Gå til innhold

C: Blir for full


Anbefalte innlegg

Hallo!

Har installer Windows Xp på min pc. Har fulgt denne tråden til punkt og prikke, tror jeg, he he.

Men det viser seg at stasjon C:(xp) fylles opp med data og jeg får beskjed at det er for lite plass på partisjonen. Partisjonen er på ca 6 giga. Tror at det legger seg en del filer og programmer under C:\Documents and Settings\Jonas. Og her er det en del skjulte mapper som jeg er litt usikker på hva jeg skal gjør med. Er det noe jeg kan gjør med innholdet eller kan jeg lage en sti som gjør at de blir lagret på f.eks. F:\Temp ?

Noen som har prøvd? Takker for alle svar. :)

 

 

Mvh.

Kongbalder

Endret av Kongbalder
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei. Det du kan gjøre er å bruke et program som heter Partition Magic. Dette er et program som gjør at du kan endre størrelsen på f. eks C:\ Det er anbefalt at man har 10-20 GB på OS partisjonen sin. På mindre disker kan nok dette bli vanskelig. Sel har jeg bare 5 GB på C:\ Partisjonen på laptopen, men på den stasjonære maskina hadde jeg hver Windows partisjon på 20 Gb. Dette bruker å holde ganske bra. Liker helst å gjøre det slik selv.

Lenke til kommentar

Hallo wil og takk for at du svarer :)

 

Ja, jeg er klar over muligheten med Partition Magic og andre partisjonsprogram, men det jeg er ute etter er en intet voksende C: dvs. jeg vil ha en så liten partisjon så mulig til system. Da slipper jeg å defragmentere så ofte, samt at det er lettere å installere xp, om man trenger å formatere ved en senere anledning. Så hvis jeg øker størrelsen på C:nå, da er jeg stygt redd for at jeg må gjør det senere også, ettersom det er blitt 6 giga på bare 14 dagers bruk etter installasjon av xp.

 

 

Mvh.

 

Kongbalder

Lenke til kommentar

Hallo og takk til alle som har tatt seg tid til å svare. :)

 

@oddity. Ja det er jo blitt gjort i henhold til installasjon som jeg referer til i første post.

 

@kvase. Prøvde programmet som du nevner, men det ble ikke bra. Kataloger som jeg prøvde å flytte fra C:\Documents and Settings til en annen partisjon fungerte ikke. Sikkert helt kurrant til å flytte andre kataloger, men de som er skjulte under Documents and Settings ble det bare feilmeldinger med. Måtte reinstallere windows.

 

@zjulik. Ja, det er blitt gjort i fra første stund.

 

@PerB. Det er ikke så veldig mye som blir lagt under System32 og System når jeg har installert windows i henhold til linken som ligger i første post.

Når jeg installerer programmer, vil det legge seg en del filer på C:\Documents and Settings\Jonas\Lokale innstillinger og Programdata. Det er de to sistnevnte mappene som jeg lurer på om det er noe jeg kan gjør med. Det er de to som fyller seg opp.

 

Mvh.

 

Kongbalder :)

Lenke til kommentar

Hei.

 

Har du gjemt noe på skrivebordet? Mapper som ligger her?

En annen ting.

 

Mappen mine dokumenter kan du flytte til annen partisjon. Start med å opprette en mappe som heter dokumenter på annen partisjon.

 

Højreklikk nå på mappen dokumenter på C, og velg egenskaper og flytt. Nå browser du deg fram til dokumentmappen du opprettet før.

Du svarer ja til å flytte innholdet med.

 

Hilsen tukols

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...