Gå til innhold

The LightBox Project Ny update comming soon :)


Anbefalte innlegg

Update

 

 

 

Del 20

 

 

Mod av strømfordelings boks

 

 

Ja da har vi kommet til nok en elektronikk time, denne gang skal jeg lage en fordelings boks (en forgrenings boks), denne skal sørge for at det kommer strøm til de forskjellige komponentene i kassen. Jeg fortalte tidligere at alt henger i sammen på en måte og denne er ikke noe unntak. Så la oss se hva vi har klart å koke i sammen denne gang.

 

 

 

 

116_1627.jpg

Utgangs punktet er to abs elektronikk bokser i 112x61x40 størrelse, ideen til denne har har jeg hentet fra et annet ikke nevnt her prosjekt. Ideen med denne er å la all strøm fra psu gå til denne, slikt som dvd romer, vfd, osv. men for å få plass til alt dette så må jeg ha en stoor boks, men i steden for 1 boks så valgte jeg heller to små som jeg skrur i sammen.

 

 

117_1751.jpg

Som en liten prikk over i`en så lagde jeg en plexi plate som jeg la i mellom de to boksene, hadde kanskje vært kult å fått denne til å lyse opp eller noe... :) Jeg boret noen styre hull for ledninger og div, de to i mitten er boret med 22 mm hull bor og de tre nede er 8 mm plexi bor.

 

 

test.jpg

Her kan der se effekten som blir, bare ved å bruke en bordlampe

 

 

130_3080.jpg

Jeg skrudde alt i sammen ved hjelp av helt vanlige 3 mm skruer beregne for tre-materialer.

 

 

116_1657.jpg

Jeg begynte med å måle opp og boret 8 stk 19 mm hull (hullsag) på undersiden av boksene, hvorfor akkurat 19 mm ? Dette er fordi jeg har planer om å bruke noen gummi igjennomganger i disse hullene, og pga. noen andre ting som jeg skal bruke:)

 

 

116_1658.jpg

Gjorde det samme på baksiden av boksen, altså i lokket. Boret også 4 stk 6 mm hull til mini jack socket, disse er beregnet for strøm ut av boksen som igjenn skal gå tilbake til psu.

 

 

116_1660.jpg

Det samme gjelder her og på den andre siden av boksen.

 

 

116_1659.jpg

Dette er fronten på boksen, en rekke 6 mm hull til jack sockets, alt beregnet for strøm ut. det øverste i mitten er et 8 mm hull.

 

 

117_1767.jpg

Planen er å la boksen henge oppunder topp-delen på kassa. Men jeg hadde også en annen intensjon med boksen så jeg ville ha den hengene et lite stykke i fra taket på kassa. Som melllomlegg brukte jeg en 12 mm plexi kloss.

 

 

117_1772.jpg

Jeg saget til en passende bit og målte opp. For å få dette til å se pent ut så filet jeg hjørner på klossen, som et feste for alt sammen så boret jeg 4 stk 6 mm hull.

 

 

118_1826.jpg

Etter en times pussing og polering så blei klossen seende slik ut, blei fornøyd med resultatet.

 

 

130_3083.jpg

Jeg målte opp avstanden og boret tilsvarende 4 stk. 6mm hull i topp plata på kassa.

 

 

I og med at svarte bokser overhode ikke passet inn i mitt theme så måtte jeg ha en farge på boksene, og dette blei resultatet.

 

 

130_3062.jpg

krooom :dribble: fornikklede plast bokser er bare helt digg !

 

 

130_3076.jpg

Her ser dere fra undersiden av boksen.

 

 

130_3078.jpg

Og fra oversiden av boksen.

 

 

130_3088.jpg

Til slutt skrudde jeg alt i sammen og tok en test på åssen det ville bli seende ut.

 

 

130_3090.jpg

Legg merke til hvor blank klossen blei etter en times pusse jobb :)

 

 

130_3089.jpg

Slik blir det seende ut forfra, Legg merke til den øverste raden med jack sockets og spesiellt den i mitten.

 

 

133_3334.jpg

Igjenn så valgte jeg å bruke dusj slanger som lednings føringer.

