Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Ny maskin. pc fryser, rebooter ++ :'(


Anbefalte innlegg

Hei :(

Satte sammen pcn som jeg nettopp hadde kjøpt på torsdag. Alt gikk greit på det området. Leste en kommentar om strømforsyningen min at den kunne bli statist elektrisk ved første oppstart. Han som skrev denne kommentaren hadde fått ødelagt HD'ne sine. Jeg hadde bare koblet strømmen til hovedkortet og ikke noe annet og hadde tilogmed strømforsyningen utfor pcn. Kobla alt sammen skikkelig etterpå og starta opp. Det ble litt tull med nye drivere og sånn... Hadde jo ikke uinnstalert alt før jeg satte i nytt.. Men jeg fikk det til tilslutt.

 

Alt fint, helt til jeg spilte litt Battlefield 2. Plutselig bare fryste hele pcn seg :( Spilte litt Quake 4 men der fryste den seg ikke... Tenkte det kanskje bare var Battlefield 2 men så fryste pcn seg i windows og!

 

Pcn reboota seg plutselig også engang. Tror det var når jeg spilte.. Kom en kjapp bluescreen som gikk så kjapt at jeg ikke fikk sett hva som stod på den før pcn slukka og starta igjen.

 

Fikk nettopp en Quake4 feil når jeg skulle lukke programmet. "Instruksjonen i "0x7c91103c" refererte til adresse "0x00000000". Minnet kunne ikke være "written".

Trykk ok eller avbryt

 

Skulle også prøve og laste ner noen nye grafikkkort drivere men når jeg hadde lasta de ned fikk jeg beskjeden at "the file may be damaged or not verified. Find another" Var noe sånn.. Prøvde flere andre men fikk den samme meldingen.

 

Jeg brukte mine 2 disker fra før av. WD 120gb ide disk og en S-ATA Maxtor 300gb.

 

Det jeg kjøpte var nytt hovedkort,ram,psu,prosessor og grafikk kort.

 

 

AMD Athlon 64 X2 4200+ 2.2GHz Socket 939 (hadde 2500+ før)

XFX GeForce 7800GT 256MB GDDR3 (hadde Ati Radeon 9600 eller no)

Hiper HPU-4S525, Silent 525W, 3 Vifter

ABIT KN8-SLI,nForce4 SLI, Socket-939 (hadde Asus A7N8X Deluxe)

Corsair Value S. PC3200 DDR-DIMM 2048MB

 

Temperaturer ligger på:

CPU 38

Mainboard 27

Maxtor disk 35

den andre disken vet jeg ikke..

 

Kan noen være så snill og hjelpe meg

Tror vel ikke strømforsyningen fucka opp pcn? Skulle ikke tro det.... :\

Er så dumt når man får ny hw og det ikke fungerer skikkelig :cry:

Endret av Skinnhesten
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Buhu :(

Skal si den formateringen skulle bli slit! Pcn frøys seg i selve formateringen og den tulla flere ganger! Men nå har jeg fått innstalert winxp igjen og drivere men pcn fryser enda og jeg har ikke spilt noe engang!

 

Kan det være diskene mine? Har jeg kobla dem feil eller no? :\ S-ata disken står i sata og ide i ide og cd/dvd rommene har egen ide kabel med master og slave.

 

Kjørte PCmark 2005 og pcn fryste seg i midten av testen File Decryption. Boota pcn og kjørte testen igjen. Skjedde akkruat det samme på samme plass....

 

Viss jeg ikke får fiksa dette her får jeg heller levere stashet tilbake... :(

Endret av Skinnhesten
Lenke til kommentar

Får du fortsatt blåskjerm? For å se hva som står på blåskjermen, høyreklikker du 'Min datamaskin', trykker 'Egenskaper' - 'Avansert' - 'Oppstart og gjenoppretting' (eller noe i den duren) og fjerner haka ved 'Automatisk restart'... Hvis du får opp en blåmelding nå når PC-en kræsjer, kan du skrive errorkoden og errormeldinga her... da kan det være enklere for oss å hjelpe deg!

