Gå til innhold

Nytt 4/3 dSLR (og ny dSLR-aktør..)


Anbefalte innlegg

Sjekk ut Panasonics 4/3-rds dSLR:

http://www.dpreview.com/news/0602/06022609panasonicdmcl1.asp

 

både optikk og kamerahus er relativt spennende nyheter, men kanskje særlig optikken. Med tanke på forholdet mellom Leica og Panasonic kan dette kanskje gi pekere på hvor Leica er på vei det neste halve året eller så, digilux 3?

 

Blir spennende å se om dette er nyheter som kan puste liv i 4/3.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan vi håpe og be om at dette samarbeidet fører til en moderne digital variant av Leica CL/Minolta CLE? Det var et samarbeid mellom Leica og Minolta på '70-tallet, som fikk et felles avkom. Det var en kompakt målsøker med noen få objektiver, pluss kompabilitet med Leicas øvrige utvalg.

Det siste kan vi nok glemme, men hvis Digilux 3 leveres med 4/3-sensor, så er det nært nok for meg.

Lenke til kommentar
Kamrahuset ser nydelig ut.

5670650[/snapback]

 

Har dette kameraet speil eller er bruker det bare sensor som søker. Vi snakker vel ikke om den digital eraens svar på rammesøkeren. Synes det ser alt for smalt ut til å ha et speil. Vet at artikkelen omtaler det som DSLR, men jeg kjenner også til fotoblader som omtaler Sony R1 som DSLR da det tilsvarer DSLR kvalitet.

 

edit: Sjekket det opp og det har det samme systemet når det kommer til speiler som Olympus e-330. Hadde vært spennende hvis Leica utvikler versjoner av kameraer med dette systemet da det vil være et mer moderne kamera, med mange av de samme fordelen som rammesøkeren hadde. Er fint med det nostalgiske, men hadde vært gøy om Leica ville lage moderne digitale kameraer (i proff/avansert amatør segmentet) med et litt annet prinsipp en DSLR.

Fint med en digital-m, men det vil ikke bli et moderne kamera, men noe for spesielt intereserte.

Endret av modin
Lenke til kommentar

Hør hør, det er gospel for meg. Jeg håper som tidligere nevnt en digital Leica CL. Det ville vært en naturlig konsekvens av utviklingen, synes jeg.

 

Porrosøker kan bli interessant i Leicas kyndige hender. De er jo flinke til å lage veldig lyssterke søkere fra før, så kanskje de kan gjøre noen med lysstyrken på Porrosøkeren også.

 

Helt enig i at kameraet er utrolig sexy :dribble:

Lenke til kommentar

Helt enig i at det ser kjempespennende ut. Det overrasker meg at det skulle gå så kort tid fra E-330 ble lansert (som ikke engang er kommet ut ennå) til neste dSLR med live preview skulle bli presentert, men de samarbeider tydeligvis ganske tett der i gården. Det blir neppe det eneste med live preview som blir lansert i år... :)

 

Som ivrig bruker av vridbar LCD-skjerm er det skuffende at dette nye ser ut til å ha kun fast skjerm?

 

Ellers er det også veldig lovende at flere kommer på banen med 4/3-system. Det hadde vært fantastisk om dette kunne bli en felles standard !

Jeg er ganske sikker på at hvis Apple hadde gjort på samme måte som IBM, og latt andre slippe til, så hadde Mac vært noe helt annet og større i dag enn de er nå..

Slik det fungerer i SLR-kamerabransjen har man vært ganske låst til ett merke når man først har begynt med det, og dette er det selvfølgelig Canon og Nikon som tjener mest på siden de er "safest" å kjøpe pga markedsdominansen.

Lenke til kommentar

Ikke så rart at det ligner på E-330. Svært mye av innmaten er den samme, og Olympus har samarbeidet med Panasonic og Leica om utviklingen. N-mos brikken på 7.5MPix som brukes i begge kommer fra Panasonic.

 

Det er neppe store odds på at Leicas versjon vil være bortimot identisk med Panasonics versjon, men med mer eksklusivt design og litt stivere pris.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...