 

 

133_3400.jpg

Dette med molex kontakter er ikke altid så lett å hanskes med og spesiellt hvis man skal prøve å dytte disse inn i noen dusj koblinger, men dette er min løsning på saken. Jeg tok ut alle ledningene slik at jeg satt igjenn med kun molex pluggen. Jeg kuttet den til den passende lengde og skrå skjærte kantene på den. Så tok jeg å skrudde den som en skrue ned i gjengene på mutteren.

 

 

134_3405.jpg

Satte så på lednngene igjenn, men satt også på krympe slange for sikkre dem mot kortsluttning. Dn samme prosedyre gjorde jeg for alle ledningene, samt. for S-Ata kontaktene.

 

 

134_3406.jpg

Som en strøm fordeler til alle jack sockets med 5 og 12v utganger så hadde jeg tenkt til å bruke en Multi power port, den har 4 stk 5v ut og 4 stk 12v ut pluss 4 stk 3.3 v ut, den har også en led i mitten som lyser hvis power er på. Den hadde jo egentlig vært helt perfekt å bruke her, men jeg dumpa den ideen og fant ut en bedre måte å gjøre dette på pluss at det blei litt bedre plass i boksen.

 

 

 

Jeg starter med den ene siden av boksen og velger forran. Her ligger også den største jobben. Jeg begynner med å regne ut, tegne opp hvor alle jack socket skal gå til og legger en liten plan. Noen 12v utganger skal brukes til å styre forskjellige lys i kassen slik at jeg har en mulighet til å slå av de lysene jeg vil når jeg ikke vil ha dem på. Alle 5 v utganger skal ha fast strøm, dvs. det er ingen mulighet til å slå dette av, men det er heller ingen hensikt her.

 

 

134_3408.jpg

Dette er et vera kort (for hobby elektronikk) som jeg skal bruke i stedenfor multi power porten, jeg kutter opp slik at jeg har to deler, 1 : en for fast strøm og 2 : en for mulighet for av/på strøm. Planen var først å sette inn en av/på bryter i boksen slik at jeg kan slå av strømmen på kort nr 2, men jeg fant ut at det ville bli veldigt tungvint å ta av side platen på kassa hver gang jeg ville slå av lysene så jeg fant en annen løsning på saken, den kommer senere :)

 

 

134_3416.jpg

Jeg begynte med å lodde på ledninger til jack sockets også loddet jeg disse på vera kortet, Alle ledninger her er 12v, den grønne og hvite ledningen er 12v inn til dette kortet.

 

 

134_3421.jpg

Her ser dere ledningene og jack sockets skrudd fast i front lokket. jeg loddet også på et 5 mm led til belysning. Denne skal hjelpe til med å lyse opp fremre del av kassa. Allerede nå så kan dere se hvor mye ledninger det blir i en så liten boks men det skal bli værre.

 

 

134_3460.jpg

Jeg loddet også på 4 stk 3 mm leds som jeg skal bruke til å lyse opp plexi platen med, disse er også loddet til vera kortet for av/på.

 

 

En liten note for de som lurer på hva som skal kobles til dette kortet. alle lysene til nightrider moden, mittboks lysene, psu lys, nedre reserve leds til front platen, Uv belysning og 5 mm led i mittboks.

 

 

134_3467.jpg

Da var det dags at begynne på vera kort nr 1, altså fast strøm til diverse enheter, 12 og 5v ut. Jeg kuttet opp en passende bit og loddet på ledninger for strøm inn til kortet.

 

 

134_3469.jpg

Loddet på jack sockets og inn på vera kortet. Det er 8 til sammen.

 

 

134_3471.jpg

Det siste jeg gjorde denne dagen var å lime fast de 4 leds i boksen, bildet er tatt fra den andre siden men uten betydning siden det var limingen jeg skulle vise. Som jeg nevnte så brukte jeg et 22 mm hull bor i plexi platen og 19 mm i resten av boksen. Grunnen for 22 mm hullet er fordi jeg ville gjemme leds under kanten på 19 mm hullet slik at led blei mere skjærmet og konsentrerte lyset på plexien og ikke i selve boksen. Jeg brukte blank super epoxy lim til å feste leds med.

 

 

 

Fortsettelse følger nedenfor denne posten.

