQL) bøker og èn CSS bok. Dette er som du allerede har sagt at du vet, to helt forskjellige programmeringsspråk.

 

Hvis du kan være litt tydligere på hva du er ute etter, så blir det mye enklere for oss å hjelpe deg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Jeg vet at PHP og CSS er forskjellig. Men jeg vet også hva de gjør. Altså, først av alt, så er det en god bok om PHP og MySQL. CSS kan komme litt etterpå...

 

CSS brukes vel til å sette opp hvordan siden skal se ut... Personlig har jeg mest lyst på bok nr. 2. Men jeg lurer på hvilken av dem som er best.

 

Jeg har sett på W3 Schools og HTML Dog, men jeg liker best å lese fra bøker. Det er derfor jeg skal skaffe meg bøker... Liker det liksom best, har ikke noen forklaring.

 

CSS boken kan jeg la stå litt til siden, da jeg først og fremst vil lære PHP!

Lenke til kommentar

Jeg har både bok 1 og 2. Jeg syntes bok 1 var lettlest og fin og lære deg hvis du ikke kan så mye fra føre av. Mens bok 2 er den klart beste som dekker MYE mer, og som har mange eksempler av og lage forum, webshop, mailklient osv. Bok nr 2 følger det også med en CD med alle eksemplene i boka som jeg har satt stor pris på.

 

Skal jeg oppsummere disse få setningene blir det at jeg leste 1 og lurer jeg på noe slår jeg opp i 2. CSS kan du finne nok stoff av på nettet. Hvis du vil ha en papirbok forstår jeg gått det. Da ville jeg anbefalt

More Eric Meyer on Css, men den er hvis du har lest litt først. Les litt på

htmldog og w3schools så går det bra

Lenke til kommentar

CSS er et godt språk, og jeg annbefaler deg å lære det med en gang. Det er enkelt, og tar ikke lang tid å sette seg inn i :)

 

Førstnevnte bok, Webprogrammering i PHP, vil jeg annbefale på det sterkeste. Du lærer alt det grunnleggende innen PHP og MySQL, og ved å sammtidig studere andre skript får du en god grunnleggende forståelse innen PHP og MySQL.

 

Webprogrammering i PHP inneholder også kapitler for tilstandsbevaring, og et stort kapittel som tar for seg sikkerthet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...