Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvilken dobbeltspolet sub til 5000,-?


ThoooR

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har nettopp kjøpt ny (gammel) bil og skal "forandre" litt på anlegget. Jeg har pr dags dato liggende: headunit, for/bak komponentsett, en stk DENON 6 kanaler og to stk Dynabel BF1702. + to stk 12" MAAudio subber.

 

Jeg har planer om å kjøpe en ny sub til dette, da de to jeg har ikke er optimale. Har dere noen gode forslag til en god sub som er dobbeltspolet med 4OHM på hver spole? Tanken er å brokoble begge forsterkerne på en gromsub, dette hovedsaklig for å spare plass (istedenfor to middelmådige subber, slik som nå).

Jeg er fan av bassrefleks (ja, pga av dyp bass og mye lyd), men siden denne løsningen gjør det litt kronglete med rør og slikt ser gjerne for meg en slavebassløsning... kanskje? :)

 

Bilen alt dette skal inn i er en SAAB 9000 -96 coupe. Budsjett for suben... 5000?

 

Takker for svar! :cool:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg er fan av bassrefleks (ja, pga av dyp bass og mye lyd), men siden denne løsningen gjør det litt kronglete med rør og slikt ser gjerne for meg en slavebassløsning... kanskje? :)

 

5672951[/snapback]

 

Kan prøve å lage slot i stede for rør. Litt mere komplisert og tidkrevende enn rør, men min mening er at det låter mye bedre enn rør.

 

Jeg har planer om å kjøpe en ny sub til dette, da de to jeg har ikke er optimale. Har dere noen gode forslag til en god sub som er dobbeltspolet med 4OHM på hver spole? Tanken er å brokoble begge forsterkerne på en gromsub, dette hovedsaklig for å spare plass

 

Hm, trur du må ha noe hardcore elektrisk utstyr *kan ta feil* for å få begge forsterkerne til å gi samme signal, styrke etc. Slik at du ikke pensjonerer subben før den når alderdom.

Lenke til kommentar
Hm, trur du må ha noe hardcore elektrisk utstyr *kan ta feil* for å få begge forsterkerne til å gi samme signal, styrke etc. Slik at du ikke pensjonerer subben før den når alderdom.

5673011[/snapback]

 

Jeg tror ikke dett kommer til å bli et problem i praksis, da forsterkerne er like, og jeg seff bruker like lange kabler til power og inputs. :)

 

Å bruke en slot istedenfor er seff. også en mulighet, men jeg sliter litt med å finne et element. Akkurat nå heller jeg mot dette:

http://www.bilstereo.no/prod_detaljer.php?id=234

Høy SPL (91dB), passe effekthåndtering 750W RMS, mens 2x6 OHM er ikke optimalt men går bra.

Dessuten blir kurven meget pen i en 60L portet kasse med FO=30Hz :D

 

Noen innvendinger? :hmm:

Endret av ThoooR
Lenke til kommentar
Jeg tror ikke dett kommer til å bli et problem i praksis, da forsterkerne er like, og jeg seff bruker like lange kabler til power og inputs. :)

 

Å bruke en slot istedenfor er seff. også en mulighet, men jeg sliter litt med å finne et element. Akkurat nå heller jeg mot dette:

http://www.bilstereo.no/prod_detaljer.php?id=234

Høy SPL (91dB), passe effekthåndtering 750W RMS, mens 2x6 OHM er ikke optimalt men går bra.

Dessuten blir kurven meget pen i en 60L portet kasse med FO=30Hz :D

 

Mhp at dette ikke akurat er ting som er produsert med tanke på å fungere på denne måten hadde ike jeg tatt sjansen på det iallefall. Forsterkere som er ment å fungere på denne måten er nok en smule mer gjennomførte enn disse. To Volvoer som er produsert rett etter hverandre er fortsatt ulike på enkelte områder, det kan f.eks variere med +-5 hk i motoren +++. Det er her snakk om eksempelvariasjon og det tror jeg en trygt kan regne med disse forsterkerne har.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...