Gå til innhold

dele seksjoner av en fil opp i variabler


Anbefalte innlegg

Jeg driver og leker med et lite nyhetssystem som benytter seg av vanlige "flatfiler". Jeg holder meg til å skrive rein tekst inn i filene, slik at sidens design og liknende lett kan endres.

For øyeblikket har jeg en fil for forfatter, en med selve teksten og en med ingressen.

Er det noen måte og få dette inn i en fil?

Jeg ser for meg en fil som er bygd opp som dette:

 

#ingress: Ingressen er en viktig del av en artikkel. Den skal fange oppmerksomheten til leseren
#forfatter: Kalle Klovn
#tekst: Dette er selve teksten i artikkelen. Jeg lurer på hva som skal stå her egentlig?

Det jeg da vil, er og få teksten som står etter "#forfatter: " inn i en variabel ($forfatter), teksten etter "#tekst: " inn i en variabel ($tekst) og teksten etter "#ingress: " inn i en variabel ($ingress). Er det noen kløktige PHP kodere der ute som har noen lette og ikke minst gode forlag på hvordan dette helvete kan løses :p ?

 

For øvrig er det det samme om det står "#forfatter: " eller "*forfatter: " foran navnet på forfatteren, bare det er noe som gjør at PHP kan gjenkjenne forfatteren og legge det inn i en variabel på en eller annen måte...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville delt opp filen slik:

id|forfatter|ingress|tekst
1|Kalle Klovn|Ingressen er en viktig del av en artikkel. Den skal fange oppmerksomheten til leseren|Dette er selve teksten i artikkelen. Jeg lurer på hva som skal stå her egentlig?

(Id synes jeg alltid er greit å ha med, men dette er vel en smakssak, kanskje... Gjør det greit å kunne redigere nyheten)

den første linjen er vel heller ikke helt nødvendig å ha, da, men er greit å ha en slags oversikt over hvilke felt som er hvor.

Dersom du gjør det på denne måten, er det veldig greit å legge hver felt (et felt blir skilt av skilletegnet |) til en variabel, vha file og explode

Husk da å bytte ut \n (linjeskift) i ingress og tekst med f.eks <br>.

Det kan også være lurt å bytte ut evt skilletegn (|) som er lagt inn i teksten fra form med f.eks | (HTML for |).

 

Men så er dette bare måten jeg ville gjort det på, da... Mange ville brukt andre metoder. Vet at det er enkelte som sverger til serialize og unserialize når det gjelder lagring til filer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...