Lenke til kommentar

Den blåskjermen har jeg fått 1 gang så restarta den seg... Tror kanskje det har noe og si med at jeg brukte AA i et spill. Men hovedsaken er at pcn fryser seg. Kan jo ikke gjøre en dritt. Prøvde og disconnecte Sata disken og kjøre den pcmark testen. Den kom forbi file decryption men fryste seg i audio/video encoding testen... :(

Lenke til kommentar

Pcn kjører memtest86 nå. 2 passes og holder på med det 3. Ingen errors so far. En på Abit forumet sa jeg skulle sjekke psu voltage greier. Han mente det kanskje kunne være psu'en som var problemet. Men den er jo helt ny og den burde jo gi nok strøm? 525w.. Jeg har jo ikke evig mye ting inne i heller. 3 på hovedkort, 1 i grafikkkort, strøm til hver disk og floppy. Merkelig...

Skulle også kjøre prime95. Får gjøre dette etterpå.

 

Håper på mer hjelp. Surt med hw som ikke funker... :(

Lenke til kommentar
Pcn kjører memtest86 nå. 2 passes og holder på med det 3. Ingen errors so far. En på Abit forumet sa jeg skulle sjekke psu voltage greier. Han mente det kanskje kunne være psu'en som var problemet. Men den er jo helt ny og den burde jo gi nok strøm? 525w.. Jeg har jo ikke evig mye ting inne i heller. 3 på hovedkort, 1 i grafikkkort, strøm til hver disk og floppy. Merkelig...

Skulle også kjøre prime95. Får gjøre dette etterpå.

 

Håper på mer hjelp. Surt med hw som ikke funker... :(

5667686[/snapback]

 

 

Har akkurat samme problemet selv...

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=543122

 

Vi har begge XFX skjermkort, kanskje det er problemet?

Lenke til kommentar

Hmm merkelig. Ganske likt problem ja! På en måte ville det vært rart viss det var skjermkortet og. Når jeg gamer Quake 4 så fungerer det helt flott. Spillet har ikke krasjet der og det krever jo endel. Jeg har en post på abit forumet og, http://forum.abit-usa.com/showthread.php?p=684051#post684051

Den forrige pcn min funka helt flotters. Jeg tror jeg har en forbannelse over meg med hw. ALLTID er det noe føkk, forrige pc er eneste unntak! :dontgetit:

Lenke til kommentar

Bruker nvidia firewallen ja..

har sata disk men om NCQ er på vet jeg ikke... Hva er det og hvor kan jeg sjekke det?

 

edit: Leste på noe troubleshooting i manualen

 

q: Do I need to clear the CMOS before I use a new motherboard to assemble my new computer system?

 

a: Yes, we highly recommend that you clear the CMOS before installing a new motherboard. Please move the CMOS jumper from its default 1-2 position to 2-3 for a few seconds. and then back. When you boot up your system for the first time, follow the instructions in the user's manual to load the optimized defaults.

 

Jeg har da ikke holdt på med denne CMOS greia. Viss jeg gjør det nå.. Må jeg dille masse i sånn bios greier og sånn?

Endret av Skinnhesten
Lenke til kommentar

Få av installert nvidia brannmuren og bruk omtrent hva som helst annet, den er som sagt mye problemer med.

 

Under Enhetsbehandling finner du "NVIDIA nforce4 ADMA controller" eller lignende, klikk deg inn på egenskaper og sjekk om det er hake på Native Command Queuing"

 

Edit: om du resetter bios/cmos så må nok alle innstillinger i bios gjøres på nytt.

Endret av nahojdat
Lenke til kommentar

Sjekka det. Så ingenting om NCQ der.

 

Haket på Serial ATA Generation 1 - 1.5G

Alt er haket på:

Let BIOS select transfer mode

Enable read caching

Enable write caching

Enabled command queing

 

Leste at man måtte ha BIOS versjon 14 eller nyere for å ha x2 på et forum

PCmark05 forteller dette:

BIOS Version 6.00 PG :hmm:

 

edit: Kjørte FlashMenu (Bios program)

Den sjekket opp bios versjonen og sa den var up to date så...

Endret av Skinnhesten
Lenke til kommentar

Jeg har prøvd og bruke pcn uten sata disken og pcn frøs fordeom :( Så vet ikke om å skru NCQ av vil hjelpe..

 

Venter med CMOS.

 

Jeg bytta plass på rammen fra dimm 1 og 2 til 3 og 4

Kjørte pcmark05 helt fint! Skal prøve med et spill, bf2, pleier og krasje her så..

Endret av Skinnhesten
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...