Endret av DJ-Sonic
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

134_3476.jpg

Her har jeg koblet til begge kortene, satt fast leds og skrudd fast jack socket til lokket. De som henger løst på sidene der er jack`s til siden av boksen som er fast trøm ut 5 og 12v. Jeg begynte neste dag med å tre inn kablene til hoved enheter, her ser dere 2 til dvd-romer og 1 til den ene S-Ata disken. Legg merke til at jeg har bare tre slanger på denne siden, siden jeg ikke trengte flere så lot jeg det siste hullet være ledigt. Jeg brukte Elektro teip på kortene for å forhindre kortsluttning.

 

 

134_3483.jpg

La ledningene pent ned i boksen å satte på lokket, her ser dere resultatet på den fremre siden av boksen.

 

 

134_3484.jpg

Baksiden av boksen skulle vise å være en smule enklere men alikevel trangt. her ser dere ledningene fra dusj slangene fra den fremre siden samt ledningene som skal gå til jack`s som er beregnet for psu lys.

 

 

134_3408.jpg

Et nytt vera kort blei kuttet til å passe i boksen. Dette kortet er beregnet for all strøm som er fast, dvd-romer, hd`s osv.

 

 

135_3521.jpg

Jeg tok en liten pause og tenkte på de uv lysene jeg skulle ha i kassa, siden jeg skal bruke uv reaktivt vann og få den fulle effekten av dette så måtte jeg bruke uv lys, etter å ha tenkt en masse på plasseringer og slikt så fant jeg løsningen på 3 stk. Jeg begynte med å kjøpe inn 8 stk 5 mm uv leds og loddet disse på noen ledninger og resistorer for 12v, jeg nevnte at jeg ville ha mulighet for å slå disse av, så disse blei kobblet til av/på kortet på den fremre delen av boksen.

 

 

135_3525.jpg

Løsningen blei dette, demonterte lokket på boksen til psu og satte inn 3 stk leds holdere, satt inn leds og lot ledningene gå igjennom den ene dusj slangen.

 

 

135_3528.jpg

Da var tiden kommet for å lodde på de siste kablene, i en brå bestemmelse så valgte jeg å bruke 3 stk 250 Gb S-Ata disker i steden for 4 som var planen og resultatet av dette førte til jeg jeg fikk 2 ledige hull på denne siden. det ene var beregnet for disk 4 og det andre for vfd men vfd har jeg andre planer for. Jeg gjorde som dere ser på bildet, plugget alle de ledige hullene med gummi propper. Jeg Loddet på alle dusj slange kablene og de 4 jack sockets til psu.

 

 

135_3529.jpg

Her ser dere de 4 jack socket jeg loddet på. Og nå kom morroa, nå skulle psu kobles til boksen, og det var ikke bare bare, det var trangt og lite, men fikk til slutt koblet dette i sammen, loddet på ledningene og satt på lokket.

 

 

135_3538.jpg'

Og slik blei resultatet av hele moden. Her ser dere også de 3 uv lysene i psu, disse lyser direkte på tankene og sprer seg videre derrifra. Altså, jeg har eliminert første uv lys problem :)

 

 

135_3540.jpg

 

 

 

135_3541.jpg

 

 

 

135_3544.jpg

 

 

Ok da er denne moden ferdig :)

 

Håper dere likte moden like godt som jeg gjorde.

 

 

 

Konklusjon: mod av fordelings boks

 

 

 

 

Finnish !

Lenke til kommentar

Update

 

 

 

Del 21

 

 

Project Vann System Test

 

 

Ja da har jeg kommet til den delen som har med vann å gjøre da, Dette er første gangen jeg holder på med et vann avkjølings system så ta dette i betraktning.

 

Det kan kan kanskje virke ut som om det er litt mange bilder osv, av dette men det er rett og slett fordi jeg vil prøve å vise dere hva jeg har gjort.

 

Da går vi i gang :)

 

 

 

 

135_3545.jpg

For å slippe å legge alt på et bord og la det flyte så gikk jeg for å lage et slags test stativ for mitt kjøle system. jeg tok noen stål plater og noen tre pinner og begynte med å måle opp, hadde ingen særlig plan på dette, det eneste jeg tenkte på hva at tankene skulle høyt og radiatoren lavt.

 

 

135_3546.jpg

Hele greia blei seende slik ut når jeg var ferdig, brydde meg ikke om å ta så mange bilder av stativet ettersom det ikke er hoved saken her.

