Gå til innhold

1T eller 2T på Twinmos minne?


BoOt3r

Anbefalte innlegg

lurer på om jeg kan kjøre 1T på minnet mitt..

 

er noen billige Twinmos PC3200 (2,5-3-3-8) brikker..

 

de kjører aldri over DDR400...

 

om noen kunne gitt meg noen råd/erfaringer ved ytelses forskjell ved 1T eller 2T hadde det hvert kjempe fint.. har aldri forstått helt vitsen med å fikle med det...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
lurer på om jeg kan kjøre 1T på minnet mitt..

 

er noen billige Twinmos PC3200 (2,5-3-3-8) brikker..

 

de kjører aldri over DDR400...

 

om noen kunne gitt meg noen råd/erfaringer ved ytelses forskjell ved 1T eller 2T hadde det hvert kjempe fint.. har aldri forstått helt vitsen med å fikle med det...

5649255[/snapback]

 

Jeg kan jo forsøke å svare, så er det sikkert noen som vet bedre som blir forbanna og korrigerer meg...

 

Såvidt jeg har forstått er 1T og 2T-timings tiden minnekontrolleren trenger på å oversette virtuelle adresser til fysiske adresser. Dette er IKKE er avhengig av minnebrikkene, men av hovedkort/CPU og minnekonfigurasjonen. Tror hovedregelen er at hvis du kjører 2x512 eller 2x1GB i riktige sloter på socket 939 så vil du kunne kjøre 1T, men hvis du f.eks har 4x512 så må du bruke 2T.

Jeg har f.eks den billigste rammen som kan oppdrives (Kingston Value) i 2x1Gb, og kjører med 1T på 220 (440) Mhz.

 

- Trond

Lenke til kommentar

Hallaien bols.

 

Du hjalp meg med å løse HK/VGA problemet mitt for noen dager siden...ja, jeg er flau ennå, hehe. Har du svar på dette også blir jeg imponert...(er på en annen pc, derfor et annet nick.)

 

Rett etter problemet løste seg mottok jeg en ekstra RAM-brikke av komplett av typen Crucial PC3200 DDR-DIMM 1024MB CL3 5ns Unbuffered, Non-parity, 2.5V,128Meg x 64. Dette er klin maken til dem jeg hadde i forveien, ikke verdens beste RAM kanskje, but thats not det issue. Hensikten var at disse skulle stå i dual-channel. De har felles farge på sloten de står i så feilplassering er nok ikke tilfellet her.

 

Men det skal jo alltid være et eller annet gale...

 

I lykkerus og full av begeistring åpnet jeg esken og satte den pent og pyntelig på HKet. Ved booting står det at de er i singel-channel. Trodde alt skulle være greit etter å ha puttet dem på plass. Har du eller noen andre noen svar? Forresten så kan jeg heller ikke kjøre i T1 modus lenger for da låser den seg. Nå går den også litt treigere enn det den gjorde med bare en brikke montert.

 

Til orientering så er BIOS oppdatert...

Endret av torejls
Lenke til kommentar
Hensikten var at disse skulle stå i dual-channel. De har felles farge på sloten de står i så feilplassering er nok ikke tilfellet her.

5664720[/snapback]

 

 

Øh...tar jeg helt feil hvis jeg sier at de bør stå i slots med FORSKJELLIG farge...? Jeg har en brikke i grønn slot og en i lilla slot, og får i alle fall dual channel.

 

Tror kanskje du har satt en slags rekord hvis det er DET som er problemet.

 

- Trond

Lenke til kommentar
Herregud...jeg tror jeg legger PC`en hylla. Dette blir bare for mye...

 

Ja, den rekorden du snakker om skal nok være vanskelig å slå....

5667870[/snapback]

 

Hvis det er noen trøst så oppgir du i alle fall veldig relevant informasjon som gjør at det er mulig å løse det. Veldig mange kommer med fullstendig håpløse problemstillinger av typen "Bilen min starter ikke". ¨

Du, derimot, er mye mer presis: "Bilen min starter ikke, selv om jeg har lagt bilnøkkelen i askebegeret og vridd den rundt."

 

- Trond

Lenke til kommentar

Ja, jeg har forstått det slik at to like RAM-brikker som skal stå i DC skal stå i slot med samme farge. Tilfellet er visst ikke det på mitt HK. Uansett, så funker det slik det skal nå og gliset mitt er like bredt som vanlig...

 

Hvis det er noen trøst så oppgir du i alle fall veldig relevant informasjon som gjør at det er mulig å løse det. Veldig mange kommer med fullstendig håpløse problemstillinger av typen "Bilen min starter ikke". ¨

Du, derimot, er mye mer presis: "Bilen min starter ikke, selv om jeg har lagt bilnøkkelen i askebegeret og vridd den rundt."

Jo, det er absolutt en trøst, hehe :thumbup:

Endret av torejls
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...