Gå til innhold

[Hjelp] Til å sikre win2k3 servere?


Anbefalte innlegg

Har bare hatt "managed dedicated servers", eller plain shared hosting tidligere, og sluppet unna server administrasjon.

Nå har jeg valgt en løsning hvor jeg leier serverne per år, og administrerer disse selv. Det er 4 stk xenon bokser med 2 giga ram hver. De kjører win 2003, patchet og alle SP og oppdateringer er tatt.

For tiden er alle 4 stand-alone maskiner, og ikke cluster. Kjører ingen lastebalansering ennå, det kommer i løpet av andre kvartal.

Hva skal jeg gjøre for å ivareta sikkerhet?

 

Har lisens for Zone Alarm Pro, siste med antivirus og anti spam/spyware. Er usikker på om ZA støtter MS server?, eller om ZA kun er for desktop bruk. Det er selvsagt HW firewall hos hosting selskapet. Trenger jeg egentlig en SW firewall da?

 

 

Minimere sjansen for D-Dos angrep? Noe spesielt jeg bør tenke på?

Det store marerittet er at serverne blir tatt over av crackere eller noe slikt.

Det vil ikke lagres sensitive personopplysninger på serverne, slik som kredittkortnummer o.l. da dette håndteres av tredjepart. Likevel bør sikkerheten være så god som mulig.

 

Noen som kan gi meg noen best-practises når det gjelder slikt? Kanskje artikler eller how-to's?

 

Disse serverne skal ikke gå live før i 1 juli, så jeg har litt tid på å sette meg inn i server drift. Boktips blir jeg derfor også svært glad for.

Endret av mrs.robinson
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...