 

 

135_3572.jpg

Jeg kjærte hull i topp plata slik at tankene kunne henge på samme måte som hoved kassa mi.

 

 

 

135_3548.jpg

gjorde det samme med radiatoren, men etter et lite forsøk med vann så fant jeg ut at radiatoren hang for høyt oppe, vannet rant ikke skikkeligt inn.

 

 

135_3583.jpg

Så jeg måtte flytte den ned til bunn av kassa, og det betydde igjenn at jeg måtte også flytte pumpa og ettersom hk var i veien for ny plass til pumpa så måtte jeg også kutte vekk en del av det.

 

 

135_3570.jpg

Ville ikke at blokkene skulle ligge å flyte så jeg hang dem opp :)

 

 

135_3569.jpg

Etter at alt var festet på riktig plass så var det tid for slanger og klemmer.

 

 

135_3576.jpg

Jeg klarte å råke opp for slanger så jeg måtte kjøpe noen stygge slanger på biltema, dere ser tydelig forskjellen på disse. jeg har forøvrig bestillt et nytt parti hos frozencpu.com da :) når vi først er inne på slanger så må jeg si at de slangene på Microplex kan overhode ikke sammenlignes med de på frozen. de på Microplex er mye stivere og lite fleksible i forhold, så skal jeg anbefale et sted å kjøpe slanger på så kjøp hos frozencpu.com.

 

 

135_3575.jpg

Et evig virvar av slanger og klemmer, klart det blir jo litt anderledes med den andre kassa da :)

 

 

135_3578.jpg

Et pumpe kort av typen Criticool Powerplant II et helt toppers kort, med mulighet for å styre pumpa fra utsiden av kassa med psu av og mulighet for å koble på andre 12 v eksterne enheter så passet dette kortet perfekt til mitt vann system.

 

 

135_3579.jpg

Kortet skal ha 220 V som inn strøm så det er lurt å isolere litt :) Jeg hadde faktisk planer om å koble på en 6mm jack plugg rett i psu på 220v ledningen men ved tanke på at det faktisk er utrolig risikabelt så lot jeg den planen vile, tror ikke det er noe særligt å få 220v igjennom all fornikklingen i kassa :roll:

 

 

135_3584.jpg

Med radiatoren og pumpa på riktig plass så var det tid for å fylle opp systemet med vann.

 

 

135_3586.jpg

Siden kortet er beregnet for en psi port så tok jeg like godt et gammelt hk jeg hadde liggende og satte dette inn, og dytta criticool kortet ned i porten. Her kan dere også se at jeg måtte kutte vekk en del av det for å få plass til pumpa.

 

 

135_3589.jpg

Her har jeg fått fyllt opp hele systemet med vann og farge kjøpt hos Microplex.

 

 

135_3596.jpg

Da var det bare en ting som gjensto, jeg satte inn kontakten og flippa opp bryteren på kortet, pumpa hørte jeg nesten ikke og således vifta, det er det råeste jeg har vært borti når det gjelder vifter og pumper, jeg måtte legge øret omtrent helt ned til pumpa for å høre den, snakk om isolering a :) Og til å være 120x120 mm vifte så var den utrolig stillegående.

 

 

135_3598.jpg

Og et par bilder på nærmere hold.

 

 

135_3597.jpg

 

 

135_3598.jpg

 

 

135_3595.jpg

Etter noen runder i systemet så var alt av luft ute, kunne ikke se noen bobler noe sted.

 

 

135_3594.jpg

 

 

135_3588.jpg

Jeg ville se hvordan det kunne bli med uv belysning i et mørkt rom, dette var resultatet av det.

 

 

135_3590.jpg

Under testen så brukte jeg kun et 20 cm uv rør så det blir nok litt bedre med noen fler, men fargen derimot skuffa meg litt, i steden for rød så blei den mere orange i mørkeret og det var ikke det jeg hadde håpet på. men grunnen kan ligge i at jeg har hatt for mye farge i, så jeg skal ta en test på det om et par dager.

 

 

135_3599.jpg

Så med dette bilde så sier jeg at testen er ferdig så langt, som sagt, jeg skal ta en test om et par dager med litt mindre farge i og se hvordan et blir da. skal også ta en tempratur test, selv om det ikke har så veldig stor betydning i denne testen så har jeg bare litt morro av å se. Nå skal hele greia få stå og surre til den andre min er ferdig, så får vi se om systemet holder mål.

 

 

 

 

Konklusjon: Project vann system test

 

 

 

Finnish !

Endret av DJ-Sonic
Lenke til kommentar

Update

 

 

 

Del 22

 

 

Project Uv Light

 

 

Ja da er det tid for den siste dele updaten, siden jeg har uv reaktivt vann så måtte jeg finne på noe ang. uv lys til dette. Dette blei min måte å gjøre det på. Resultatet blei ikke så aller værst og det passet inn i resten av themet også, la oss begynne.

 

 

 

135_3600.jpg

Jeg kjøpte dette uv settet, et 20 cm uv lys, tenkte også på et 30 cm men det blei for stort og ikke hadde det blitt noe pent heller. Røret, ja det er en historie for seg selv, det er faktiskt et rør til en vedovn, nærmere bestemt til et forbrennings kammer, det ser dere pga. alle hullene som er i det. dette røret har en indre diameter på 20 mm. i dette øyeblikk så ante jeg ikke om jeg i det hele tatt kunne bruke det, men gjorde et forsøk. Og den omformeren måtte gjørest noe med, dårlig med strøm muligheter og stygg var den og.

 

 

136_3601.jpg

Jeg begynte med å forberede lys røret til å passe i metall røret, det første jeg fant ut var at lys røret var et hakk større enn metall røret så jeg gjorde dette, jeg saget av alle hjørnene på det.

 

 

136_3614.jpg

Etter en stund med baufilen og ei fil så blei resultatet slik. dytta lys røret inn i metall røret og det satt som gull.

 

 

136_3603.jpg

Også over til oprasjon metall rør. røret blei kuttet til rett lengde, altså litt lenger enn lys røret, ingen bestemte mål, tok det på feelingen.

 

 

136_3609.jpg

Først så tenkte jeg at jeg kunne bruke de hullene som var, tenkte kanskje at lyset ville trenge igjennom de små hullene, joda de gjorde det men ikke så bra som jeg håpet på. da var det bare en ting å gjøre, lage et større hull. Jeg boret 2 stk. 8 mm hull. et på hver sin side av røret.

 

 

136_3605.jpg

lagde en strek tvers over røret i kant i kant med de to 8 mm hullene. tok så en liten pause og begynte å tenke på endene av røret. Hvorfor pausen ? fordi jeg ville vente med å kutte i røret til jeg fikk alt på plass, jeg måtte finne en løsning til endene på røret også.

 

 

136_3615.jpg

Etter mange prøvelser av muttere og div som ike passet pga. diameteren på røret. så dumpa jeg tilfeldigt borti disse , to kobber hatter beregnet for å blinde vannrør og slikt, til min utrolige flaks så passet de akkurat over metall røret som er 22 mm utvendigt, hattene var også 22 mm innvendigt så jeg måtte presse disse på noe som var en fordel for å holde de på plass. En annen ting som var en stor fordel var at de var flate i bunn, noe som gjorde planen min litt lettere enn det jeg hadde beregnet meg på.

 

 

136_3616.jpg

Jeg ville lukke hele lys røret inn i metall røret og måtte finne på en løsning til strøm for lyset. jeg begynte med å bore et 6 mm hull i den ene hatten, ledninger må jo ut også.

 

 

136_3638.jpg

Pusset så kantene og på toppen for å få vekk alle grader og presset hatten på røret, den satt som støpt.

 

 

136_3625.jpg

Jeg ville også ha et lite design på røret så jeg slipet til to u spor i begge hattene.

 

 

136_3628.jpg

Tibake til oprasjon lys hull, ettersom jeg nå hadde klart å få en løsning på endene så kunne jeg trygt lage hullet til lyset og det blei seende slik ut, prøvde først å skjære ut sporet med en dremel men etter 3 kutte skiver så ga jeg opp, det tok for mange skiver. Løsningen blei en ekte tøffing av en vinkel sliper, den skjærte igjenom de 2 mm tykke røret uten problemer. Med en stø hånd og hjerte i halsen så gikk det bra (heldigvis) Slutt resultatet av hullet og hattene blei seende slik ut.

 

 

136_3617.jpg

Da var det tid for strøm skilde til lyset, med lyset så fulgte det med en konverter og en bryter, bryteren dumpa jeg med det samme, hadde andre planer for den delen. Det tok ikke mange minuttene for å skjønne at denne ikke passet inn, det var ikke plass til noe som helst i den lille boksen der, Jeg måtte finne på noe annet----

 

 

136_3618.jpg

Og svaret blei nok en abs hobby boks men denne gang litt mindre enn de andre. Denne boksen blei perfekt.

 

 

136_3620.jpg

Dette blei nesten for enkelt til å være sant. konverteren passet perfekt i boksen og jeg gikk til neste skritt , jeg boret 2 stk. 6 mm hull, et i hver sin ende av boksen og prøve passet et par mini jack sockets.

 

 

136_3622.jpg

Og jada, dette gikk som smurt det, detta blir bærre lækkert :)

 

 

136_3624.jpg

Boret også to stk 4 mm hull til å feste boksen med.

 

 

136_3691.jpg

Loddet på ledningene til hver sin socket og slik blei resultatet av det, perfekt !

 

 

136_3688.jpg

Og planen fortsatte sitt verk, måtte også gjøre noe med fargen på alt dette, var bare en ting å gjøre, sendte det avgårde til fornikkling og slik blei det når jeg fikk det tilbake. litt penere nå eller hva :thumbup:

 

 

136_3690.jpg

Har man først begynt med nagler så kan man like gjerne fortsette med det, og jeg må jo ærlig si at det livet opp metall røret litt da pluss at det blei et praktisk foremål fordi at nå fikk jeg jo tettet igjenn de resterende hullene som jeg ikke blei kvitt.

 

 

137_3715.jpg

Da var det på tide å sette alt i sammen, jeg loddet lys ledningene på en jacket og skrudde denne fast i lokket.

 

 

137_3717.jpg

Dyttet lokket på plass og det var klart til å plasseres i kassen.

 

 

136_3692.jpg

En liten ting igjensto før det kunne tilpasses i kassen, jeg lagde en strøm ledning som skulle gå i fra boksen og bort til lyset.

 

 

136_3693.jpg

Og slik blei det etter at jeg koblet de i sammen.

 

 

136_3698.jpg

Da var det tid for å sette lyset i kassen, jeg gjorde dette veldigt enkelt ved å forhånds bore to 3.5 mm hull i røret og gjenget opp med en M4 gjenge tapp, Boret så to stk 4 mm hull i kassen.

 

 

137_3709.jpg

og satte fast røret med to stk, 4 mm umbrako skruer, kuttet til riktig lengde. en grei måte å gjøre det på, en lett måte å få av lyset igjenn.

 

 

137_3708.jpg

Når jeg satte inn røret og før jeg begynte å bore hull så passet jeg på at vinklingen på røret var der jeg ville ha den for best mulig spredning. Må si resultatet blei bra.

 

 

137_3713.jpg

Her ser dere strøm jack pluggen, avstanden fra plugg til gulv var godkjent, siden den ikke skal taes ut igjenn så gjør det ikke noe om den ligger litt langt nede heller.

 

 

136_3696.jpg

Da gjenstår det bare å teste lyset, og som dere ser så lyser det bra opp til å være uv og 20 cm, litt gøy å tenke på at gardinene er hvite :)

 

 

136_3697.jpg

Tror dette vil bli bra jeg, her ser dere det grønne og røde vannet, kunne kanskje ha lyst litt mere opp men tror det hjelper hvis jeg går ned på fargen litt pluss at det vil komme et par uv`er til. legg merke til det røde vannet nå, har gått litt ned på fargen der og som dere ser så lyser det mere rødt enn orange nå enn hva det gjorde under vann testen. Det eneste som gjenstår nå er en grundig polering men det gjør vi når vi setter det i sammen for godt.

 

 

 

Med dette så kan jeg si meg ferdig for denne gang.

Neste update blir under sammensettning av hele kassa, vi begynner i det små også jobber vi oss oppover.

 

 

Konklusjon: Project Uv Light.

 

 

 

Finnish !

Endret av DJ-Sonic
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...